Hej.
Jag har tänkt mig att kolasyresätta ölen i ett partyfat med primning. Har hört att man bör använda hälften av den mängd socker som rekommenderas för flaskor.
Stämmer detta.?
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Prima partyfat
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Prima partyfat
Det beror på tomrummet ovanför (headspace) och ytan mot ölet. Då den tomma volymen ovanför ölet i ett fat är mycket mindre än den totala volymen av flaskor för samma volym så kommer det krävas mindre socker för att öka absorptionen och jämviktstrycket i headspace.lesonen skrev:Hej.
Jag har tänkt mig att kolasyresätta ölen i ett partyfat med primning. Har hört att man bör använda hälften av den mängd socker som rekommenderas för flaskor.
Stämmer detta.?
När jag körde med 5L partyfat brukade jag koka en sockerlag på ca 16-18gr strösocker och 2dl vatten (som fick koka ned till ca 1dl sockerlag i kastrullen). Blev lagom kolsyrat för min smak.
Gissningsvis har jag fyllt närmare 100st partyfat med den mängden sockerlag utan att ha upplevt några problem med för högt kolsyretryck i faten. Jag körde heller inte med säkerhetsventiler utan använde bara de vanliga gummipluggarna.
//lasse
Gissningsvis har jag fyllt närmare 100st partyfat med den mängden sockerlag utan att ha upplevt några problem med för högt kolsyretryck i faten. Jag körde heller inte med säkerhetsventiler utan använde bara de vanliga gummipluggarna.
//lasse
Tack för tipsen. Testade med ett sockerlag på 18g socker. Så bara hålla tummarna att det är ok om två veckor 
Hur mycket jäst skit brukar det bli i botten?seasteel skrev:När jag körde med 5L partyfat brukade jag koka en sockerlag på ca 16-18gr strösocker och 2dl vatten (som fick koka ned till ca 1dl sockerlag i kastrullen). Blev lagom kolsyrat för min smak.
//lasse
En-två deciliter av ett nypåkopplat fat var lite jästgrumligt, men inte mer än så. Å andra sidan så slutade mina stigar-rör 1 cm upp från botten ungefär om jag minns rätt. Det var inget som störde i alla fall. Men jag har å andra sidan aldrig tyckt att det är viktigt med att klart och blankt öl. Bryggde ju till största delen Ipor och Apor.
//lasse
//lasse