Tapptorn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tapptorn

Inläggav Snow » fredag 2019-09-06 17:11

Hej på er.
Förmodligen är detta en dum fråga, men jag försöker ändå, har ingen aning (ännu) om
hur dessa funkar etc.

Jag har räddat denna pjäs från skrotlådan. Den har använts till
att servera vatten, bubbligt och obubbligt.

Tror ni den funkar rakt av till Öl, eller bör jag ta isär och renovera den?
Någon som vet vad det är för fabrikat? Cella står det på den ena kranen och Cem på den andra.

Vet inte varför den byttes, den funkade så vitt jag vet, men tror man bör hela serveringskittet för vatten och då åkte
denna ut av bara farten.

Har alltid velat dricka ur flaska, men detta kan ju bli ett vinter projekt om det är något att ha.

20190906_164903_resized.jpg
Torn1

20190906_164914_resized.jpg
Torntopp

20190906_164927_resized.jpg
Detalj1

20190906_164936_resized.jpg
Detalj2

20190906_165027_resized.jpg
detalj 3
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tapptorn

Inläggav Djonk » lördag 2019-09-07 13:00

Det är nog bara att köra på, har det inte varit mer än vatten i borde de vara rena.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tapptorn

Inläggav skyking » måndag 2019-09-09 07:46

De enda potentiella problem jag kan tänka på är att det antingen läcker eller att det är snusk (men med bara vatten ser jag inte hur det skulle blitt det). Jag skulle börja med att inspektera så gott det går om prylarna ser schysta ut, sen en omgång med PBW eller vad du nu rengör med osv. Sen är det bara att köra och se vad som händer (var observant på om det läcker).

Kan du plocka isär den så är det ju ett plus. Det bör betyda att du kan åtgärda eventuella fel du upptäcker, men upptäcker du inga fel så finns det ju inget att åtgärda.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tapptorn

Inläggav Snow » måndag 2019-09-09 19:44

Jag drar igenom den med maskindiskmedel, brukar använda det funkar ok tycker jag.

Så sätter jag upp den först med bara vatten till båda så får man se hur det blir.
Lite kul att frun e på och klurar var vi ska borra hål i köksbänken :mrgreen:

Vill dock gärna veta att det funkar innan borr och slangar fixas ....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tapptorn

Inläggav Snow » fredag 2019-10-04 20:21

HUr funkar tappar på restauranger, är det färdigkolsyrad öl i faten som bara drivs med kolsyra
eller är det så att bärsen kolsyras på vägen fram?

Anledningen till frågan är att jag lyckats rädda även kylaggregatet till detta tapptorn. Har inte koll på hur det funkar ännu.
Men tror det är ett vattenbad som kyls som en spiralslang passerar och kyler vattnet på vägen. I samma veva så kolsyras den ena slingan antar
jag.

Skulle det funka med bärs, eller kör man kolsyrad bärs genom kylbadet?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tapptorn

Inläggav MCMLXXXII » fredag 2019-10-04 20:28

Ölet på fat är kolsyrat. Dels för att det skulle krävas ganska avancerad utrustning för att tvångskolsyra öl i samma tempo som man serverar, dels för att det minskar oxideringen.
Om det är två slingor i kylspiralen så gissar jag att det är två vätskeslingor. Du kan alltså kyla båda anslutningar samtidigt. Det som ofta hör till är en kompressor som ser till att hålla ett konstant tryck i fatet. Vill du inte dricka upp hela fatet samma kväll är min rekommendation att använda en kolsyretub istället.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Tapptorn

Inläggav Snow » fredag 2019-10-04 20:48

MCMLXXXII skrev:Ölet på fat är kolsyrat. Dels för att det skulle krävas ganska avancerad utrustning för att tvångskolsyra öl i samma tempo som man serverar, dels för att det minskar oxideringen.
Om det är två slingor i kylspiralen så gissar jag att det är två vätskeslingor. Du kan alltså kyla båda anslutningar samtidigt. Det som ofta hör till är en kompressor som ser till att hålla ett konstant tryck i fatet. Vill du inte dricka upp hela fatet samma kväll är min rekommendation att använda en kolsyretub istället.


Den är använd för att servera kallt vatten, en kran för bubbel och en för "still". Frågan är om och hur den isåfall används bäst för bärs.
Men som sagt kanske går att bara använda kyldelen för öltappen. Dock har jag tänkt mig att ha kolsyrat vatten i ena kranen. Ska kolla noggrannare när
jag fått hem aggregatet och kollat om det funkar som det ska... hur jag nu ska göra det :mrgreen:

Jag brukar dock fatta hur det funkar när man får kolla lite nogrannare.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tapptorn

Inläggav assistredo » måndag 2019-10-07 12:45

Även om det här tapptornet har använts för vatten så är det egentligen avsett för öl. Man använder inte kompensatorkranar om de bara ska användas för vatten, speciellt inte om det inte är kolsyrat. I högsta grad overkill. Detsamma kan nog sägas för kyldelen. I rörslingorna flyter ölet och vattenbadet brukar ofta få frysa till is.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron