Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav Max Damage » torsdag 2019-10-10 17:08

Hej Bryggarvänner!

Tanken är att jag skall prova Party Gyle.

Planen är att:
-mäska i bryggverk
-laka till 35l i bryggverk och koka
-laka ytterligare 5l i kastrull och koka på spisen.

Målet är att landa på 35l (snabela) 1.055 i bryggverket och 5l (snabela) 1.010 i kastrullen

Tanken är sedan jäsa 30l (snabela) 1.055 i ett kärl (vi kan kalla den pappaölen)
samt
5l @1.055 + 5l (snabela) 1.010 => 10l (snabela) 1.033 för att få 10l "mammaöl"

(Som ni märker bortser jag från en rad parametrar och resonerar enbart ifrån volym efter kok och OG.)


Hur fan skall jag tänka när jag fördelar humlen mellan kastrullen och bryggverket?

Kör jag all humle i bryggverket blir det ju "utspätt" till hälften i mammaölet.?
Om man fördelar lika baserat på tänkt slutvolym (30 + 10) volym blir ju mammaölet mer humlat än pappaölet?

Om jag siktar på teoretisk samma IBU i bryggverket 35l som i kastrull 5l, för att sedan blanda 5l av varje.
Hamnar jag där jag siktar i båda jäskärlen?



-Fredrik-
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav skyking » fredag 2019-10-11 06:50

Det är ju rätt givet vad du måste åstakomma genom vörtkoket. Vörten i bryggkärlet måste bara ha den beska och humlekaraktär som krävs för pappaölen, och vörten i kastrullen måste vara så humlad att vörten till mammaölen blir vad som krävs av den.

Humlingen i bryggkärlet borde vara en no-brainer, du humlar som du skulle ha gjort om du bara skulle brygga pappaöl (uppskalat givetvis eftersom du normalt skulle haft en något mindre mängd vört).

Humlingen i kastrullen däremot får man kanske tänke en vända. Vad gäller bäska så skall den vara grovt räknad proportionell mot OG, med betoning på grovt möjligtvis. Detta innebär att bitterhumlen som behövs för att få rätt bäska i kastrullen kommer vara ganska normal. Jag tänker att det gäller för smakgivorna också.

Räknar man helt proportionellt får man att man skall ha 30x55=1925 enheter humle i bryggverket och 5x10=50 enheter i kastrullen. Det är alltså 97-98% av humlen som åker i bryggverket. Sen kan man kosta på sig att göra avsteg från detta. Skippar man humlen helt i kastrullen blir mammaölen bara hälften av proportionell humlemängd. Själv skulle jag spontant vilja ha lite mer humle i mammaölen, kanske köra uppemot 4-5% av humlemängden i kastrullen.

En fotnot: eftersom/om du tänker laka till 1010 så se till att ha koll på pH och temp så du inte lakar ut massa tanniner, man kan överväga att späda vörten till 1010 också.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav Max Damage » fredag 2019-10-11 13:43

Tack för input!

Proportionellt mot grader öl mao.

Kör RIMS, och är lat, så jag lakar med kallvatten.
Finns det risk att fälla ut tanniner även vid lägre temp?
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav Djonk » fredag 2019-10-11 20:23

Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav Bee » fredag 2019-10-11 22:31

Max Damage skrev:Tack för input!

Proportionellt mot grader öl mao.

Kör RIMS, och är lat, så jag lakar med kallvatten.
Finns det risk att fälla ut tanniner även vid lägre temp?
Ja, som tidigare sagts, det beror mest på pH och att sluta laka i tid. Om du är orolig för tanniner skulle jag gjort som @skyking skrev, späda istället för att laka mycket. Krävs lite mer malt bara.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Party gyle - Hur gör jag med humlen?

Inläggav Max Damage » måndag 2019-10-14 14:15

Tack för input!

2:a lakningen hamnade på 1.020 5.5l, så tanniner var aldrig ngt problem.

Hamnade dock på samma effectivitet som jag brukar vilket kan tyckas lite kontraintuitivt.
8kg malt denna gång jämfört med ~6 som jag vanligtvis brukar ha.
Kan inte se att det skulle påverka närmvärt dock.

Lite extra krångel och ad-hock räknande blev det, men rätt kul.
Blev tydligt att jag inte riktigt har prylar till Party Gyle.
Min 10l kastrull har för liten diameter för både maltpipan vid lakning och kylspiralen efter kok.

Beroende på resultatet kan det nog bli fler Party Gyle framöver.
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster