Nu har jag köpt på mig mer å mer utrustning. (ja, ni vet hur det blir när man tittar till de första bubblorna dagen efter bryggning, samt ev går ner på knä i fillingarna (eftersom det är på morgonen oftast) och luktar vid jäsröret för att ev fånga aromen från de fina bubblorna). Man blir liksom hooked. Har t.om köpt kylskåp och byggt en tempkontrollslåda. (stc-1000)
Problemet är att jag bryggt 5 batcher och endast EN har blivit lite drickbar.(hefe weissen-jäst). Jag backar proceduren i huvudet och försöker förstå vart det går snett. En liten sammanfattning av min process (BIAB):
Rengör alla kärl/utrustning med VWP och eftersköljer ordentligt.
Kokar mäskpåse, humlepåsar, Starsannar även detta efteråt.
Starsannar allt annat. Har även en sprayflaska med utblandad starsan till allt, hela tiden.
Malten är i förslutna påsar.
Efter mäskning (BIAB i Elgryta 27-liters), lyfter jag över påsen till en rengjord sil, där vörten får droppa igenom till nytt rengjort kärl. Kör oftast maxi biab med 78-gradigt vatten genom maltbädden. När vörten runnit igenom häller jag försiktig tillbaka vätskan till kokgrytan. Kokar utan lock och häller i humlepellets från rengjorda inplastade glasbehållare.
Kylspiral i när 15 min återstår av kok för att desinficera den, även den är rengjord och starsannad innan.
Kyler på ca 20 min, locket på.
Tappar ut vörten från tappkranen ner i kokad och starsannad saftsilsduk och jäskärl. (tappkranen isärplockad och packningar har rengjorts)
På med starsannat lock samt rengjord foliebit som jag täcker över jäshålet med vid omskakning och syresättning av vörten. (håller folien med starsannad tumme)
Jästen klipps upp med rengord sax, paketet är också rent. Jäsrör med starsan.
Har provat med olika headspace, 12 liter öl i 30 l-hink samt 14 liter öl i 16 l-hink.
Flaskning direkt från primären:
Rengjord flaskfyllare
Kokade flaskor samt pump-flaskrengörare med ja vad tror ni..... just det, starsan.
Hänger upp på flaskträd som är rengjord. Allt som jag använder Starsan till är ej eftersköljt.
Trycker ut ev syre i varje flaska med Soda Stream, där slangen och munstycket är rengjort.
Lägger i en carbonation drop med rengjord pincett och fyller upp. Har provar två olika sorter av tabletter.
Tar en kapsyl som ligger i Starsan och trycker dit med en rengjord kapsylerare.
Efter tre veckor har vi en öl som är "brunare" än vid flaskning och smakar/luktar övermogen frukt. Många blir också gushers.
Den enda som hållit sig stadig i smak och utseende är en veteöl, där proceduren sett likadant ut.
Det är ju kul det här, men nu känns det lite motigt. Tänkte köpa fat till hösten, men vill ju säkerställa en bra bryggprocess först.
Jästen har varit olika, både torr och flytande.
Just nu håller jag tummarna för den senaste bryggningen där jag kan hålla en reglerad temp iom kylskåpet.
Är det någon som kommer på nåt som jag missar här?
Jag rengör i absurdum och känner spontant att jag har fått en ollad starsanflaska eller nåt.
Tack på förhand och ha en fin sommar med många goda gräsklipparöl