Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Snow » lördag 2019-09-07 18:00

Jag har inte bryggt på hela sommaren, men nu var det dax, mäskade igår, kokade idag.
Håller på att förenkla min bryggprocess, detta tog sin början denna gång.
Bestämde mig för att inte köra några temperaturraster, mäskade in på 69 grader, och slutade mäskningen ca 90 minuter senare på 64.

Sen lyfte jag upp mäsktunnan, dränerade ur kanske hälften, fyllde sedan upp igen till bredden, beräknade att det skulle bli lagom.
Gick sedan in och kollade på Tv 1h, gick ut, då hade det flödat över lite så hade kanske ett par liter på garagegolvet.
La på locket på kokkärlet.Spolade av golvet lite.

Kokade på fm idag, kylde, lät det sedimentera sig medans vi var på 80-årskalas, ca tre timmar, sedan ner i jäskärl.

Resultatet blev spott on på SG och OG.

Nu till frågeställningen, vad förlorar man egentligen på kvaliteten när man mäskar i ett temperaturspann vs att försöka hålla sig
på en specifik temp (i detta fall 66grader) som i verkligheten för mig troligen hamnar +-2 grader under mäskningen?

Finns det några incitament för att få sämre kvalle på att låta bryggningen gå över två dagar ? Längre tid än vanligt mellan mäskning och kok, längre tid för sedimentering 3h+ istället för 1h som jag brukar låta det gå?

Nästa gång ska jag försöka få till en flottör som kan släppa ur lite vört vid lakningen i ett annat kärl så det slipper rinna över.
Tips på en sådan lösning tas gärna emot, har ne pump som kan styras elektriskt för detta, eller en tappkran dör man kan sätta något mekaniskt.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Saint » måndag 2019-09-09 08:29

Snow skrev:Jag har inte bryggt på hela sommaren, men nu var det dax, mäskade igår, kokade idag.
Håller på att förenkla min bryggprocess, detta tog sin början denna gång.
Bestämde mig för att inte köra några temperaturraster, mäskade in på 69 grader, och slutade mäskningen ca 90 minuter senare på 64.

Sen lyfte jag upp mäsktunnan, dränerade ur kanske hälften, fyllde sedan upp igen till bredden, beräknade att det skulle bli lagom.
Gick sedan in och kollade på Tv 1h, gick ut, då hade det flödat över lite så hade kanske ett par liter på garagegolvet.
La på locket på kokkärlet.Spolade av golvet lite.

Kokade på fm idag, kylde, lät det sedimentera sig medans vi var på 80-årskalas, ca tre timmar, sedan ner i jäskärl.

Resultatet blev spott on på SG och OG.

Nu till frågeställningen, vad förlorar man egentligen på kvaliteten när man mäskar i ett temperaturspann vs att försöka hålla sig
på en specifik temp (i detta fall 66grader) som i verkligheten för mig troligen hamnar +-2 grader under mäskningen?

Finns det några incitament för att få sämre kvalle på att låta bryggningen gå över två dagar ? Längre tid än vanligt mellan mäskning och kok, längre tid för sedimentering 3h+ istället för 1h som jag brukar låta det gå?

Nästa gång ska jag försöka få till en flottör som kan släppa ur lite vört vid lakningen i ett annat kärl så det slipper rinna över.
Tips på en sådan lösning tas gärna emot, har ne pump som kan styras elektriskt för detta, eller en tappkran dör man kan sätta något mekaniskt.


Det var mycket som iallafall jag inte fattade.

- Varför mäska i 90min?
- Lyfte ur mäsktunnan? Lyfte ur vad?
- Fyllde upp till bredden? Var?
- Sedimentera 3h eller 1h? 20min borde räcka gott

Risken med att vänta är väl diverse infektioner. Testa de båda metoderna mot varandra och jämför.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav ängesbryggarna » måndag 2019-09-09 08:30

Det beror på vad du menar med kvalité på ölet? Att låta mäsktemperaturen hamna lite godtyckligt inom ett spann kan naturligtvis ge ett helt fantastiskt öl, varje gång. Men det kanske råkar bli lite olika fantastiska öl. Det finns många, däribland jag själv, som försöker ha benhård koll på tider, temp, nivåer, mm, och som ligger sömnlösa för att man inte får rätt Ph. Men dina öl kan bli lika bra som någon annans. Är god kvalité däremot även konsekvent upprepbara goda och lika resultat över tid, då kanske man inte kan ta fullt lika godtyckligt på de tekniska stegen. Men lägg nivån på bryggandet så det funkar för dig. Ingen kan döma ett öl bättre än en själv... (Jo rent tekniskt finns det ju öldommare...)

Att mäska +- 2 grader, vid ex 64 eller 68 grader påverkar en del, ja. Även maltmängd kontra vattenmängd. Ph-värde. Oxidationsfaran med syrepåverkan i vörten. Det finns som sagt flera faktorer att ha koll på om man vill. Men blir ölet gott och bryggandet är en rolig sysselsättning, så är allt gott :)
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Snow » måndag 2019-09-09 19:36

Saint skrev:
Det var mycket som iallafall jag inte fattade.

- Varför mäska i 90min?
- Lyfte ur mäsktunnan? Lyfte ur vad?
- Fyllde upp till bredden? Var?
- Sedimentera 3h eller 1h? 20min borde räcka gott

Risken med att vänta är väl diverse infektioner. Testa de båda metoderna mot varandra och jämför.


Oki, ska försöka förklara :)
- Varför mäska i 90min? Det var helt enkelt så länge som det tog att grilla, käka snacka lite med frun, dela en flaska vin
- Lyfte ur mäsktunnan? Lyfte ur vad? Tänk en Breumeiister, tunna va nog fel uttrycket, mäskröret, som sedan dräneras på vört, och sedan fylls på med lakvatten, det var oxå den som fylldes upp med hett vatten och som sedan fick dränera ur sakta medans ett avsnitt av Peaky Blinders avnjöts på Tvn

- Sedimentera 3h eller 1h? 20min borde räcka gott Tjugo minuter är för kort för mitt kokkärl iallfall, finast vört blir det med 60-90 min för mig, nu råkade kalas etc göra att det tog 3h så så fick det bli.

ängesbryggarna skrev:Det beror på vad du menar med kvalité på ölet? Att låta mäsktemperaturen hamna lite godtyckligt inom ett spann kan naturligtvis ge ett helt fantastiskt öl, varje gång. Men det kanske råkar bli lite olika fantastiska öl. Det finns många, däribland jag själv, som försöker ha benhård koll på tider, temp, nivåer, mm, och som ligger sömnlösa för att man inte får rätt Ph. Men dina öl kan bli lika bra som någon annans. Är god kvalité däremot även konsekvent upprepbara goda och lika resultat över tid, då kanske man inte kan ta fullt lika godtyckligt på de tekniska stegen. Men lägg nivån på bryggandet så det funkar för dig. Ingen kan döma ett öl bättre än en själv... (Jo rent tekniskt finns det ju öldommare...)

Att mäska +- 2 grader, vid ex 64 eller 68 grader påverkar en del, ja. Även maltmängd kontra vattenmängd. Ph-värde. Oxidationsfaran med syrepåverkan i vörten. Det finns som sagt flera faktorer att ha koll på om man vill. Men blir ölet gott och bryggandet är en rolig sysselsättning, så är allt gott :)


Jovisst jag har oxå verkligen försökt köra raster med snäva tids och temperatur krav, hållt koll på Ph etc. Men har lämnat det lite och koncentrerar mig på att göra bra bira som inte nödvändigtvis blir exakt lika som förra gången bara det blir ett bra öl liksom.

Kommer troligen experimentra lite med idéer om att hitta på något kul vid bryggningarna om det inte som nu är min "hus IPA" som ska fyllas på med.
Förstår ju att det är bättre rent kvalitetsmässigt att ha koll på hela kedjan, men frågan är hur stora risker man tar att det helt enkelt blir för stora brister i kvallen med tex
-mäskning i ett temperatur intervall, som är sjunkande, tex 65-60 eller 69-64 etc
-mäskning olika lång tid 60-120 minuter tex
-att mäska ena dagen, låta det stå och koka dagen efter
-lång sedimentering efter snabb kylning
-långsam lakning med visst plask

Om man ska välja liksom, var är det mest "lönsamt" att inte gena så att säga.

Till helgen blir det att göra en hobungsbock, får se hur det går...
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-09-09 21:00

Försöker själv att förenkla efterhand och ibland blir det bra.
Har kollat PH 1 gång men det kändes inte så väsentligt, ölen har blivit bra hitintills.

Mäskar som du med att låta tempen sjunka tills jag har tid eller när det är dags för nästa steg. Känner inte att det ställer till det för mig eftersom jag gjort så från början.
Tiden för mäskning varierar också för mig beroende på andra aktiviteter, svårt att höja tempen om man samtidigt är och handlar. Men det funkar rätt bra det också.

Att mäska ena dagen och koka dagen därpå har jag inte provat, men det ska väl inte vara några problem. Vörten kan väl inte stå i flera dagar men över natten bör funka.

Brukar inte kyla vilket gör att det är enkelt att få till en whirlpool, skickar glatt ner den varma grönölen direkt i jäsfatet, sparar en del tid där.
Samma sak med lakningen, lyfter upp maltpipan ur grytan och låter den droppa under tiden jag tömmer grytan med kranen, när grytan är tom sänker jag ner maltpipan och fyller upp med 7-8 l 80° vatten, rör runt lite och låter malten sjunka lite innan jag lyfter pipan igen. Säkert fel det också men det är en avkomma på biab-lakning som både är enkel och inte kräver så mycket tid.

Gena på, du lär märka om det inte blir bra.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Djonk » måndag 2019-09-09 22:27

Skulle tippa på att tiden det står innan kok eller att man har i jästen är de största riskmomenten.

Vill man kommer man undan med förkortad mäsktid, ingen lakning eller kok heller för den delen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav ekstedt » måndag 2019-09-09 23:46

Alla hembryggare tar väl genvägar i större eller mindre utsträckning jämfört med ett högteknologiskt modernt bryggeri. Oavsett vilken noggrannhet man lägger sig på är det nog bra att hå någon slags känsla för vad som är viktigast. Här är en liten sammanfattning, baserat på inledningen i Principles of brewing science:
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... igast.html

Mäskningsschema hamnar långt ner i prioriteringslistan, möjligen med några få undantag.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Snow » tisdag 2019-09-10 20:00

@Ekstedt, tack det var en bra sammanfattning.

Kommer nog köra tvådagars flera ggr, har gjort det tidigare det har funkat.

Men som ni sagt så ska man kanske hålla tiden för sedimentering nere till
endast det som behövs för att slippa slabba med saftsil och annat krångligt skit :mrgreen:

Sedimentering är ju enkelt och överlägset imo för att få bort allt grums från kok.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Förenklad bryggprocess-kontra kvalle

Inläggav Saint » onsdag 2019-09-11 09:19

Min process är:
-36l Patina med kran och bazooka på insidan. Mäskar i en rostfri meshkorg som rymmer max ca 9kg.
-Mäskar 40-60min med lite liggunderlag runt grytan för att hålla temp.
-Lyfter upp korgen och låter rinna av 10-15min. Lakar aldrig
-Kokar 40-60min i samma gryta med en mindre finare meshkorg till humlen
-28l vatten 5kg basmalt ger 18-19l OG 1,050 till jästunnan. Har aldrig brytt mig om att beräkna utbyte så länge det fyller fatet med öl. Rekord tror jag är 1.110 utan tillsatt socker
-Kyler med kylspiral. Bazooka stoppar det värsta böset men lite rinner alltid med. Längre sedimentering eller whirlpool hade nog klarnat ännu mer men det är skitsamma. Klarnar oftast i jästunnan. Totalt oförstående för hemmabryggare som gör allt för att få klar vört.
-Brukar ta totalt 4-5h ink städning.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 55 gäster