Återanvända jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Återanvända jäst

Inläggav Lövenhagen » torsdag 2019-07-04 21:27

Vänder mig återigen till expertpanelen för ölbryggning.

För två veckor sedan tappade jag upp en batch på flaskor och hällde ner ca 5 dl av jästkaka/slurryn i botten av jäshinken i en burk och satte in i kylen.
Glömde bort det tills idag då jag upptäckte den :?

Den är består av tre "delar" som jag räknat med där jag antar det är döda celler, levande och sedan öl/vört.

Nu kommer min fråga om jag kan göra enligt följande:
- tappa av öl/vörten
- Slå på vatten och lite malt extrakt
- Ta ut burken ur kylen vid nästa bryggning och använda delen av de levande cellerna

Har läst runt på nätet men förkulturer etc med magnetomrörare osv är inte aktuellt. Letar efter det absolut enklaste sättet att återanvända jästen.

Håller tummarna att expertpanelen har något bra tips. :)
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » torsdag 2019-07-04 22:54

Det absolut enklaste är att bara hälla i hela innehållet i nästa vört. Ölet som är kvar i det övre skiktet skyddar bättre än vatten och det i botten är blandad bös från föregående sats, men det kommer ju sjunka ner till botten igen.

Helst bör man inte vänta för länge innan nästa bryggning, efter en månad eller två kommer det bli trögare start. Du kan göra en förkultur utan magnetomrörare, bara att skaka en glasflaska lite då och då eller så låter du den stå några timmar åtminstone med vört på bryggdagen för att väcka upp jästen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Lövenhagen » fredag 2019-07-05 07:36

Tackar för svaret.

Hur länge kan man låta den gamla jästkakan ligga kvar i jäshinken? Är sällan jag har tid/möjlighet att tappa en batch och brygga en i samma veva.

Jag har uppskattningsvis 1-2 dl bös, 2-3 dl (vad jag tror är) levande jästceller, samt 1-2 dl vatten. Hittade någon sida där man kunde räkna på antalet jästceller och hur mycket det behövs utav återanvänd jäst, men blev inte mycket klokare på den sidan faktiskt (minns inte vad den hette).
Men skulle 2-3 dl sparade jästceller räcka för en batch på ca 15 liter?

Stort tack för hjälpen!
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-07-05 07:50

Häll bara över kakan i en ren glasburk och spara den i kylen, tror inte att det är så bra att jästen ligger på botten av hinken för länge, den lär torka.
2-3 dl jästgojs räcker utmärkt till 15 liter, gör själv motsvarande fast med 35 liters batcher.

Skulle det gå för länge mellan bryggningarna kan du mata jästkakan med lite DME eller vanligt socker.
Håller du liv i jästen går den att återanvända 10-15 ggr, efter det muterar cellerna och resultatet blir inte bra.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » fredag 2019-07-05 10:46

Precis, se till att burken är riktigt ren bara - en förutsättning att man har den i kylskåp.

Försiktig om du matar jästen, kan bli bra kladdigt om det svämmar över, själv har jag valt att låta den vila och göra åtminstone en enkel förkultur om det går för länge. Då märker man också om jästen verkar bra fortfarande.

Hellre för mycket än för lite jäst, brygger du inom två veckor kan du fundera på om du ska använda en mindre del av jästkakan men annars är det lika bra att ha i hela.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Lövenhagen » fredag 2019-07-05 15:24

Fantastiskt! Tack för svar!

Rätta mig gärna. Men visst skakar man på burken vid förkulturen och ser om det blir lite bubblor? Bubblor = bra levande jäst
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-07-08 08:31

Jepp, lösgörs det gas ur kakan när man skakar burken är jästen vid liv.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav peterg » måndag 2019-08-19 11:12

Förvarar ni jästen i kylskåp med tättslutande lock? Vore det inte bättre med ett vattenlås men hur fixar man det på en glasburk?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » måndag 2019-08-19 12:18

Tätt lock. Jästen är inte aktiv så det behövs inget vattenlås.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav gulöl » söndag 2019-08-25 18:51

Jag har provat en handfull gånger att återanvända jästen genom att helt enkelt hälla den nya vörten över den gamla jästkakan (bottensatsen) i jäshinken. Jag började med detta efter att ha fått bra svar på ett inlägg här. Jag tycker det är ett sympatiskt sätt att göra det lite enklare för sig. Man slipper diska och göra ren jäshinken emellan, man slipper beställa ny jäst, man slipper göra förkultur. Jag gillar också att brygga ”variationer” på ett tema (typ ljus belgisk – mörk belgisk) och då passar det ju ofta bra att använda samma jäst.

En lärdom hittills är att det inte alltid går strålande. Jag antar att det beror på jästens kondition. Om jag ska våga mig på en försiktig slutsats så tror jag det fungerar bäst när den första brygden är någorlunda alkoholsvag. Att jäsa en andra omgång ovanpå en stark belgisk ale (cirka 9%) blev inget vidare. Allt det här finns att läsa om i bryggböcker och texter på forumet, men det var intressant att uppleva det själv.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster