Felsök HJÄLP!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Felsök HJÄLP!

Inlägg av Jäste »

Hej på er Bryggare!
Nu har jag köpt på mig mer å mer utrustning. (ja, ni vet hur det blir när man tittar till de första bubblorna dagen efter bryggning, samt ev går ner på knä i fillingarna (eftersom det är på morgonen oftast) och luktar vid jäsröret för att ev fånga aromen från de fina bubblorna). Man blir liksom hooked. Har t.om köpt kylskåp och byggt en tempkontrollslåda. (stc-1000)
Problemet är att jag bryggt 5 batcher och endast EN har blivit lite drickbar.(hefe weissen-jäst). Jag backar proceduren i huvudet och försöker förstå vart det går snett. En liten sammanfattning av min process (BIAB):

Rengör alla kärl/utrustning med VWP och eftersköljer ordentligt.
Kokar mäskpåse, humlepåsar, Starsannar även detta efteråt.
Starsannar allt annat. Har även en sprayflaska med utblandad starsan till allt, hela tiden.
Malten är i förslutna påsar.

Efter mäskning (BIAB i Elgryta 27-liters), lyfter jag över påsen till en rengjord sil, där vörten får droppa igenom till nytt rengjort kärl. Kör oftast maxi biab med 78-gradigt vatten genom maltbädden. När vörten runnit igenom häller jag försiktig tillbaka vätskan till kokgrytan. Kokar utan lock och häller i humlepellets från rengjorda inplastade glasbehållare.
Kylspiral i när 15 min återstår av kok för att desinficera den, även den är rengjord och starsannad innan.
Kyler på ca 20 min, locket på.
Tappar ut vörten från tappkranen ner i kokad och starsannad saftsilsduk och jäskärl. (tappkranen isärplockad och packningar har rengjorts)
På med starsannat lock samt rengjord foliebit som jag täcker över jäshålet med vid omskakning och syresättning av vörten. (håller folien med starsannad tumme)
Jästen klipps upp med rengord sax, paketet är också rent. Jäsrör med starsan.
Har provat med olika headspace, 12 liter öl i 30 l-hink samt 14 liter öl i 16 l-hink.

Flaskning direkt från primären:

Rengjord flaskfyllare
Kokade flaskor samt pump-flaskrengörare med ja vad tror ni..... just det, starsan.
Hänger upp på flaskträd som är rengjord. Allt som jag använder Starsan till är ej eftersköljt.
Trycker ut ev syre i varje flaska med Soda Stream, där slangen och munstycket är rengjort.
Lägger i en carbonation drop med rengjord pincett och fyller upp. Har provar två olika sorter av tabletter.
Tar en kapsyl som ligger i Starsan och trycker dit med en rengjord kapsylerare.

Efter tre veckor har vi en öl som är "brunare" än vid flaskning och smakar/luktar övermogen frukt. Många blir också gushers.
Den enda som hållit sig stadig i smak och utseende är en veteöl, där proceduren sett likadant ut.

Det är ju kul det här, men nu känns det lite motigt. Tänkte köpa fat till hösten, men vill ju säkerställa en bra bryggprocess först.
Jästen har varit olika, både torr och flytande.

Just nu håller jag tummarna för den senaste bryggningen där jag kan hålla en reglerad temp iom kylskåpet.

Är det någon som kommer på nåt som jag missar här?
Jag rengör i absurdum och känner spontant att jag har fått en ollad starsanflaska eller nåt.

Tack på förhand och ha en fin sommar med många goda gräsklipparöl :D
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Felsök HJÄLP!

Inlägg av PutteP »

Att den blir brunare och smakar mogen frukt låter som de skulle kunna vara oxidation av den färdig jästa ölen. Utsätts ölen för mycket luft vid flasktappning?

Att det blir gusher kan det bero på för mycket kolsyra? Eller kanske att de är infektion i just de flaskorna? Är det nya flaskor eller återanvänder du de som du fått gusher i?

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Tråkigt att höra. Om du är säker på att de har jäst färdigt innan låter gushers som infektion tycker jag.

Ser inget fel på din bryggprocess, väldigt lik den jag använde tills nyligen. Första gången fick jag infektion (antagligen pga hävert startad genom att suga med munnen) sen har jag varit förskonad.. har försökt tänja gränserna t.ex. genom att bara skölja flaskorna med vatten och numera ploppar jag i en sockerbit i varje flaska med fingrarna - har fungerat fint.

Kan det vara något i din utrustning som spökar, t.ex. en repig jäshink eller svårdiskad flaskfyllare? Kanske värt att byta ut billiga delar. En positiv sak är att det inte behöver smaka dåligt bara för att man får en infektion, ser man till att pysa flaskorna så att det inte blir bomber och sparar någon månad kan det bli spännande öl till slut, det blev det av min infekterade sats.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jäste »

Tack för svar!
Utrustningen är fräsch och jag återanvänder flaskor. Tänker att glas borde bli rent även om det varit infekterad öl i innan. En carbonation drop innehåller ca 1.5 g, så för mycket socker bör det inte vara. Jag ska försöka bli ännu mer noggrann, men jag skulle tro att jag redan är på gränsen till överpedantisk...Just därför är det svårt att hitta rotorsaken tycker jag.
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Det kan vara svårt att få rent flaskor om dom fått infektion. Kanske värt att byta dom? Jag har iaf en tendens och få väldigt många flaskor [emoji28]

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av MarcusZetterberg »

Jag upplevede en stor skillnad efter jag köpte fat & började torrhumla när jäsningen fortfarande var aktiv. Att torrhumla när jäsningen är klar samt att fylla upp flaskor kommer att oxidera ölen, speciellt i doser över 3G/L (enligt min egna uppfattning. Din hefe jäste troligen ut väldigt snabbt & du flyttade till flaska utan att ens öppna på locket = mindre oxidering = mycket jätte öl.

Jag torrhumlar nu alltid med dubbla dissen hunle typ 2-3 dagar in i jäsningens eftersom jag är övernöjig med Syre. Dubbla dosen eftersom massa arom kommer att vädras ut.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Är du medlem i SHBF så kan du utnyttja medlemsöl. Du kontaktar dommarkommiten och kan sen skicka din öl till några domare som undersöker din öl och vad det är för fel på den och förhoppningsvis identifiera var i processen felet har uppstått. Att diagnostisera felsmaker via mail är ofta tämligen svårt. Att famla i mörkret och göra random förbättringar i processen tycker jag är rätt ineffektivt sätt att göra förbättringar på.

En annan möjlighet är ifall du känner någon mer erfaren bryggare i närheten. Kanske kan du be honom komma över och hjälpa dig och se om han kan se vad som går snett? Det kan vara svårt att granska en bryggprocess utifrån en beskrivning av den i ett forum. Utifrån vad du skriver kan jag faktiskt inte se något grovt fel (ja man kanske kan tänka sig att du drar på dig HSA efter mäskningen, men inget som borde göra ölen odrickbar).

Att köpa på sig en massa utrustning är inte lösningen. Du bör nog se till att korrigera de allvarligare felen du upplever innan du spenderar massor av pengar. Det bör gå att göra iaf drickbar öl med tämligen enkel utrustning.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jäste »

Tack för alla svar och tips!
Jag återgår till ”ritbordet” och går igenom varje steg med ännu mer noggrannhet!!
Återkommer när jag lokaliserat problemet.
Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bagman »

Det låter som att det kan vara oxidation.
Kolla så du inte har någon luftläcka på slangen till flaskfyllaren.
Har du torrhumlat sent och fått med dig syre?
Skriv svar