140cab skrev:Nja. . . en klisterlapp med random nummer som dessutom är placerat för snabbt bortnötande av slutanvändare.
Är det verkligen en connect ni har ?
Okej år månad och dag samt vilken i ordningen den dan.
Men ändå lite ynkligt att ha detta "värdebevis" mot golvet.
Månad, dag och vilken i ordningen den dan tycker jag är föga "random"...
Jag menar att det inte är ett värdebevis egentligen. Jag tycker inte rätten att reklamera skall hänga på att en klisterlapp med serienummer sitter kvar, man kan ju isf med viss rätt hävda att en sådan klisterlapp som faller/nöts bort i sig skulle kunna vara grund till att reklamera varan (och då skulle man hamna i ett moment 22).
Trots detta kan det finnas skäl för säljaren att vilja ha serienummret innan man går vidare med reklamationen, man bör svara när säljaren ber om detta även om svaret är att man inte kan hitta serienumret. Antingen får säljaren då godta att det inte finns något serienummer eller ge instruktioner på hur man hittar det, men i slutändan måste ju ärendet gå vidare.
Beviset på att du köpt varan är köpehandlingar (kvitto, orderbekräftelse mm), serienummret kan framgå på någon av dessa (säljaren gör klokt i att inkludera dessa eftersom köparen annars kan lura säljaren genom att använda fel köpehandlingar).