Är det någon som har erfaring med blichmann sin hop rocket som randall ?
Ger den mycket aroma til öl'en ?
Jag har en pale ale på cornelius fat nå som är mycket bitter, men smak/aroma från humlen är mycket dårligere enn forventet.
Mitt önske är att bruke hop rocket som randall vil kunne ge mycket humle aroma.
blichmann hop rocket som randall
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Re: blichmann hop rocket som randall
Jag har druckit mycket goda öl ur hoprocketliknande konstruktioner, tyvärr blir det nästan ingen kolsyra kvar men det gör ju inget på ett kraftigt öl.
Ursäkta för att jag bumpar en gammal tråd.. 
Men det har gått lite tid sedan tråden skapades och kanske det finns ngn som har testat hoprocket som randall?
Blir det ett lyft för smaken eller är det inte värt pengarna?
Varför försvinner all kolsyra?
Men det har gått lite tid sedan tråden skapades och kanske det finns ngn som har testat hoprocket som randall?
Antagligen för att humlet är poröst och ger så kallade nukleationsiter där CO2-bubblor kan bildas och lämna snabbare. Normalt när ölet flyter genom humlen så är trycket lägre och därmed är jämviktsnivån för kolsyran lägre.Hebbe skrev:Ursäkta för att jag bumpar en gammal tråd..
Kan man hålla uppe trycket i randallizern så borde kolsyrenivån kunna bibehållas. Man kan dock diskutera i vilken omfattning det är önskvärt att ha hög CO2-nivå...