Splitta ett ölkit på 20 liter

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav SBNiklas » onsdag 2019-05-22 00:55

Har gjort min första helmaltsbryggning och ölet står i sina flaskor och gottar till sig.

Är bara lite fundersam över om det är bra att splitta ett färdigt bryggkit?
Jag köpte Maltmagnus No 1 Pale Ale på 20 liter men delade av det på hälften då jag bara har en gryta på 18 liter och inte kan koka 20 liter vört på en gång.

Delade på malten, humlen och använde ett paket dry- 97 jäst till 10 liter vört. Fick ut ett OG på 1050 och SG på 1013 efter två veckors jäsning.
Upplevde det som att jäsningen avstannade lite väl tidigt, dom fem sista dagarna hände ingenting i jäsröret men ölet smakar som det ska.
Kanske ska pitcha mer jäst när jag brygger resten av satsen??
SBNiklas
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2019-05-21 14:25
Ort: Trelleborg

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav skyking » onsdag 2019-05-22 04:44

Det låter som att du har gjort rätt, det smakar rätt. Så varför fundersam?

Om du vill fortsätta brygga 10L-satser så finns det inget som hindrar dig att köpa ingredienserna för halvsats från maltmagnus. Det blir lite mer overhead i pris då man betalar en avgift för varje ompackning (lösviktsvaror) dock.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-05-22 07:12

13 i FG med OG 50 är helt normalt med den jästen. Har inte särskilt hög förjäsbarhet, ca 75%. Så smakar det bra är du hemma och har sannolikt lyckats väldigt bra :D
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-05-22 08:12

Det hjälper inte med mer jäst om du vill nå ett lägre FG, det går möjligen lite fortare men när det jäsbara sockret är slut avstannar jäsningen oavsett mängd jäst.

Det finns en annan variant om du vill.
Du kan brygga 15-16 liter starkare vört och spä upp med vatten till rätt volym i jäshinken. Dvs mäska för 20 l färdig öl men använd bara 16liter. Då kan du även ta höjd för om du får en högre eller lägre effektivitet och justera till önskad styrka på den färdiga ölen. Det blir lite mätande och räknande men det funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav SBNiklas » onsdag 2019-05-22 09:39

Tack för svaren :).

Det enda riktmärket i receptet var ett OG på 1049 så det klarade jag ju :p. Det som jag vet i efterhand att jag slarvade med var att tömma mäskkärlet på hela sockerlagen och filtrera den genom maltbädden ytterligare en gång. Tappade nog bara ut 2 liter och filtrerade den. Var nog för ivrig och exalterad över först helmaltsbryggningen så det får bli bättre till nästa gång.

Har nog fått min bazookaskreen lite för högt upp i min kylväska med men "väggen" på kylväskan övergår i en ganska så rund form mot botten på väskan så det får funka. Mäskade med 73 grader som sen sjönk till 68 när det blandats ut med malten, helt enligt receptet och det sjönk inte en grad under 60 min. Det är jag riktigt nöjd med.

Bara att vänta i två veckor och se hur ölet blir med kolsyra :D.
SBNiklas
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2019-05-21 14:25
Ort: Trelleborg

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-05-22 10:33

Det låter som det kommer bli superbra. För att vara första gången låter det som du lyckats långt bättre än vad jag gjorde, och säkert de flesta andra också. Det här med OG och FG som du mäter upp själv respektive vad som står i recept kommer du att märka att det inte alltid stämmer. Dock bör relationen OG/FG vara ungefär samma (+/- 5% kanske) med samma jäst som i receptet. Som Pilsernerkokarn skriver så går OG utmärkt att styra på olika sätt om man vill. Med lite fler bryggningar kommer du få en känsla för var du ligger i effektivitet (går att mäta också) så då kan du ju justera redan i receptet för att hamna på önskat OG. Förslagsvis börjar du mäta PBG och får på så sätt en bra indikation redan innan koket. Då kan du späda alternativt koka längre för att hamna på rätt OG, lite samma taktik som Pilsnerkokarn föreslog, dvs att späda till "rätt" OG.

Apropå flaskjäsning och 2 veckor så är det inte säkert att det är helt klart då, men absolut läge att testa den första :lol:
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav Djonk » onsdag 2019-05-22 12:06

+/- 5 Öschle i FG skulle jag vilja säga :) kan ju variera rätt mycket, bara kalibreringen av hydrometern kan ställa till det.

Om man inte kallkraschar ölet finns det goda chanser redan efter ett par dagar att ha en del kolsyra, även om den kanske inte har löst sig i vätskan ordentligt än.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Splitta ett ölkit på 20 liter

Inläggav SBNiklas » onsdag 2019-05-22 14:13

Allright! :D
SBNiklas
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2019-05-21 14:25
Ort: Trelleborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster