Svart konstig beläggning inuti tappkran (picknickkran)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Svart konstig beläggning inuti tappkran (picknickkran)

Inlägg av Brewhog »

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att plocka isär en picknickkran för rengöring. Det var något av det konstigaste jag sett i form av orenhet/avlagring vid bryggning. På silikondelen inuti tappkranen hade det satt sig en svart beläggning som hade satt sig som stora runda öar på den delen som är som inte gick bort med vatten, PBW eller diskmedel. Man kunde skrapa bort det med nageln men det försvann ändå inte helt. En ny kran kostar ju inte mycket så det blir väl så jag löser det. Har någon noterat detta och hur undviker man det? Jag har varit noga med urspolning av slangar och ser inget liknande i slangarna eller någon annanstans. Inte på den svarta delen av tappkranens insida heller. Först trodde jag att plasten hade löst sig på något sätt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Svart konstig beläggning inuti tappkran (picknickkran)

Inlägg av Hövdingen »

Kan du bifoga en bild? Det låter väldigt konstigt.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Nej, det hade ju varit väldigt bra. Visserligen finns rester av det som jag inte skrapat bort. Jag vet inte om de bilderna skulle ge så mycket. Jag har fått veta att en bekant haft liknande fenomen och också undrat vad det är men inte haft så stora problem att få bort det.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Svarta runda öar låter som någon form av mögel, sen vilken sort det är väl mer eller omöjligt att säga om man inte tar ett prov.

Lånade ut en fyllare en gång och fick tillbaka den med diverse jox inuti. Brunt, svart, vitt, större delen av färgskalan var representerad, men det var inget som inte PBW inte löste.
Testa att lägga delarna i PBW-lösning ett tag, det bör lösa upp det svarta.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Jag hade också misstankar om någon form av tillväxt men efter 8 timmar i lösning med starkt maskindiskmedel och det är fortfarande inte något som enkelt försvinner så ger jag upp. Jag misstänkte avlagringar av mineral av någon typ också och testade citronsaft.
Inget resultat. Jag får köpa en ny kran.

Dock misstänker jag mindre bra kvalitet på det silikon som finns i kranen då det är brunt färgat av ölen också och det borde också gå bort vid så extrem behandling. Det har färgat materialet helt enkelt. Det är inte bara fläckar. Jag har sett många gulnade silikondelar i mina dagar. Det går inte att fixa genom rengöring.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Jag har haft precis samma en gång för några år sen. Det gick inte bort med rengöringsmedel. Man kunde skrapa av en del men silikonet förblev svart. Jag bytte kran.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Ni har rätt, silikon blir missfärgat med tiden och är mer eller mindre omöjlig att få ren, de fläckarna jag löste upp satt på POM/acetal vilket verkar vara mer motståndskraftigt.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

På tal om acetal/POM så undrar jag hur kulkopplingen ser ut inuti. Slangarna ser man ju men insidan på kulkopplingen vet man ju aldrig. Tur att de också är billiga. :)
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

har haft samma problem med en picknickkran, mekanisk borttagning var enda alternativ, använder den fortfarande, då jag fick bort allt, men man ser var de suttit, har rengjort grejerna med allt möjligt, men lossnar inte.
Skriv svar