Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är slut?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är slut?

Inläggav skyking » måndag 2019-10-21 22:08

Mitt lager av PBW och starsan håller på och ta slut och det verkar inte gå at få tag på under anständiga former. Jag antar att jag inte är den första som får slut på dessa.

Vilka alternativ är bra? Vad har ni gått över till? Kommer ni gå tillbaks till PBW/Starsan när det blir tillgängligt igen?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-10-22 08:30

skyking skrev:Kommer ni gå tillbaks till PBW/Starsan när det blir tillgängligt igen?


Ja, jag hoppas slippa byta alls, men min StarSan-burk räcker nog bara till nuvarnde bryggningar. Hade iofs tänkt gå över till Saniclean, men den är ju också stoppad.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav defransson » tisdag 2019-10-22 09:51

Vad gäller PBW så blandar jag själv. Lika delar parfymfritt maskindiskmedel och bleksalt. Funkar klockrent och är rätt mycket billigare.
defransson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2019-05-24 08:48

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav Djonk » tisdag 2019-10-22 11:35

Jag kör samma blandning, 2msk/10L. Får känslan att det inte är riktigt lika effektivt som PBW t.ex. när det gäller tjocka lager kräusen men för det mesta blir det rent första gången. Brukar ligga lite pulver kvar i botten som man får se till att sköljvattnet tar med sig.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav Kenneth » tisdag 2019-10-22 13:00

Humlegården rekommenderar Sanipro Rinse istf Starsan.
https://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=69122#p69122
https://shop.humle.se/utrustning/rengor ... -rinse-1-l

Har inte provat själv så jag kan inte uttala mig om produkten som sådan.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav peterg » tisdag 2019-10-22 14:35

Någon som hittat något som motsvarar Saniclean, alltså ett medel somär låglöddrande?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav Snow » tisdag 2019-10-22 19:02

Är Starsan stoppat, eller bara slut, har undrat en längre tid nu....?

Kommer nog att företrädesvis försöka använda kokhett vatten och maskindiskmedlet (Icas basic pulver), vet inte
om det räcker men man borde komma långt med det.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav Hövdingen » tisdag 2019-10-22 19:12

Det är stoppat av några nya EU-krav. Samma gäller Sanipro och Saniclean. Det verkar dock som att de jobbar på att ta bort den komponent som orsakat förbudet så att de kan börja sälja igen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-10-22 19:49

Hövdingen skrev:Det är stoppat av några nya EU-krav. Samma gäller Sanipro och Saniclean. Det verkar dock som att de jobbar på att ta bort den komponent som orsakat förbudet så att de kan börja sälja igen.


Har du någon källa på det? Det är nämligen att fosforsyran ej är registrerad som biocid i EU som är problemet enligt svenska kemikalieinspektionen: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... r-san.html.

Kanske kommer de byta till en registrerad syra i så fall.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav Hövdingen » tisdag 2019-10-22 20:26

Har ingen annan källa än någon diskussion från thehomebrewforum men med tanke på att det försvann från hela EU ungefär samtidigt har jag inte ifrågasatt innehållet i den diskussionen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav skyking » onsdag 2019-10-23 08:06

ekstedt skrev:
Hövdingen skrev:Det är stoppat av några nya EU-krav. Samma gäller Sanipro och Saniclean. Det verkar dock som att de jobbar på att ta bort den komponent som orsakat förbudet så att de kan börja sälja igen.


Har du någon källa på det? Det är nämligen att fosforsyran ej är registrerad som biocid i EU som är problemet enligt svenska kemikalieinspektionen: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... r-san.html.

Kanske kommer de byta till en registrerad syra i så fall.


Bra att någon har bemödat sig att ta reda på lite FAKTA och inte bara spinna vidare på rykten.

Dock är det en sak som förbryllar här: det är väl så att PBW och starsan stoppades i samma veva? Det låter lite märkligt att det skulle vara fosforsyra som ställer till det för PBW.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-10-23 08:29

Hövdingen skrev:Har ingen annan källa än någon diskussion från thehomebrewforum men med tanke på att det försvann från hela EU ungefär samtidigt har jag inte ifrågasatt innehållet i den diskussionen.


Men om det inte finns någon primärkälla eller någon slags handfast information på att "ta bort den komponent som orsakat förbudet" så finns det all anledning att ifrågasätta det. Påståenden på hembryggarforum är notoriskt opålitliga när de inte backas upp av någon slags belägg.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-10-23 08:30

skyking skrev:Bra att någon har bemödat sig att ta reda på lite FAKTA och inte bara spinna vidare på rykten.

Dock är det en sak som förbryllar här: det är väl så att PBW och starsan stoppades i samma veva? Det låter lite märkligt att det skulle vara fosforsyra som ställer till det för PBW.


Det måste ju vara något annat ämne i PBW än fosforsyra som är haken. Kanske har Five Stars produkter granskats i en samlad insats.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-10-23 18:34

Jag har fortfarande dugligt med StarSan kvar, så hoppas på att det åter går att köpa innan det tar slut. PBW fick bli Grainfathers egna variant, vilken jag tycker är i dyraste laget. Låter ju inte helt dumt att blanda sin egen enligt ovan.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Vad har ni byttat till nu när inte PBW och Starsan är sl

Inläggav skyking » torsdag 2019-10-24 10:25

defransson skrev:Vad gäller PBW så blandar jag själv. Lika delar parfymfritt maskindiskmedel och bleksalt. Funkar klockrent och är rätt mycket billigare.


Jag har själv använt maskindisk som nödlösning när jag kört slut på PBW vid något tillfälle, dessutom använde jag maskindisk på den gamla "goda" tiden när PBW inte fanns att tillgå. Men vad tillför bleksalt för funktion egentligen? Låter ju som något blekmedel dvs något som bara har kosmetisk betydelse tycker jag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster