Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Ölfrajda » onsdag 2019-05-29 17:21

Någon som har erfarenhet av detta? Vad är mest effektivt? Vid vår första bryggning körde vi ner plastkärlet med vört i ett vattenbad, som tog ca 4 timmar att kyla ner...
Har någon tips på en bättre lösning? Är det mer eller mindre effektivt att ställa in det i kylen istället?
Vi har ett kokkärl på 35 l, plastkärl på 30l och måste kyla ner ca 20 liter vätska i en av dessa. Spelar det någon roll om vi kyler i plast eller i kokkärlet? Vad blir bäst?
Ölfrajda
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: söndag 2019-04-28 18:20

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav 140cab » onsdag 2019-05-29 17:54

Plåt leder värme bättre än plast så jag skulle tippa på kokkärlet.
Men om du skall verkligen spara tid så är det kylspiral som gäller. Köpa eller tillverka själv. Är ganska tidsödande ändå att brygga liksom.
Vattenbad vs kylskåp. Vattenbad borde ge snabbare process. Sensommaren så lutar det åt kylskåp med fläkt. För mig just nu så ligger vattnet på +4.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Ölfrajda » onsdag 2019-05-29 19:05

Tack för svar! Vi kommer nog att köpa en kylspiral så småningom..
Vi får testa med vattenbadet igen, i kokkärlet den här gången. Vi bytte ut vattnet ett par gånger så att det hela tiden var kallt, och imorgon skall vi även slänga i en del frysta vattenflaskor.
Hoppas att det går lite snabbare än förra gången iaf :)
Ölfrajda
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: söndag 2019-04-28 18:20

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Djonk » onsdag 2019-05-29 19:10

Finns ganska billiga lite mindre kylspiraler som ändå är ett stort steg upp från vattenbad: https://www.olkompaniet.se/kylspiral-5 - tror inte att man kommer undan så mycket billigare med att tillverka själv.

Annars tycker jag kylskåpet är smidigt, låter man det stå över natten blir det en bonus att man får bra sedimentering i botten så man kan slippa en hel del bös i jäskärlet. Edit: har i och för sig bara haft redan kyld vört i kylen, när jag ville få den extra kall innan jäsning. Kanske inte blir så bra med för varmt kärl i skåpet om man har annat i samtidigt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav pettersson80 » torsdag 2019-05-30 01:54

Annars är ju no chill ett alternativ.
Tycker att det funkar ganska bra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav skyking » torsdag 2019-05-30 16:38

Att kyla i kokkärlet är bättre av två/tre anledningar. För det första som nämnt så leder metall värme mycke bättre än plast så du bör få snabbare kylning av den anledningen. För det andra så ärl det lätt hänt att man slabbar och syresätter vörten när man för över den till jäskärlet, gör man detta EFTER man har kylt så är det ingen större fara eftersom man ändå skall syresätta i samband med att man tillsätter jästen. För det tredje kan det vara så att ditt jäskärl inte tål värme eller att det inte är livsmedelsklassat för höga temperaturer.

I början körde jag med stora kastruller (14+16L) och kylde genom att ställa dem i badkaret med vatten (använde handduk för att undvika att kastrullerna skadade badkaret). Man fick förvisso byta vatten under kylningen, men annars har jag för mig att jag fick vörten kyld på runt en timme.

Som sagt det finns de som kör no-chill (egentligen en felaktig benämning då de ju faktiskt kyler fast mycket mer långsamt) och rapporterar goda resultat ändå. Såvida du inte lider (antingen rent praktiskt eller du får brister hos ölet) av att kylningen drar ut på tiden finns alltså inte någon egenlig anledning till att vidta åtgärd.

Det nämns att kylningen förlänger bryggdagen, men det kanske inte är ett egentligt problem? Om vörten inte är i vägen och kylningen inte kräver din uppmärksamhet så kan du ju använda tiden till att städa upp efter dig, sen kan du göra annat. Det enda som blir kvar vid en utdragen kylning är att du får diska kokkärlet efteråt och eventuella pinaler du använder när du tillsätter jästen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Djonk » fredag 2019-05-31 01:56

Kan också tipsa om att det finns jäst som fungerar bra i höga temperaturer, https://www.olbryggning.se/fersk-gj%c3% ... ik-wlp4045 hanterar 43C utan problem, kan man spara en hel del tid på.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Bee » måndag 2019-06-10 10:35

Djonk skrev:Kan också tipsa om att det finns jäst som fungerar bra i höga temperaturer, https://www.olbryggning.se/fersk-gj%c3% ... ik-wlp4045 hanterar 43C utan problem, kan man spara en hel del tid på.


Jävligt taskigt råd!!
Ge fan i att skämta med nybryggarna på det sättet. Dom behöver lära sig att göra på rätt sätt, inte att ta genvägar som leder till oönskat resultat.
Alla gillar inte kveik.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mest effektiv kylning? Vattenbad+isklampar/kyl?

Inläggav Djonk » måndag 2019-06-10 11:04

Det var inget skämt. Om du inte tycker om jästen slipper du använda den.. för oss andra som gillar lite smak av apelsinskal, klar öl och slopat behov av temperaturkontroll är den rätt fantastisk, särskilt nu när sommarhettan börjat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster