Livslängd på bryggprylar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Livslängd på bryggprylar
Det ser ut som att morgondagens bryggning får ställas in pga att jag inte längre litar riktigt på mitt jäskärl(*) vilket aktualiserar en frågeställning:
Hur lång livslängd kan man räkna med att olika delar av prylarna har? Är det någon som har ett "schema" för när det är dags att byta ut olika prylar? Eller kör ni tills det rasar? Jag har en tid tänkt att min PET carboy borde bytas ut pga av att den ser sliten ut. Samma sak har jag funderat på slangar som med tiden kan bli lite missfärgade (typ gula).
(*) Det är en PET carboy som jag misstänker läcker i botten.
Hur lång livslängd kan man räkna med att olika delar av prylarna har? Är det någon som har ett "schema" för när det är dags att byta ut olika prylar? Eller kör ni tills det rasar? Jag har en tid tänkt att min PET carboy borde bytas ut pga av att den ser sliten ut. Samma sak har jag funderat på slangar som med tiden kan bli lite missfärgade (typ gula).
Re: Livslängd på bryggprylar
Nja, att silikonslangar blir gulfärgade är normalt, och inget man behöver oroa sig över.skyking skrev:Det ser ut som att morgondagens bryggning får ställas in pga att jag inte längre litar riktigt på mitt jäskärl(*) vilket aktualiserar en frågeställning:
Jäshinkar med avtagbart lock kan bli en smula otäta efter kanske tre års användning.
Ett tecken är att öl med tre veckor tre veckor i hinken blir oxiderad.
Om man har vevat runt ordentligt med en slev i hinken, så kan man känna repor.
Där KAN det fastna otyg, om man inte är tillräckligt noga med rengöring.
Ett dygn eller två med hett vatten, och "PBW" rengöring -och NOGGRANN sköjling med först hett, sedan rikligt med kallt vatten- bör dock ta bort otyg i hinken.
Hur du kan ha fått repor i en "PET carboy" vet jag inte (borrmaskin, och en stång med någon sorts "rengöringstrasa"?
Den typen av kärl skulle jag tro håller länge!
Men generellt så håller bryggningsprylar väldigt länge.
Min kapsylapparat från 80-talet (tänk "Gretamodellen", men mycket mer robust, och med rör plast över handtagen) fungerar fortfarande 100% felfritt:-)
Likaså kronkapsyler från den tiden.
Hävertar och saftsil likaså, men man använder ju inte sådant numera.
Silikonpluggar, jäsrör, etc. håller hur länge som helst, även om de missfärgas en del.
Jag slängde igår en liten påse med klarningsmedel från 80-talet.
Kemikalier med långt gånget "bäst-före-datum" ä kansker inte så lämpligt att sprara på.
Förtydligande: det var alltså läckage det var frågan om. Bortsett från att det kan finnas busar i sprickan så är det nog ingen höjdare att få massa grönöl utanför jäskärlet medans det jäser. Tycker inte tanken är speciellt lockande och skjuter därför på bryggningen tills jag har nytt jäskärl (förhoppningsvis på fredag).Rotsac skrev: Ett dygn eller två med hett vatten, och "PBW" rengöring -och NOGGRANN sköjling med först hett, sedan rikligt med kallt vatten- bör dock ta bort otyg i hinken.
Hur du kan ha fått repor i en "PET carboy" vet jag inte (borrmaskin, och en stång med någon sorts "rengöringstrasa"?
Den typen av kärl skulle jag tro håller länge!
Min teori i hur det har kunnat uppstå är när jag tömt den på PBW-/starsan-lösning så har jag vilat den mot kanten på diskhon. Samma sak när jag fyllt på vatten för nämnda lösningar. Den har med tiden fått ett antal bucklor och jag har alltså antagligen med mitt hanterande därmed förkortat dess livslängd. Kanske bättre att sköta rengöring/desinfision i duschen i fortsättningen trots att duschen "känns" mindre hygieniskt?
Jag har använt den 2 1/2 år, men vill inte basha produkten för det. Jag antar att det är min behandling av den som har gjort att den fått så kort livslängd. Detta bör kanske snarare bli en lärdom för mig (och andra), den är uppenbart inte konstruerad för att stå emot stora krafter i sidan.Perwaste skrev:Hur länge har du haft din PET Carboy?
Om jag behandlat den bättre vet jag inte vad den skulle haft för livslängd, ser inte varför den inte skulle ha t.o.m längre livslängd än en hink. Ser inte annars vilken som skulle vara den svaga punkten som skulle få en PET carboy till att bli för gammal.
Det är ju lite väl tidigt för att vara ren materialtrötthet, för så stora påfrestningar är det väl inte.
Tycker det mer verkar vara en mindre lyckad tillverkning av just ditt kärl. Jag jäser i hink, så jag har ju inte egen erfarenhet av PET Carboy. Men skulle det hända igen, eller det är andra som hör av sig kan det kanske ändå vara utformningen.
Tycker det mer verkar vara en mindre lyckad tillverkning av just ditt kärl. Jag jäser i hink, så jag har ju inte egen erfarenhet av PET Carboy. Men skulle det hända igen, eller det är andra som hör av sig kan det kanske ändå vara utformningen.
//Perwaste
Jag har använt hink tidigare och upplever att PET Carboy är klenare i konstruktionen, det kan också vara så att skillnad i material skiljer sig. Om man belastar kärlet som jag har gjort (låter den vila mot diskhokanten) så kommer en PE-hink att deformeras tämligen uniformt, men PET Carboy verkar vika sig precis i kontaktpunkten. Jag skall inte säga med säkerhet att det är utmattning, men utesluter inte det (ett extra illa producerat exemplar kan iofs ha bidragit). Kan vara så att konstruktionen har sina svaga punkter också som bidrar till en lägre uthållighet.Perwaste skrev:Det är ju lite väl tidigt för att vara ren materialtrötthet, för så stora påfrestningar är det väl inte.
Jag skulle förvisso förväntat mig att utmattningsbrott skett där belastningen skett, men kan inte utesluta att det var så då en läcka där skulle resultera i att det droppar från botten. Jag har inte offret kvar längre så jag kan inte undersöka den hypotesen.
Nu har jag iaf en ny PET Carboy och har bestämt mig för att hantera den lite mer försiktigt (t.ex. skopa i vattnet istället för att tilta flaskan över diskhokanten). Om 2 1/2 år vet vi om en varsammare behandling förlänger livslängden (näja, vi kommer inte veta om skillnaden beror på behandlingen eller om min förra var ett måndagsexemplar).