Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Rotsac » fredag 2019-09-27 15:43

Jag använder just nu Grainfather conical fermenter och deras glycol chiller för den första gången.

Jag har två st. "ispindel-rör" som ligger i vörten. Den ena rapporterar mot Ubidots, och den andra mot Brewfather.
Så det fungerar alltså med Wi-Fi genom de dubbla rostfria skalen. Jag har en router placerad 1 Meter från jäskärlet.

Som vanligt så har ispindel en rejält lång "startsträcka", när det gäller att mäta temperaturen.
Det beror på att det är mycket luft i plasttuben, som ska påverkas av vätskan.
Den hinner EJ med snabba temperatursvängningar.

Under ett par testdygn så hängde jag med locket på glänt ned ett "dykrör" med en temperatursond kopplad till en Inkbird cirka 1 dm under vattennivån om 20 Liter. Då får man däremot direkt respons vad gäller temperatursvängningar.

Jag var intresserad av vilken temperatur som faktiskt råder 1 dm ned under ytan vid jäsning.
Alejäst är ju av typen "överjäst", och kärlets temperatursond sitter väldigt långt ned.

Men det där är INTE bra vid ett "skarpt läge", då man måste klämma sladden till sonden under locket.
Stor risk att sladden skadas, samt att det INTE blir tätt.

-Så... har någon i formuet provat att borra ett hål i locket till Grainfather conical fermenter, för att montera ett "dykrör"?
Jag har extremt dåliga förutsättningar för sådant i min lägenhet, där 2x1 kvadratmeter på hallgolvet kan användas med min Black and Decker borrmaskin från 1969...

-Är det väldigt hårt och jobbigt att borra i locket?
Jag har en stegborr, som kan underlätta efter ett initialt hål om cirka 8 mm.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2019-09-30 20:56

Det finns ju redan ett hål, varför borra ett till? :)
Skulle det kunna vara ett alternativ att göra ett extra hål i gummipluggen (om du använder en sådan)?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Rotsac » måndag 2019-09-30 22:55

MCMLXXXII skrev:Det finns ju redan ett hål, varför borra ett till? :)
Skulle det kunna vara ett alternativ att göra ett extra hål i gummipluggen (om du använder en sådan)?


1) Läs ovan.

2) Det är väldigt knepigt att borra i silikonpluggar, och det finns dessutom ej plats för ett hål för mitt "dykrör" intill "blow off-röret".
Man skulle då behöva använde en icke förborrad plugg, och borra TVÅ hål i den.....

Om silikonmaterialet i en sådan plugg smälter vid X hundra grader, så skulle man KANSKE kunna glödga ett rör, och skapa hål med det...?
Har vi någon här i forumet, som vet mer om den saken?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Lakens » tisdag 2019-10-01 09:02

Enklast är nog att borra ett nytt hål i locket. Rostfritt är hårt men börja med en liten borr typ 3mm av bra kvalitet. Glöm biltema eller liknande lågbudget borrar. Sen så ska man ha lågt varvtal med högt tryck sen så smörj med jämna mellanrum med typ wd40. När du kommit igenom med den lilla borren så går det lätt att borra med större borrar. Ta små steg mellan borrarna tills du kan använda stegborren.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Djonk » tisdag 2019-10-01 13:02

Går att använda rapsolja om man inte vill ha bekymmer med rengörningen efteråt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav HakanO » tisdag 2019-10-01 22:16

Vanlig olja som klarar hög värme sen är det bara diska med yes diskmedel den tar bort oljan utan problem.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav assistredo » onsdag 2019-10-02 00:52

Om du ska borra i i rostfritt bör du använda särskilda borrar till rostfritt som är legerade med kobolt. Sådana finns ex. hos Bauhaus. Jag har dessutom använt skärolja i sprayform från Biltema.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-10-02 08:23

Biltemas skärolja på sprayburk är förvånansvärt bra men det funkar lika bra med linolja. Rostfritt är inte hårt som de flesta tror, det är segt som synden så det som krävs är skarpa verktyg, smörjning/kylning och inte för höga varvtal.
Den största skillnaden mellan hempulare och en verkstad är nog hur stabila maskinerna är som används.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Rotsac » onsdag 2019-10-02 10:08

Pilsnerkokaren skrev:Biltemas skärolja på sprayburk är förvånansvärt bra men det funkar lika bra med linolja. Rostfritt är inte hårt som de flesta tror, det är segt som synden så det som krävs är skarpa verktyg, smörjning/kylning och inte för höga varvtal.
Den största skillnaden mellan hempulare och en verkstad är nog hur stabila maskinerna är som används.


Duger följande?

https://www.clasohlson.com/se/Metallborrset-Bosch-HSS-G/40-9149
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav assistredo » onsdag 2019-10-02 15:16

Att tillägga: Koboltborren för rostfritt (HSS-Co - de kan användas som vanliga snabbstålsborr också men är slitstarkare) har också en annan slipvinkel.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-10-02 17:04

assistredo skrev:Att tillägga: Koboltborren för rostfritt (HSS-Co - de kan användas som vanliga snabbstålsborr också men är slitstarkare) har också en annan slipvinkel.


Jepp, dom är lite trubbigare, 130° spetsvinkel istället för 118° som är det normala. När jag slipar dom själv minskar jag även släppvinkeln för att få ett bättre stöd för skäret, men det är nog lite överkurs för gemene man.

Rotsac skrev:
Pilsnerkokaren skrev:Biltemas skärolja på sprayburk är förvånansvärt bra men det funkar lika bra med linolja. Rostfritt är inte hårt som de flesta tror, det är segt som synden så det som krävs är skarpa verktyg, smörjning/kylning och inte för höga varvtal.
Den största skillnaden mellan hempulare och en verkstad är nog hur stabila maskinerna är som används.


Duger följande?

https://www.clasohlson.com/se/Metallborrset-Bosch-HSS-G/40-9149


Ska nog fungera, gissar att locket inte är så tjockt i godset att ett stegborr skulle fungera bättre om man kör tillräckligt långsamt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2019-10-03 23:41

Att bara skriva att du ska köra långsamt är inte så snällt. Då är det nog bättre att definiera vad som är lagom.
Lämplig skärhastighet för ett vanligt borr i rostfritt är 10-15m/min dvs runt 300-500 rpm för ett Ø10mm borr. Lägre hastighet är bättre om maskinen inte är stabil eller handhållen.

Skärhastigheten är den hastighet borrets ytterdiameters håller. Ju större borr ju långsammare behöver det gå för att inte överhettas. Omkretsen på ett 10mm borr är 31,4mm(diametern x pi), för att det ska hålla 10m/min behöver borret snurra 10/0,0314 = 318 rpm. Busar man på med 1000 rpm kommer borret få en skärhastighet på 1000x 0,0314 = 31,4m/min vilket inte är så bra.
Smörjning/kylning hjälper till och krävs för att borret ska hålla.

Lite mer om skärhastigheter i olika material
http://www.wedevag.se/wp-content/upload ... 65-202.pdf
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Cobrac » söndag 2019-10-13 20:21

Rotsac skrev:
MCMLXXXII skrev:Det finns ju redan ett hål, varför borra ett till? :)
Skulle det kunna vara ett alternativ att göra ett extra hål i gummipluggen (om du använder en sådan)?


1) Läs ovan.

2) Det är väldigt knepigt att borra i silikonpluggar, och det finns dessutom ej plats för ett hål för mitt "dykrör" intill "blow off-röret".
Man skulle då behöva använde en icke förborrad plugg, och borra TVÅ hål i den.....

Om silikonmaterialet i en sådan plugg smälter vid X hundra grader, så skulle man KANSKE kunna glödga ett rör, och skapa hål med det...?
Har vi någon här i forumet, som vet mer om den saken?


Att borra gummi och silikon är ganska enkelt, man använder bara ett stålrör som man slipar kanten i änden av röret på, värt att notera är att innerdiametern på röret är det du får i gummit/silikonet. Om du har en bänkmodell av en kapsylerare kan du helt enkelt pressa röret rakt genom (alltså stansa). Det kräver ganska stor kraft så många gånger är borrmaskin eller skruvdragare att föredra då den roterande rörelsen skapar lite skärförmåga även om den skärande ytan är helt rak. Använd diskmedel som glidpasta så att du slipper den tråkiga effekten av att ”lugga” sönder silikonet. Lätt att tvätta rent efter också.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Grainfather Conical Fermenter lock. Att borra hål...

Inläggav Cobrac » söndag 2019-10-13 20:24

Använd rör med tunnväggigt gods, dessa kräver mindre kraft att pressa igenom silikonet/gummit.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster