Kallkrasha och trycksätta fat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » söndag 2019-08-25 19:55

Hej!
Har nu blivit med Corneliusfat och har endast flaskat innan.
Funderar nu på antal bar kontra temperatur på ölet.
Säg att jag har en torrhumlad IPA som jag kraschar på 0°C i några dagar.
Fatar denna för att sedan låta kolsyran binda sig i kylskåpet på säg 10-12 °C i någon vecka. Trycket ska väl vad jag förstår vara konstant så att headspace alltid är fyllt?
Hur högt ska trycksätta? Hur ska jag tänka?
När jag sedan är nöjd, kan jag koppla ur och servera med sytrådskitet, eller tar serveringstrycket slut snabbt då?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-08-26 07:20

Angående hur högt tryck du skall ha så finns det tabeller.

En liten fysiklektion: trycket är ett mått på hur ihoppressad gasen är. Vid 0 bar är det som normalt, vid 1 bar har du pressat ihop det till halva volymen, vid 2 bar tredjedel ock så vidare. Eller omvänt ett mått på hur mycket gas man tryckt in i en given volym. Detta får två följder:

1) När du tappar upp ölen kommer volymen på headspace öka och därmed trycket minska. Börjar du med ett bars tryck så har du tappat trycket helt när du tappat upp lika mycket öl som headspace var från början. Om du tappar upp utan att ha kolsyra inkopplat så faller trycket mycket snabbt, men när fatet är halvtomt så faller det inte lika snabbt.

2) Alteftersom kolsyra tas upp i ölet så kommer mängden CO2 ovanför ölet sjunka, om du inte har kolsyran påkopplad (det räcker alltså inte att bara trycka på kolsyra och sen koppla bort kolsyran).

Däremot bör du kunna ha kolsyran urkopplad när ölen bara står och väntar.

En annan detalj angående trycket så bör ölen förvaras med samma tryck och temperatur (ändrar du tryck eller temperatur kommer kolsyrenivån att ändras). Med sytråd kan man normalt servera med det trycket också.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » måndag 2019-08-26 07:48

Tack för svar!
Det jag är osäker på är när jag tappar upp efter kallkrasch. Då är ölet ca 0°C. Detta är inte temperaturen jag kommer att förvara fatet i. Ska jag trycksätta enligt förvaringstemp eller enligt den faktiska temperaturen på ölet, efter tappningen till fatet?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-08-26 08:39

Alltså du ställer ju fatet i kyl inställd på förvaringstemperatur direkt efter upptappning. Visst ölet kommer ett tag hålla betydligt lägre temperatur, men det rör sig bara om ett dygn eller så och kolsyresättningen tar längre tid än så. Räkna då på den temperaturen du ställt in kylen på...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Saint » måndag 2019-08-26 09:10

Har du inte redan hittat en tabell så har du en här. https://maltmagnus.se/i/kolsyretabell.html

När jag började med fat så följde jag den tabellen. Den första ölen jag fatade var en IPA och kylen håller ca 6 grader. Enl tabellen skulle jag ligga på 0,76-0,97 bar. Efter en vecka tyckte jag att det var lita väl lite kolsyra så jag väntade en vecka till. När det ändå kändes lite tamt så skruvade jag upp till 1,1- 1,2bar för att få perfekt kolsyra efter någon dag till.
Använd tabellen enbart som en riktlinje. Börja i det lägre spannet och skruva upp lite efter provsmakning tills du är nöjd.

Som Skyking säger, låt kolsyran vara påkopplad hela tiden. När du har kopplat på allt och trycksatt så blanda en sprayflaska med Starsan och spraya alla gaskopplingar och locket på fatet. Då ser du direkt om du har läckage. Bara som en extra säkerhetsåtgärd.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-08-26 09:16

Ett tips angående tabellen och kolsyretryck för den som går från flaska till fat: börja med att prima i vanlig ordning och låt det kolsyrejäsa, du vet ju hur mycket prima du behöver för att få den kolsyrenivå du önskar. Sen är det bara till att mäta vilket tryck kolsyrejäsningen ger. Det funkar dock rätt illa om man vill kallkrascha (och inte gjort det tidigare).

Annars så är det ju som med primningen, och recept. Man justerar och gör det bättre nästa gång. Fördelen med CO2-trycket är att du kan justera utan att behöva brygga nytt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Brewdaddy » måndag 2019-08-26 13:03

Jag brukar stoppa in mitt fat i kylen med 2.5 bar i 24 timmar.

Sedan sänker jag till 1 bar i 24 timmar för att sedan dra ner till 0.4 för serveringstryck.

Funkar bra för mig.
Brewdaddy
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2019-08-26 13:01

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » måndag 2019-08-26 16:38

Tack för alla bra svar! Det ska bli spännande att prova detta!
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Snow » måndag 2019-08-26 22:09

Något att tänka på är att om du kallkrashar i ett fat för att få blankt öl, så är det stor risk
att kolsyrebubblor som frigörs du drar med sig bottenslam upp och förstör kallkrashen
om du av någon anledning sänker trycket, tex vid servering.

Ska du mottrycksfylla till flaska så är det TOK-viktigt att inte sänka trycket i fatet som bärsen
flyttas från.

/Cheers
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » tisdag 2019-08-27 09:38

Jag tänkte kallkrasha som vanligt, alltså den primära jäshinken som även torrhumlats i.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » tisdag 2019-08-27 10:23

Snow skrev:Något att tänka på är att om du kallkrashar i ett fat för att få blankt öl, så är det stor risk
att kolsyrebubblor som frigörs du drar med sig bottenslam upp och förstör kallkrashen
om du av någon anledning sänker trycket, tex vid servering.

Ska du mottrycksfylla till flaska så är det TOK-viktigt att inte sänka trycket i fatet som bärsen
flyttas från.

/Cheers


Blir inte det problematiskt då man väl sänker temperaturen inför tappning? Eller var det bara omedelbart innan tappningen du avsåg?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » söndag 2019-09-01 23:43

Jag fortsätter i denna tråd:
Har en kyl för kontrollerad jäsning. Detta betyder att jag vid jäsning av annan öl antingen plockar ut det färdigkolsyrade fatet i rumstemperatur i ca två veckor, eller låter det stå kvar i kylen i säg ca 17 grader. Är det ok att lagra fat i rumstemp så länge jag kyler fatet igen innan servering? Annars måste jag ju skaffa en kyl till bara för att lagra faten i...
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-09-02 07:28

Jäste skrev:Jag fortsätter i denna tråd:
Har en kyl för kontrollerad jäsning. Detta betyder att jag vid jäsning av annan öl antingen plockar ut det färdigkolsyrade fatet i rumstemperatur i ca två veckor, eller låter det stå kvar i kylen i säg ca 17 grader. Är det ok att lagra fat i rumstemp så länge jag kyler fatet igen innan servering? Annars måste jag ju skaffa en kyl till bara för att lagra faten i...


Ja, du kan förvara ölen i rumstemperatur en tid. Ölet åldras snabbare i rumstemperatur, så du kan inte låta det stå hur länge som helst.

Sen är det inte helt klart hur du har tänkt dig. Jag skulle avråda från att låta fatet åka in i kylen varje gång du vill ha en öl för att sedan åka ut igen. Om inget annat så är det inte så enkelt att hålla kolsyrenivån med en sån behandling. Om fatet är fullt så behåller den i det närmaste kolsyrenivån oavsett temperatur. Men är det mindre öl kvar så kommer ölet tappa kolsyra när det kommer upp i rumstemperatur och visserligen går kolsyran in i ölet igen om man sänker temperaturen igen, men det tar endel tid. Att trycka på extra tryck när fatet är halvfult kräver betydande mängd CO2 som går helt förlorad om man sen skall släppa på trycket när man sänker temperaturen igen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » måndag 2019-09-02 07:33

Tack för svar! Jag förstår. Det låter som det smidigaste skulle vara att ha en lagringskyl för faten.....
Hur gör ni själva, ni som har fat?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Saint » måndag 2019-09-02 08:20

Trycksätter, ställer in i kylen, väntar några dagar.....dricker. Gör det inte svårare än det är
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster

cron