closed transfer, varmt eller kallt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

closed transfer, varmt eller kallt?

Inlägg av Karl R »

Hej

har börjat göra sluten överföring (closed transfer), från ett fat som jag jäser med övertryck i. Tidigare gånger har jag kylt ölen och faten inför överförandet för att det inte ska skumma. Denna gång glömde jag det.
Resultatet var mycket riktigt att det skummade rejält. Det svällde över i övertryckssprinten som jag hade öppnat, ngn liter innan jag hade fullt fat.

Till saken
Detta borde väl innebära att jag effektivt tryckte bort all tänkbar luft som (eventuellt, det var co2-spolat) fanns kvar i fatet. Eller? Stämmer teorin?

Jag förlorade ju en del "naturlig" kolsyra på kuppen, men om jag slipper all luft framöver så är det ju en vinst ändå.

mvh
karl
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: closed transfer, varmt eller kallt?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Låter som ett brutalt sätt att ventilera ut syre.

Men visst låter det logiskt att det är en barriär med skum av kolsyra från ölen, frågan är väl isf "Hur många gånger kan öl skumma?"
Förstörs något när det skummar och är utan återvändo eller återgår "skummet" till ölen och kan skumma igen när man återställt kolsyremängden?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Hej

Tack, bra input! Ingen aning, är mitt svar.

Har sett ett klipp på en tysk öltillverkare modell mindre som vid mottrycksfyllningen, efter fyllningen, slog ett par gånger på varje flaska med så att ölet i flaksan ryste till och lite skummade över, innan han snäppte på patentkorken. Det är ju ett liknande förfaringssätt.

Så om denne tysk har rätt så lutar det åt att detta är en vettig metod.

edit: Mikrobryggeriet Rockermeier i Bayern. Från instagram som Benestadbryggeri har, deras film
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

pratade med en kompis som är bra på det här med ytkemi/smådjur. (bioteknist) Han beskrev det såhär. Man pratar om surfaketter (?, ngt sånt, från eng surface). Alltså, om att det finns vissa beståndsdelar i ölet som är mer benägna till att skumma än andra, vissa proteiner. Hans resonemang gick ut på att om man gör det här med att skumma ölet upprepade gånger, då skulle man kunna få ett bortfall i skumstabilitet/skumförmåga så småningom, men sannolikt inte efter bara en gång. Så med det i ryggen har tänker jag fortsätta med detta, eller i vart fall utvärdera kaggarna och se om jag märker nån skillnad.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

MItt tips och förfarande är:
När du diskat fatet efter användning, så det sista du gör är att fylla hela fatet med kokhett vatten,
tryck ur allt vatten med kolsyra, antingen från ett fat som är tomt på bärs men fortfarande trycksatt, eller
direkt från kolsyreflaska. Då har du ett rent fat utan syre att använda nästa gång.

Det låter i mina öron omständligt att "kap on foam" i ett fat :wink:
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

@snow
Värt att testa. absolut.
gör så.
men tänker inte överge min idé... än =)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Karl R skrev: Resultatet var mycket riktigt att det skummade rejält. Det svällde över i övertryckssprinten som jag hade öppnat, ngn liter innan jag hade fullt fat.

Till saken
Detta borde väl innebära att jag effektivt tryckte bort all tänkbar luft som (eventuellt, det var co2-spolat) fanns kvar i fatet. Eller? Stämmer teorin?

Jag förlorade ju en del "naturlig" kolsyra på kuppen, men om jag slipper all luft framöver så är det ju en vinst ändå.
Jag tycker teorin stämmer.

Det här är ett resonemang jag haft mot oxidation både för flask tappning med ghetto blaster och vid fattappning.

Om man har ett skummlager på ytan av ölet under tappningen. (Ölskum eller Starsanskum) Så kommer den underliggande ölen bara i kontakt med den gas som finns i bubblorna som är närmast ölet. Vilket gör att det är minimal kontakt med luften/syre under tappningen så länge det är ett lager skum över hela ytan. Vid flasktappning med ghettoblastern (bör det) bildas ett lager skum när man tappar. Det skummet kommer dessutom tryckas ut ur flaskan innan kapsylering och endasat resnt C02 skum vara kvar.

I ett fat med starsan skum blir det liknande, fast om man inte har skapat skum med C02 så blir det luft i skummet men endast en liten gasmängd som är i kontakt. Skummet trycks även här ut ur fatet och sedan blåser man ur utrymmet över ölen med CO2 när locket är stängt.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Tack Bee

Då säger vi så, kort och gott.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Bee skrev: Jag tycker teorin stämmer.

Det här är ett resonemang jag haft mot oxidation både för flask tappning med ghetto blaster och vid fattappning.

Om man har ett skummlager på ytan av ölet under tappningen. (Ölskum eller Starsanskum) Så kommer den underliggande ölen bara i kontakt med den gas som finns i bubblorna som är närmast ölet. Vilket gör att det är minimal kontakt med luften/syre under tappningen så länge det är ett lager skum över hela ytan. Vid flasktappning med ghettoblastern (bör det) bildas ett lager skum när man tappar. Det skummet kommer dessutom tryckas ut ur flaskan innan kapsylering och endasat resnt C02 skum vara kvar.

I ett fat med starsan skum blir det liknande, fast om man inte har skapat skum med C02 så blir det luft i skummet men endast en liten gasmängd som är i kontakt. Skummet trycks även här ut ur fatet och sedan blåser man ur utrymmet över ölen med CO2 när locket är stängt.
Teorin funkar väl när det är CO2-skum. Är det däremot luftbubblor så hjälper det föga, vare sig under tappning eller efterråt (tappar man på fat kan det till och med förstöra för möjligheten att evakuera luft). Bubblorna funkar ju som en barriär som hindrar gasen att blanda sig med gasen ovanför.

Luften innehåller runt 240mg/L syre och under tappning sägs ölen ta upp i storleksordningen 1ppm syre om det finns. Det finns alltså tillräckligt med syre för att detta upptag skall ske om bubblorna innehåller luft.

Med andra ord så gör man bäst i att med starsan-tricket snarare förlita sig på att man har väldigt lite luftbubblor (och luft i övrigt) i fatet innan man trycker ut starsanlösningen.
Skriv svar