Grainfather, köp ej !

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » torsdag 2019-04-18 21:30

Rotsac skrev:
*VARNING*!

IKEA:s stänkskyddfiler är *EXTREMT* finmaskigt.

Jag har testat det (såväl som bottenfilter som toppfilter), med Grainfather silikonpackning avsedd för originalplåtarna.
Sådana silikontätningar finns som tillbehör.

Jag har lagt ett sådant filter UNDER den ordinarie bottenplåten, då det mjuka IKEA-filtret annars lätt lyfter sig vid lite kraftigare omrörning.
Och då fyller det alltså ej sin funktion.

OBS! Om du använder malt som krossad ger mer än ABSOLUT minsta mängd mjöl, så sätter detta finmaskiga filter igen!
Fundera kanske över ett mindre finmaskigt nät, som även det -som vanligt i dessa sammanhang- med tålamod kan användas med ovanstående silikontätning.
Jag har köpt sådana lite mindre finmaskiga nät från antingen "MaltMagnus", Humlegården", eller någoan annan av de Svenska leverantörerna av ölutrustning.

Se även: https://www.flickr.com/photos/150265705@N05/


Bra då var den saken ur världen.
Plan B innefattar trasig skruvdragare (batterisidan) eleminator, timer och böjd rostfri pinne med silicon slang i den böjda änden. Är tänkt som en omrörare som stryker av elementet med jämna mellanrum.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-19 09:37

140cab skrev:Plan B innefattar trasig skruvdragare (batterisidan) eleminator, timer och böjd rostfri pinne med silicon slang i den böjda änden. Är tänkt som en omrörare som stryker av elementet med jämna mellanrum.


Eller så går du tillbaka med maskinen, uppenbarligen funkar det inte som den ska. Eller så ser du över din krossning. Jag skulle aldrig börja bygga om den, för grundfunktionen i GF är ändå bra. Som jag skrev tidigare, den har några svagheter, men det ska inte påverka så mycket som du råkat ut för.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » fredag 2019-04-19 16:38

Ge består av ett simpelt värmelement och en pump. Dessa prylar brukar funka eller inte funka alls. Som jag anser så är GF ganska beroende på råvaran och lämnar inte mycket till övers om man vill prova egna idéer.
Hade gärna sett att elementet hade större area för lägre yttemperatur.
Så att försöka få det utbytt löser inte problemet.

"Ecmik" är du intresserad att prova en sats ? Vill poängtera att det är på egen risk. Är lite intresserad hur svensk odlat korn står sig gentemot det man kan köpa på humle och MM. Själv har jag noll erfarenhet att jämföra emot.
I så fall pm'a mig address.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » lördag 2019-04-20 06:47

140cab skrev:"Ecmik" är du intresserad att prova en sats ? Vill poängtera att det är på egen risk. Är lite intresserad hur svensk odlat korn står sig gentemot det man kan köpa på humle och MM. Själv har jag noll erfarenhet att jämföra emot.
I så fall pm'a mig address.


Menar du ifall jag vill testa svenskodlad malt eller?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » onsdag 2019-05-01 07:48

Tja varför inte. Men å andra sidan är det lite elakt att utsätta andra för risken att de förstör sin utrustning.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Bee » onsdag 2019-05-01 09:02

140cab skrev: Är lite intresserad hur svensk odlat korn står sig gentemot det man kan köpa på humle och MM.

Är det bara generellt om svenskt korn blir bra malt eller just ditt eget?
På åkrarna runt mina svärföräldrars lantställe utanför Falkenberg brukar bonden odla korn till malt till ett svenskt bryggeri. Så svenskt korn går det att göra malt på.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav simonarvestrand » onsdag 2019-05-01 09:17

Har bara testat malt från warbro kvarn (utanför katrineholm) men med väldigt gött resultat

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » onsdag 2019-05-01 09:50

Bee skrev:Är det bara generellt om svenskt korn blir bra malt eller just ditt eget?
På åkrarna runt mina svärföräldrars lantställe utanför Falkenberg brukar bonden odla korn till malt till ett svenskt bryggeri. Så svenskt korn går det att göra malt på.


Egen odlat 80 meter ifrån mitt provisoriska mälteri. Utbytet tyvärr bara kring 30%
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » onsdag 2019-05-01 15:10

140cab skrev:Egen odlat 80 meter ifrån mitt provisoriska mälteri. Utbytet tyvärr bara kring 30%


Kanske borde ändra tråd-rubriken till ”Grainfather - ”brygg ej med egenodlad malt 80 meter ifrån ditt provisoriska mälteri”..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Drake » onsdag 2019-05-01 15:34

ecmik skrev:
140cab skrev:Egen odlat 80 meter ifrån mitt provisoriska mälteri. Utbytet tyvärr bara kring 30%


Kanske borde ändra tråd-rubriken till ”Grainfather - ”brygg ej med egenodlad malt 80 meter ifrån ditt provisoriska mälteri”..


+1 på den! De jag känner som har en GF är helnöjda. Trist att gå ut och dissa en produkt när problemet med all sannolikhet beror på handhavandefel.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav simonarvestrand » onsdag 2019-05-01 16:03

+1

Rätt säker på att jag äger en gf innan året är slut.
Behåller nog bulldogen för den funkar men saknar lite features i den och alla jag känner med gf säger köp gf.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » onsdag 2019-05-01 21:34

Jaha ni . . . Alla mot en som det ser ut.

Någon som handlat på brygladen.dk?

Man måste i alla fall beundra deras support avdelning. Man har verkligen filat på att få till det perfekta "siraps" bemötande. Har i 3 omgångar och till 3 olika personer behövt skicka bilder på den lilla stackars ksd301.
I regel ligger de på över 1 vecka med replay på mail. I för sig är det faktiskt bättre än att inte svara alls.
De verkar i alla fall ha fått tummen upp ifrån GF angående ersättare dock med förevändning att de vill veta serie numret. Kan vara en taktisk fint då det inte finns något serie nummer utan det står Model nr på etiketten.
Ger dem några veckor till.

Men så här i efterhand skulle man nog ha tagit postnords "straffavgift" och beställt själv ifrån Kina.
Bilagor
20190416_205557_compress_89.jpg
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Rotsac » onsdag 2019-05-01 23:26

De verkar i alla fall ha fått tummen upp ifrån GF angående ersättare dock med förevändning att de vill veta serienumret. Kan vara en taktisk fint då det inte finns något serie nummer utan det står Model-nr på etiketten.


Då det inte står på den etiketten, så finns det alltså på annan plats (en svartvit klisterremsa). Gissa var...?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » torsdag 2019-05-02 05:46

Gött, hoppas det löser sig för dig! Mitt serienummer står på en enskild klisterlapp under bottenplattan, inte på den där etiketten du fotade där. Hoppas du får den utbytt så du får en liten nystart. Lycka till!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Rotsac » torsdag 2019-05-02 10:16

Efter att ha varit på "Grainfather user group" på Facebook och surrat så kommer det fram det finns vissa som också bränt fast. Men å andra sidan så finns det personer som har mäskat in vid 40 utan problem.


Om man har problem med stegmäskning vid 40 eller 52 grader -eller annars också- så bör man dubbelkolla att man inte har glömt följande, som man för övrigt alltid gör.
(Jag avänder originalversionen av controllern)

1) Efter att med full effekt -med pumpen igång för snabbare och jämnare resultat- ha fått önskad mäsktemperatur:
Slå om effekten till "Mash-läge" (500 Watt).
Slå om controllerläget till "Mash-läge".

2) Avvakta minst 5 minuter, så att temperaturen stabiliserar sig, och överskottsvärmen i det "sega elementet" likaså.

3) Stäng av pumpen, och plocka bort/sväng undan armen.

4) Tillsätt malten i mindre mängder, med omrörning/blötsättning, och anpassa detta till hur pass mycket mjöl malten innehåller.
Alltför kraftig omrörning med t.ex. en stor ballongvisp och Mari Otter malt från MaltMagnus skickar ned mycket mjöl genom filterplåten ned på elementet.
Den malten verkar vara särskilt torr, och skapa mycket mjöl även när man krossar själv.

-Att kanske testa vid problem:

Då mjöl som sätter sig på elementet, och bränns fast -såväl vid stegmäskning som vid enkelmäskning- ej kan skrapas bort med maltbehållaren på plats,
så skulle man innan tillsättning av malten kunna ansluta armens slang till röret i mitten, och pumpa runt vätskan.
Om man tycker att slangen sitter i vägen, så kan man istället klämma ned den mellan maltbehållaren och kokkärlets vägg.

Tanken är då att mjöl och små maltdelar ej får tid att ligga på elementet och brännas fast, utan pumpas runt (dock ej genom maltbehållaren).
Det får väl inte bli för mycket maltskrot, som kanske kan sätta igen pumpen.
Jag förutsätter såklart att man INTE har monterat "säkerhetsventilen" i form av fjädern och kulan!

Kanske kan man alternera med ovanstående metod, och att flytta slangen till normal plats i maltbehållaren, då och då under tillsättning av malten, för att bli av med överflödigt maltskrot ned i maltbädden.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

FöregåendeNästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst