Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav Hundkoja » lördag 2019-08-10 08:22

Hej alla och god morgon lördag!

Detta är nog mitt första inlägg på forumet efter ett par månader som lurker :-)

Jag har en fråga om sockerlag och primnig:

Jag har hittat ett par olika recept (t.ex på beersmith) där det står att man ska tillsätta sockerlag vid jäsning, för att få upp alkoholen i slutprodukten, ofta efter en viss utjäsningsnivå, typ 70%.

Så med det scenariot i åtanke är min fråga:

Påverkar en sådan sockerlag antalet gram socker/liter man bör använda för primning? Eller behövs det ens primningssocker vid flasktappning?

Ofta tillsätts sockert i kilovis enligt recepten, och väldigt sent I jäsningen. Känns som att det borde finnas massor kvar i grönölet :)

Mvh
Hundkoja



Sent from my Pixel XL using Tapatalk
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2018-08-21 15:52

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav skyking » lördag 2019-08-10 08:58

Du skriver inte hur stor sats receptet avser, men med tanke på att du postar i nybörjarfrågor så antar jag 20-25L, max.

Att tillsätta kilovis med socker tycker jag låter märkligt. Det låter som det där tipset man ser på tvivelaktiga ölsatser för mellanöl för att få starköl istället (med prioritering av alkoholstyrka snarare än smak). De mängderna gör mig tveksam till receptet.

Men i alla fall så skall man låta det jäsa färdigt och tillsätta primingsocker strax innan tappning. När det jäst färdigt finns ju inget socker kvar som kan förjäsas och bilda CO2, primingsockret är till för att se till att det finns ytterligare lite socker som kan förjäsas.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav Hundkoja » lördag 2019-08-10 09:14

skyking skrev:Du skriver inte hur stor sats receptet avser, men med tanke på att du postar i nybörjarfrågor så antar jag 20-25L, max.

Att tillsätta kilovis med socker tycker jag låter märkligt. Det låter som det där tipset man ser på tvivelaktiga ölsatser för mellanöl för att få starköl istället (med prioritering av alkoholstyrka snarare än smak). De mängderna gör mig tveksam till receptet.

Men i alla fall så skall man låta det jäsa färdigt och tillsätta primingsocker strax innan tappning. När det jäst färdigt finns ju inget socker kvar som kan förjäsas och bilda CO2, primingsockret är till för att se till att det finns ytterligare lite socker som kan förjäsas.


Hej Skyking!

Tack för svaret! Jag tror jag förstår nu!
Jag blev lite konfundersam över om allt tillsatta socker skulle hinna jäsa ut då redan 70% av jäsningen var klar (enligt många recept). Men antar att just för att jästen får massa ny mat att äta så jobbar den vidare tills den är klar med det också?


Japp rätt gissat, det är 20L i jäshink jag brukar brygga :) Jag har sett det i recept när man kollar på väldigt alkoholstinna öl typ Belgian strong ale, men det är inget jag vågat provat ännu så allt är teoretiskt i dagsläget, hehe.

Mvh
Hundkoja

Sent from my Pixel XL using Tapatalk
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2018-08-21 15:52

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav Djonk » lördag 2019-08-10 11:30

Cirka 20% socker är normalt. Det går att göra som du tänker - att flaska innan det har jäst ut helt. Men missbedömer man är risken stor för flaskbomber så det är inte att rekommendera. Det är säkrast att låta sockret jäsa ut helt och sen ha i en kontrollerad mängd prima.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav Hundkoja » lördag 2019-08-10 12:53

Djonk skrev:Cirka 20% socker är normalt. Det går att göra som du tänker - att flaska innan det har jäst ut helt. Men missbedömer man är risken stor för flaskbomber så det är inte att rekommendera. Det är säkrast att låta sockret jäsa ut helt och sen ha i en kontrollerad mängd prima.


Hej Djonk!

Tack, ja det låter vettigt!
Jag blev lite lurad av recept som skrev "tillsätt efter 70% utjäsning". Jag misstolkade det som att jästen bara hade 30% mer kraft kvar att jobba, men det stämmer ju inte såklart eftersom man matar den med nytt socker i det här fallet.

En sidosticksfråga i samma ämne:

Om man brygger en sån här öl med t.ex OG 1090 och förväntat FG 1020 och tillsätter 1KG socker (sockerlag) vid SG cirka 1030 (70% utjäst), räknar man vidare på det tillsatta sockret på något sätt? Tar man ett nytt SG efter tillsatsen av socker för att sedan addera dom ursprunliga redan utjästa punkterna?

Det vore intressant att veta :)

Sent from my Pixel XL using Tapatalk
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2018-08-21 15:52

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav skyking » lördag 2019-08-10 13:53

Förväntat FG skall vara att betrakta som en ganska grov uppskattning. Man måste förvissa sig om att det jäst färdigt, jag brukar anta att det är färdigt när det bara bubblar i röret ett par gånger per minut (är man osäker så är det normalt inga problem att låta det stå ett par veckor).

Man skulle kunna räkna ut nytt förväntat FG, men det blir ju ändå inte speciellt tillförlitligt ändå.

Vill man å andra sidan räkna för att kunna bestämma alkoholstyrkan så skall man i så fall korrigera OG med det teoretiska bidraget till OG som sockret hade givit. Säg att du tillsätter 1kg socker mitt i jäsningen så innebär det ett bidrag på 375ÖL har jag för mig, delar man med 20L så blir det 16Ö extra pga sockret. Sen räknar man ut alkoholstyrkan utifrån detta justerade OG och det FG man mäter upp på samma sätt som man normalt räknar ut alkoholstyrkan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sockerlag i jäsning - behövs primningssocker?

Inläggav Hundkoja » lördag 2019-08-10 16:32

skyking skrev:Förväntat FG skall vara att betrakta som en ganska grov uppskattning. Man måste förvissa sig om att det jäst färdigt, jag brukar anta att det är färdigt när det bara bubblar i röret ett par gånger per minut (är man osäker så är det normalt inga problem att låta det stå ett par veckor).

Man skulle kunna räkna ut nytt förväntat FG, men det blir ju ändå inte speciellt tillförlitligt ändå.

Vill man å andra sidan räkna för att kunna bestämma alkoholstyrkan så skall man i så fall korrigera OG med det teoretiska bidraget till OG som sockret hade givit. Säg att du tillsätter 1kg socker mitt i jäsningen så innebär det ett bidrag på 375ÖL har jag för mig, delar man med 20L så blir det 16Ö extra pga sockret. Sen räknar man ut alkoholstyrkan utifrån detta justerade OG och det FG man mäter upp på samma sätt som man normalt räknar ut alkoholstyrkan.
Tack! Det var det jag var ute efter,
Nu gäller det bara att brygga en sån här starkis nån dag.
Kanske imorgon!

Sent from my Pixel XL using Tapatalk
Hundkoja
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2018-08-21 15:52


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster

cron