Hur lagrar ni er öl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Hur lagrar ni er öl?

Inlägg av Hövdingen »

Hej!
Sitter och funderar lite på hur man ska lagra sin öl. Jag bor i lägenhet och har inte tillgång till någon källare med stabil temperatur året om. Funderar på att skaffa en/två frysboxar men ska man lagra öl tillsammans med smaktillsatser behöver man göra det i fat/jästunnan och då får man inte plats med mycket annat i boxarna.

Hur gör ni andra som inte har tillgång till källare eller har massa plats för otaliga frysboxar/kylar? Funderar på att lagra i rumstemperatur men då känns det spontant som att man lika gärna kan strunta i att göra öl man måste lagra under längre perioder.

Nu tänker jag framförallt inte på lagring av lageröl, som alltid kräver plats i kyl. Jag tänker framförallt på imp stouts, belgare, sur-/fruktöl, old ale, barley wine, scotch ale etc.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hur lagrar ni er öl?

Inlägg av Saint »

Nu är jag inte expert men jag tror att du lugnt kan lagra i rumstemp med bra resultat. Viktigare är väl att det står mörkt och att det inte är hysteriska temperatursvängningar.
nebmo
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av nebmo »

Enligt charlie bamforth försämras öl ca 3 ggr snabbare för varje 10 grad varmare. Så hållbarhet 3 månader i 20c, 1 månad i 30c typ. Han menar att de två faktorer som påverkar smakstabilitet mest är lagringstemperatur och mängd syre i flaskan.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

nebmo skrev:Enligt charlie bamforth försämras öl ca 3 ggr snabbare för varje 10 grad varmare. Så hållbarhet 3 månader i 20c, 1 månad i 30c typ. Han menar att de två faktorer som påverkar smakstabilitet mest är lagringstemperatur och mängd syre i flaskan.
Exakt! Sedan finns det vissa öl där man vill långlagra och få en långsam oxidering. Där kan kylskåp på 5 C ge lite för långsam utveckling, och 12 C anges som den perfekta kompromissen. Men för de flesta öl gäller att ju kallare desto bättre.
nebmo
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av nebmo »

Ja sant, glömde säga att detta inte gäller alkoholstarka öl där tid faktiskt har en positiv utveckling för smak istället för negativ
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

För flaskor har jag en separat kyl med sval. För öl jag vill att de ska behålla smakprofilen så länge som möjligt stoppar jag dem i den övre delen av kylen, där kryper det nästan ner mot 0c. Flaskor jag vill "lagra" för att de ska få en lagrad karaktär stoppar jag i botten av kylen, där är det ca 12c.

Du kan ju lagra imp-stouts och barleywine i rumstemperatur, men som de skriver så kommer de att ändra karaktär mycket snabbare jämfört med 12c.
Som jag har förstått så anger man 12c som en bra temperatur eftersom det ger en bra balans i hur ölet ändrar karaktär, en jämnvikt mellan alla de olika reaktioner som sker. Lagrar du varmare så kommer vissa karaktärsförändringar att ske snabbare än andra. Om du googlar så hittar du förmodligen väldigt mycket mer kompetent information på detta än vad jag sitter på.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Hm.. Trodde all öl blev sämre i rumstemperatur. Men om oxideringen endast sker snabbare kanske det inte är en sån stor grej ändå. Tanken var väl annars att kära med frysboxar och extern termostat för att hålla dem runt ca 12 grader men det hade varit både dyrt/tagit utrymme med flera sådana.

Men det jag inte hajar är varför man lagrar öl i källartemperatur om processen sker snabbare i rumstemp utan att den tar skada? Hade ju varit rätt fett att kunna dricka en 18-årig Chimay blå efter 6 år.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Kallt och mörkt gäller för all öl utom starkt/svart och surt:

Once fermentation is complete, aging at room temp accelerates staling, something like 10x faster than at fridge temps. As the temperature increases the accelerating does as well.
Temperature makes things go quicker. Charlie Bamforth always quotes the number of a factor of 2 for each 10C change in temperature (based on chemical reaction rates). So something stored at 20C will stale 4x faster than something stored at 0C. So, if you expected the life of it to be 4 months in the keg fridge at ~1-3C, then the 20C one would be bad in a month. At 30C it would be a couple weeks.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Hövdingen skrev:Men det jag inte hajar är varför man lagrar öl i källartemperatur om processen sker snabbare i rumstemp utan att den tar skada? Hade ju varit rätt fett att kunna dricka en 18-årig Chimay blå efter 6 år.
Eftersom flera reaktioner sker i ölet när det åldras och vissa av dem sker snabbare än andra om du lagrar vid 22c.

12c ska vara den bästa balansen mellan de olika reaktionerna.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Tack och lov håller sig ölen längre än en månad i rumstemperatur även om smaken förändras.

Provade att förvara min första lager i rumstemperatur, det är nog den mest dramatiska förändringen jag har upplevt inom loppet av några veckor om jag räknar bort humledriven öl.. men inte bara negativt.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tänk alla öl som står på hyllorna på systembolaget...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Varför inte bara köra på och se vilka problem du får? Det är inte alltid läge att teoretisera över att man måste göra si och så - för mycket teoretiserande leder ofta/ibland till att man anammar helt meningslösa procedurer eller rent ut sagt kontraproduktiva procedurer. Istället brukar det vara mer praktiskt och lämpligt att köra med lite rimliga rutiner och blir resultatet bra så är det bra, finns det utrymme för förbättringar så kan man göra dem därifrån.

Själv brukar jag förvara öl på fat i rumstemperatur om jag inte har plats för dem i kylen. Det är mycket mer praktiskt än att försöka förvara dem i något icke-existerande ställe med optimal temperatur. Förvisso brukar jag inte ha dem där sådär värst länge. Själv upplever jag inte några problem pga den förvaringen (vet iofs inte vilka problem jag skall förvänta sig).

Sen menar jag att försämringen inte sker över en natt utan det är normalt en gradvis försämring som börjar vid någon tidpunkt (när ölet peakar). Brygger man normala mängder öl så behöver man inte oroa sig för att behöva hälla ut öl som blivit dålig (såvida man inte lyckas med konststycket att brygga något som blir dåligt från början).
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Grindcrusher skrev:Tänk alla öl som står på hyllorna på systembolaget...
Själv tycker jag det är lite av ett otyg hur de hanterar varorna ibland. Tydligen finns det någon butik där man förvarar vinet i optimal temperatur, men för öl går det tydligen inte för sig. Baileys skall tydligen förvaras kylskåpskallt, men tydligen inte på bolaget. Öl skall åtminstone förvaras mörkt, men tydligen inte på systemet. Vet inte ens om de har AC som de har i normala livsmedelsbutiker, det hade ju iaf garanterat att man slipper köpa öl som stått och "gottat till sig" i 27C på sommaren. Det kan bli smått tragikomiskt när de skall börja med alkoglass som givetvis skall förvaras i rumstemperatur (undra om tillverkarna tagit höjd för det när de valt förpackning - glassförpackningar brukar väl inte vara designade för att hålla vätska).

Jag tycker att argumentet de har för att hantera varorna håller tämligen tunt (isht när man tydligen kan sköta sig när det gäller finvin på något ställe). Folk som har problem med att dricka med måtta kanske inte har problem med att dricka fesjonken öl (dessutom brukar väl alkisar dricka rödtjut?).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har ibland funderat över det här med att många hembryggare verkar tycka att öl blir bättre om de får stå i rumstemperatur i flera veckor eller månader efter paketering. Det är nog underlag för ett helt blogginlägg men det som kan spela in torde vara:

* Man gillar helt enkelt (lätt) oxiderad öl. Tanken har framförts många gånger tidigare och är inte min. De flesta öl som man köper har förvarats varmt ett tag i någon butikshylla och är säkerligen lätt oxiderade. De flesta är helt enkelt tillvänjda detta och när man då stöter på helt färsk öl (hembryggt, från tanken på ett bryggeri, cask tec.) så tycker man det smakar konstigt eller fel. Det finns också en del ensidiga/felaktiga uppfattningar om vad oxidering leder till för smaker ("blöt papp"), och kan nästan bli förnärmade när man påpekar att de uppskattar oxiderad öl.

* Man har inte tillräckligt bra jäsrutiner och får ett öl med för mycket jäsbiprodukter. Dessa kan då långsamt nedbrytas även efter paketering, vilket gör att ölet kan smaka "renare" med tiden. Även utfällning och sedimentering är en process som ger renare öl, även om detta går fortare vid låga temperaturer.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

ekstedt skrev:Jag har ibland funderat över det här med att många hembryggare verkar tycka att öl blir bättre om de får stå i rumstemperatur i flera veckor eller månader efter paketering. Det är nog underlag för ett helt blogginlägg men det som kan spela in torde vara:

* Man gillar helt enkelt (lätt) oxiderad öl. Tanken har framförts många gånger tidigare och är inte min. De flesta öl som man köper har förvarats varmt ett tag i någon butikshylla och är säkerligen lätt oxiderade. De flesta är helt enkelt tillvänjda detta och när man då stöter på helt färsk öl (hembryggt, från tanken på ett bryggeri, cask tec.) så tycker man det smakar konstigt eller fel. Det finns också en del ensidiga/felaktiga uppfattningar om vad oxidering leder till för smaker ("blöt papp"), och kan nästan bli förnärmade när man påpekar att de uppskattar oxiderad öl.

* Man har inte tillräckligt bra jäsrutiner och får ett öl med för mycket jäsbiprodukter. Dessa kan då långsamt nedbrytas även efter paketering, vilket gör att ölet kan smaka "renare" med tiden. Även utfällning och sedimentering är en process som ger renare öl, även om detta går fortare vid låga temperaturer.
Det här är något jag också funderat på den senaste tiden.

Vi hade klonträff på Fuller's ESB för länge sedan men ingen kom i närheten av originalet gällande kolatonerna. Allt blint testat men pinsamt tydligt vad som var Fuller's.

Lite mer nyligen så bryggde jag en best bitter till en lokal tävling. Blev väldigt nöjd så jag flaskade upp 3 liter direkt och stoppade i kyl på ca 0c. Två månader senare drack jag en flaska och jämförde mot fatet och det var en gigantisk skillnad. Fatet hade då stått i 8c och flaskan på 0c i två månader.
Det intressanta var att flaskan hade exakt de där kolatonerna jag förknippar med Fuller's.

Jag kan såklart bara spekulera men en tanke jag inte kunnat släppa är om den lätta oxideringen vid flaskningsmomentet i kombination med lite lagring var en stark komponent.

En vän till mig träffade förresten Bamforth nyligen och jag bad honom fråga om han tyckte jag skulle purge:a mina casks med co2. Han avrådde eftersom inga engelska bryggerier gör det. Såg också ett youtube klipp nyligen där ett amerikanskt bryggeri visade sina cask-rutiner och de hävdade bestämt att de aldrig purge:ade sina bitters, bara de humledrivna ölen, eftersom den lätta oxidationen var en viktig del av smaken.
Skriv svar