Ph-mätare, skötsel mm
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ph-mätare, skötsel mm
Jag har just bytt upp mig från min gamla trogna (men lite omständiga) kina-pH-mätare till en pH56 från Milwaukee. Några frågor dyker då upp som jag undrar ifall någon pH-kunnig kan svara på?
1. Förvaringsvätskan: Räcker det med att fylla behållaren under mätaren och låta den stå i den? Den torkar väl ut efter ett tag tänker jag, men å andra sidan så kommer den ju faktiskt helt torr från början i förpackningen (man ”aktiverar” den i förvaringsvätskan). Blir lite osäker på hur viktigt det är att ha den våt hela tiden liksom. I manualen står det att man kan ha ”ett par droppar” i koppen, för att fukta miljön där i. Men jag har läst på andra ställen att den ska va helt dränkt, konstant. Vad gäller?
2. Kalibreringsvätskorna: Kan man återanvända samma vätska om man hittar nån liten förslutningsbar behållare (typ fotorulleburk motsv) och kalibrera i den behållaren några gånger innan man byter ut vätskan? Känns onödigt att köpa ny vätska i onödan.
3. Räcker kalibreringen i början av bryggdagen genom hela bryggdagen (2-5 mätningar kanske)? Min gamla behövde kalibreras innan varje mätning, men den va å andra sidan ganska billig..
Tacksam för all input!
1. Förvaringsvätskan: Räcker det med att fylla behållaren under mätaren och låta den stå i den? Den torkar väl ut efter ett tag tänker jag, men å andra sidan så kommer den ju faktiskt helt torr från början i förpackningen (man ”aktiverar” den i förvaringsvätskan). Blir lite osäker på hur viktigt det är att ha den våt hela tiden liksom. I manualen står det att man kan ha ”ett par droppar” i koppen, för att fukta miljön där i. Men jag har läst på andra ställen att den ska va helt dränkt, konstant. Vad gäller?
2. Kalibreringsvätskorna: Kan man återanvända samma vätska om man hittar nån liten förslutningsbar behållare (typ fotorulleburk motsv) och kalibrera i den behållaren några gånger innan man byter ut vätskan? Känns onödigt att köpa ny vätska i onödan.
3. Räcker kalibreringen i början av bryggdagen genom hela bryggdagen (2-5 mätningar kanske)? Min gamla behövde kalibreras innan varje mätning, men den va å andra sidan ganska billig..
Tacksam för all input!
Re: Ph-mätare, skötsel mm
1: Det tar lång tid innan den har dunstat bort. Flera månader skulle jag säga.
2: Vet ej, men en omgång är inte så dyr om du följer mitt råd under nästa punkt.
3: Jag har kalibrerat min en gång per år (vilket i och för sig bara är två gånger så här långt) och den har alltid varit mitt i prick redan från början.
2: Vet ej, men en omgång är inte så dyr om du följer mitt råd under nästa punkt.
3: Jag har kalibrerat min en gång per år (vilket i och för sig bara är två gånger så här långt) och den har alltid varit mitt i prick redan från början.
Okej, låter ju lovande. Jag kommer ju göra säkert 30-60 mätningar per år under mina bryggningar så jag tänker att den kanske riskerar att drifta iväg lite. Men då verkar den ju åtminstone inte tappa kalibreringen under förvaringen i alla fall, det är ju riktigt bra.MCMLXXXII skrev:1: Det tar lång tid innan den har dunstat bort. Flera månader skulle jag säga.
Lite kul, jag testade min gamla kina-mätare med två decimaler mot den nya mätaren. Jag har haft två buffertlösningar (Kina) i glasburk med lock sedan förra året och det roliga är att buffertlösningarna höll sitt korrekta pH mer eller mindre spot on och min gamla kina-mätare likadant, mer eller mindre spot on vid jämförelse med ph56.
Jag har haft min mätare i nästan 1,5 år med en del problem. Jag var mycket noga med att förvara den dränkt i förförvaringsvätska men det hjälpte inte. Fått bytt den 3 gånger på garantin och numera förvarar jag den inte dränkt utan bara med en liten skvätt i hatten, stående och med tape runt skarven. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar funka!
I instruktionen står det faktiskt att att man ska lägga en droppe eller två i hatten, men som jag tolkat det handlar det om ifall du bara har tillgång till en annan vätska än riktig förvaringsvätska. För om man förvarar den dränkt i tex destillerat vatten blir det inte bra.peterg skrev:Jag har haft min mätare i nästan 1,5 år med en del problem. Jag var mycket noga med att förvara den dränkt i förförvaringsvätska men det hjälpte inte. Fått bytt den 3 gånger på garantin och numera förvarar jag den inte dränkt utan bara med en liten skvätt i hatten, stående och med tape runt skarven. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar funka!
Men du har förvarat den i ”förvaringsvätska” eller?
Vad var det som inte funkade förresten?
Jo, jag hade den i förvaringsvätska och kalibrerade med jämna mellanrum. Den visade fel värde, alldesles för lågt!
Ph-mätare, skötsel mm
Trist på en så relativt dyr investering ändå. Vad sa återförsäljaren?peterg skrev:Jo, jag hade den i förvaringsvätska och kalibrerade med jämna mellanrum. Den visade fel värde, alldesles för lågt!
Som jag skrev så fick jag nya delar utan problem. Jag tror att det är flera som haft problem vilket även Milwaukee känner till.
Låter ju troligt att dom har nåt problem med hela enheten om du till och med bytt ut elektrod flera gånger? Hoppas dom gjort nåt åt det då, för så det är ju ändå en mätare som bör hålla mycket högre kvalitet än Kina-mätarna kan man ju tycka..peterg skrev:Som jag skrev så fick jag nya delar utan problem. Jag tror att det är flera som haft problem vilket även Milwaukee känner till.
Hoppas på bättre lycka med min än vad du har haft med din då!
Hur vet du att den visade fel förresten? I kalibreringsvätskorna eller? Blev det fel direkt efter kalibrering?peterg skrev:Jo, jag hade den i förvaringsvätska och kalibrerade med jämna mellanrum. Den visade fel värde, alldesles för lågt!
Den gick inte att kalibrera och vid jämförelse med en annan (från ett bryggeri) framgick att värdet var tokigt.
Hur förvarar ni andra er ph55? I hatten med mycket eller lite förvaringsvätska? Eller i ett separat glas med förvaringsvätska? Lyckas ni alltid kalibrera på första försöket?
Hur förvarar ni andra er ph55? I hatten med mycket eller lite förvaringsvätska? Eller i ett separat glas med förvaringsvätska? Lyckas ni alltid kalibrera på första försöket?
Den gick inte att kalibrera och vid jämförelse med en annan (från ett bryggeri) framgick att värdet var tokigt.
Ph-mätare, skötsel mm
Min pH56:a ville inte riktigt kalibrera sig exakt vid 7.01. Den visade 7.03-7.05 vid test i samma prov direkt efter men jag orkade inte bry mig om skillnaden.
Jag har inte haft den så länge ska sägas. Men hittills har jag förvarat den med hatten fylld och doppar den i destillerat vatten mellan proverna och torkar av den mellan förflyttningarna. När jag är klar med ett prov går den tillbaks till förvaringsvätskan.
Jag har inte haft den så länge ska sägas. Men hittills har jag förvarat den med hatten fylld och doppar den i destillerat vatten mellan proverna och torkar av den mellan förflyttningarna. När jag är klar med ett prov går den tillbaks till förvaringsvätskan.