Rengörning av fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rengörning av fat

Inläggav Velvetize » tisdag 2019-10-15 21:24

Hur noga är ni med rengörning av era fat?
Tänker speciellt på Cornelius faten.
Har några gånger nu, efter ölet tagit slut bara rengjort genom att spola med vatten och sköljt runt lite.
Sedan skakat rumt med star San och tryckfyllt fatet och spolat rent stigröret med starSan.

Borde jag vara mer noggrann och skruva loss alla delar inkl bajonett in och ut?

Hur resonerar ni?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Rengörning av fat

Inläggav Djonk » tisdag 2019-10-15 22:08

Jag brukar nöja mig med den rutinen för flaskor, hittills lagrat öl i ett år på det viset med sockerbit ipluppad med fingrarna utan problem.. men för fat är det mindre jobb att använda rengöringsmedel och så vore det tråkigt att mista så mycket öl till eventuell infektion så där brukar jag kosta på mig att vara noggrann.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rengörning av fat

Inläggav Bee » onsdag 2019-10-16 07:20

Velvetize skrev:Borde jag vara mer noggrann och skruva loss alla delar inkl bajonett in och ut?

Hur resonerar ni?

Ja, men kanske inte varje gång.

Jag har byggt en fattvätt av en fontänpump som spolar rengöringsmedel genom kopplingarna och tvättar fatet, men emellanåt tar jag loss allt och låter det ligga i rengöringsmedel.
Spolar rent allt och låter det torka
Desinficerar innan tappning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Rengörning av fat

Inläggav ängesbryggarna » fredag 2019-10-18 12:23

Fick en idé. Har någon provat att bygga om ett Cornelius-lock och sätta dit en roterande CIP-spraykula med någon form av slanganslutning? Har man en bryggpump, så borde man kunna fylla fatet med en del PBW-lösning, sätta på locket, koppla spraykulan till pumpens utlopp och först fatets ölanslutning (långa röret) till pumpens inlopp, och köra runt en stund. Därefter samma sak med uppochnervänt fat med koppling till gasanslutningen (det korta röret). Sedan samma procedur med Starsan.

EDIT: Först inlopp till pumpen från gasanslutningen och uppochnervänt fat förstås, annars är det nog svårt att få primning till pumpen.

Som svar på frågan: Jag är noga att varje gång när jag fått ett tomt fat tvätta med PBW, skrubba ur fatet, och därefter Starsan, som får droppa ur. Om det inte ska fyllas direkt, så får det stå stängt tills det är dags.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Rengörning av fat

Inläggav Bee » fredag 2019-10-18 19:50

@charles.cassino på Waza har en till sina tankar, vet dock inte om han köpt den eller fått den gjord.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Rengörning av fat

Inläggav vips » lördag 2019-10-26 14:22

Spolar ur det värsta med varmt vatten och duschmunstycket, sen får faten stå en stund med diskmedel, både rättvända och uppochner. Har ett par extra kulkopplingar så att jag kan skölja genom stigarrören. Rensar med kallt vatten och sen starsan i fat och genom rör innan tappning.

Har hittills inte plockar isär något fat, men det blir nog snart läge för det.



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster