Yeast harvesting

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Yeast harvesting

Inläggav NilsKarlsson » onsdag 2019-02-20 10:44

Hej,

Helt ny inom hembryggning och har hunnit brygga en väldigt god apa, jag vill lära mig så mycket som möjligt och har tittat lite på att tvätta jästkakan och återanvända den ett par vändor. Jag kommer brygga med US-05 vid nästa gång och det verkar vara delade meningar om att återanvända torrjäster eller ej men jag vill egentligen bara lära mig.

Det verkar ju vara rätt viktigt med att pitcha rätt mängd jäst. I en förpackning US-05 har man ändå ett hum om hur många jästceller det är på ett ungefär men när man rengör jästkakan så blir de ju en slurry som är rätt svår att mäta antalet celler. Hur ska jag tänka kring återanvändningen? Har tittat på varenda youtubeklipp som finns men de är egentligen bara förfarandet som beskrivs och inte hur mycket av slurryn man ska pitcha när man väl brygger igen. :)

Hoppas på lite hjälp :) / Nils
NilsKarlsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-02-20 10:38

Re: Yeast harvesting

Inläggav Djonk » onsdag 2019-02-20 16:38

Har återanvänt US-05 flera gånger utan problem. Struntar själv i tvätt, går bra att hälla på ny vört på den gamla jästkakan eller spara den i en väl rengjord burk i kylskåpet med en skvätt av ölen i toppen. Visst behöver man inte hela men i vanliga fall gör det ingen skada heller.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Yeast harvesting

Inläggav NilsKarlsson » onsdag 2019-02-20 22:45

Förstår, låter kanon! Men tänker lite att mängden jästceller borde vara många fler i och med att jästen försökar sig i vörten eller har jag missförstått allting?

Sen dör ju endel jästceller under själva jäsningen, har ni några bra länkar eller sidor som beskriver själva förfarandet över hur jästen förökar sig? Om en påse US-05 innehåller säg 100 miljarder celler, hur många celler innehåller en jästkaka efter att jästen är klar?
NilsKarlsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-02-20 10:38

Re: Yeast harvesting

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-02-21 00:35

NilsKarlsson skrev:Förstår, låter kanon! Men tänker lite att mängden jästceller borde vara många fler i och med att jästen försökar sig i vörten eller har jag missförstått allting?

Sen dör ju endel jästceller under själva jäsningen, har ni några bra länkar eller sidor som beskriver själva förfarandet över hur jästen förökar sig? Om en påse US-05 innehåller säg 100 miljarder celler, hur många celler innehåller en jästkaka efter att jästen är klar?


De siffror jag har sett anger en tillväxtfaktor på 4-6, så att du alltså har 400-600 miljarder celler efter jäsning. Men det kan förstås variera utanför detta intervall också. Värt att tänka på är att du behöver fler jästceller (typ x2) när du återanvänder jäst jämfört med pigg jäst direkt från labbet (vilket torrjäst oftast är).

Vad gäller frågan huruvida man kan återanvända torrjäst har jag aldrig sett några seriösa källor hävda motsatsen (däremot oseriösa). Kommersiella bryggerier återanvänder exempelvis US-05 i många generationer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Yeast harvesting

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-02-21 00:36

Förövrigt så är den exakta jästmängden inte så kvistig som en del vill göra gällande. Pigg jäst i ungefär rätt mängd är det viktiga.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Yeast harvesting

Inläggav ecmik » torsdag 2019-02-21 10:32

NilsKarlsson skrev:Det verkar ju vara rätt viktigt med att pitcha rätt mängd jäst. I en förpackning US-05 har man ändå ett hum om hur många jästceller det är på ett ungefär men


Hej, och välkommen! Jag tycker själv faktiskt det är svårt att uppskatta mängden jästceller i en påse torrjäst. I US05 sägs det finnas alltifrån 6 miljarder/gram till 20 miljarder/gram, beroende på om man rehydrerar (blötlägger i ljummet vatten) eller inte, samt var man hämtar sin information. Rehydrering har sagts att det ”räddar” 50% av jästcellerna från en säker död vid torrpitch, men det har också bestridits det senaste. Så, 6 miljarder eller 20 miljarder per gram gör väl ändå rätt stor skillnad i pitch rate och får väl även konsekvenser vid återanvändning? (Frågan är öppet ställd).
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Yeast harvesting

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-02-21 13:49

ecmik skrev:Hej, och välkommen! Jag tycker själv faktiskt det är svårt att uppskatta mängden jästceller i en påse torrjäst. I US05 sägs det finnas alltifrån 6 miljarder/gram till 20 miljarder/gram, beroende på om man rehydrerar (blötlägger i ljummet vatten) eller inte, samt var man hämtar sin information. Rehydrering har sagts att det ”räddar” 50% av jästcellerna från en säker död vid torrpitch, men det har också bestridits det senaste. Så, 6 miljarder eller 20 miljarder per gram gör väl ändå rätt stor skillnad i pitch rate och får väl även konsekvenser vid återanvändning? (Frågan är öppet ställd).


Jag tycker man ska fokusera mer på prestanda än på dessa siffror. Och där tycker jag det är tydligt att det blir bra resultat med en snabb jäsning om man följer rekommendationerna från tillverkarna. Angående rehydrering så har Ferminstis - som bekant kanske - testat prestanda med olika rehydreringsmetoder och kommit fram till att det inte hade någon signifikant effekt på jäsbiprodukter. Även tester på pitch rate har misslyckats påvisa tydliga effekter så länge det handlar om måttliga skillnader.

Jästmängd är helt enkelt inte särskilt känsligt så länge jästen är i gott skick. Lyft blicken från jästmängdskalkylatorerna är mitt råd.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Yeast harvesting

Inläggav ecmik » torsdag 2019-02-21 16:24

ekstedt skrev:Jag tycker man ska fokusera mer på prestanda än på dessa siffror. Och där tycker jag det är tydligt att det blir bra resultat med en snabb jäsning om man följer rekommendationerna från tillverkarna.

Jästmängd är helt enkelt inte särskilt känsligt så länge jästen är i gott skick. Lyft blicken från jästmängdskalkylatorerna är mitt råd.


Det kan jag tänka mig är helt riktigt i stort. Sen bör man väl åtminstone va inom rimliga gränser uppåt och neråt? Kraftiga över- eller underpitchar har ju sina nackdelar om man läser litteraturen (Yeast i detta fall).

Och att drömma om att underpitcha tex en Hefeweizen för ökat antal bananestrar känns som en utopi för hembryggdare, för man vet ändå aldrig hur mycket man pitchar om man inte räknar. Men man landar väl i alla fall ”hyfsat nära” med en kalkylator, men inte så nära som många tror.

Förlåt, detta va off topic!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Yeast harvesting

Inläggav LuckyDuck » fredag 2019-02-22 14:37

Hur mycket jästen förökar sig under lag-fasen beror på flera faktorer, framför allt mängden syre i vörten och tillgången till essentiella mineraler som zink och magnesium mm.
Med tanke på hur en enda påse torrjäst under rätt förhållanden kan orsaka i det närmaste explosiv jäsning så kan nog tillväxtfaktorn vara betydligt högre än vad som angivits tidigare i tråden.

De gånger jag tvättat jäst har ungefär halva bottensatsen bestått av jäst och den andra av kalldruv.
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Yeast harvesting

Inläggav 140cab » torsdag 2019-04-04 18:43

Vad använder ni när ni gör för kultur?
Själv har jag enbart kört med sockerlag. Hade en ale stam (WLP080) som gick 4 vänder innan den fick en släng av någon sorts ättiksyra bakterie.
Under resan så gick magnet omröraren konstant medans man bytte sockerlag med jämna mellanrum. Mellan brygg 1 och 2 så halverade jag stammen och satte ena delen i kylskåpet. Vet inte skicket då den nu måste vara närmare 4 månader.
När den väl var infekterad så gjorde jag ett 2 veckors tvätt/ sockerlag försök att råda bot på ättiksmaken men det var lönlöst.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Yeast harvesting

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-04-04 18:59

LuckyDuck skrev:Hur mycket jästen förökar sig under lag-fasen beror på flera faktorer, framför allt mängden syre i vörten och tillgången till essentiella mineraler som zink och magnesium mm.
Med tanke på hur en enda påse torrjäst under rätt förhållanden kan orsaka i det närmaste explosiv jäsning så kan nog tillväxtfaktorn vara betydligt högre än vad som angivits tidigare i tråden.

De gånger jag tvättat jäst har ungefär halva bottensatsen bestått av jäst och den andra av kalldruv.


Ett litet påpekande: förökningen sker inte under uppstartsfasen (lag phase), detta är en envis myt som tyvärr sprids i en massa hembryggningssammanhang. Jästen förökar sig under den första, intensiva delen av jäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Yeast harvesting

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-04-04 19:00

140cab skrev:Vad använder ni när ni gör för kultur?
Själv har jag enbart kört med sockerlag. Hade en ale stam (WLP080) som gick 4 vänder innan den fick en släng av någon sorts ättiksyra bakterie.
Under resan så gick magnet omröraren konstant medans man bytte sockerlag med jämna mellanrum. Mellan brygg 1 och 2 så halverade jag stammen och satte ena delen i kylskåpet. Vet inte skicket då den nu måste vara närmare 4 månader.
När den väl var infekterad så gjorde jag ett 2 veckors tvätt/ sockerlag försök att råda bot på ättiksmaken men det var lönlöst.


Sockerlag är olämpligt av olika skäl, vört är det som gäller när man gör förkultur inför en ölbryggning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Yeast harvesting

Inläggav 140cab » torsdag 2019-04-04 19:12

ekstedt skrev:
Sockerlag är olämpligt av olika skäl, vört är det som gäller när man gör förkultur inför en ölbryggning.


Hade det på känn.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Yeast harvesting

Inläggav Djonk » torsdag 2019-04-04 21:09

Ställ jästen i kylskåp mellan bryggningar så lär den hålla bättre, bara att väcka till liv någon dag innan bryggning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron