Lageröl och gammal jäst

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » tisdag 2019-02-05 07:30

Har en lager som inte riktigt vill jäsa ut. Ni som är gamla i gemet, hur resonerar ni kring era förkulturer när ni fått hem ett paket jäst som är 4-5 månader plus?

Den står i princip stilla på 1.023 efter 7 dagars jäsning. Jäser 22L på 1.057, 95% pilsnermalt. Jag kan mycket väl ha fått ett måndagsexemplar av WLP840, men annars är det enda felet jag kan komma på jästmängden/jästhälsan från uppodlingen (har syresatt vörten med syre, mäsktempen stämmer, jästempen har varit normal och stabil för en lager)

Frågan gäller alltså som sagt förkulturen. Paketet var ifrån 17 september så jag stegade upp den först med en liter förkultur och sedan en till på två liter. En kompis till mig som driver eget bryggeri sa att förmodligen är två-litaren för liten, och jag borde kanske fixat en uppåt 5L pga att en stor del av jästen förmodligen gått och lagt sig för gott i paketet jag fick.

Hur resonerar ni kring jästpaket som har några månader på nacken? Skulle vara intressant att resonera lite. Kanske fick ett paket som legat ute i solen i några dagar där borta i staterna, vem vet..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-02-05 09:38

Fel forumavdelning? Men...

Jag resonerar som så att om förkulturen kommer igång inom två dagar så är den klar att använda. Då kommer alltid själva ölet igång efter max ett dygn och jäser ut fint. Så jag har aldrig haft problem med utjäsningen när jag har gjort förkultur. Utan förkultur däremot har det skitit sig flera gånger på olika sätt.

Jästmängd brukar inte vara så kvistigt så länge man har pigg jäst. Men det kanske är lite extra känsligt om man jäser i undre delen av jästens arbetsspann. WLP840 verkar ju föredra minst 10 C.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » tisdag 2019-02-05 10:04

ekstedt skrev:Jästmängd brukar inte vara så kvistigt så länge man har pigg jäst. Men det kanske är lite extra känsligt om man jäser i undre delen av jästens arbetsspann. WLP840 verkar ju föredra minst 10 C.


Ah, slarvigt av mig! Kanske kan nån admin ändra avdelning på tråden?

Tack för svaret! Jag jäste den i 10.5c, och svängningarna (och felmarginalen) har säkert dragit den neråt 9-9.5c bitvis gissar jag. Jag har aldrig förut upplevt att utjäsning varit ett problem, bara så länge (som du säger) man gjort en ordentlig förkultur eller jäst med vissa belgiska jästsorter. Men nåt har helt klart gått galet denna gång. Man vet ju såklart aldrig hur jästen hanterats under de 5 månader sedan den tillverkats. Så nog kan det va ett riktigt dåligt exemplar jag fått också kanske.

Så du bryr dig knappt om att stega upp gammal jäst, Ekstedt?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-02-05 10:08

ecmik skrev:Så du bryr dig knappt om att stega upp gammal jäst, Ekstedt?


Jo, vid behov, genom att studera hur jästen beter sig. Kommer den igång hyfsat bra så ser jag inget behov av att stega upp en gång till. Har ännu inte varit med om att behöva stega upp.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » tisdag 2019-02-05 10:44

Säg att du ska jäsa 20L lager - kör du bara en liter eller två då alltså? Och är den igång hyfsat kvickt så kör du på det?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav fluke12 » tisdag 2019-02-05 12:30

7 dagar är ju för lite för att veta att jästen lagt av. Börja stega upp tempen nån grad per dag i en vecka till så ska du se att den kommer att jäsa ut.
Själv kör jag ofta med "gammal" jäst som jag drar i gång med förkultur. Har jag stegat den 2 gånger så brukar den ju vara otroligt pigg.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » tisdag 2019-02-05 14:09

fluke12 skrev:7 dagar är ju för lite för att veta att jästen lagt av. Börja stega upp tempen nån grad per dag i en vecka till så ska du se att den kommer att jäsa ut.


Jag har börjat höja tempen igår morse och den tuggar fram nån pinne per dag här. Så helt still står det inte just nu och den kommer nog jäsa ut med tiden. Men jag är van vid att mina lager jäser ut på 5-6 dagar ungefär, så detta är onormalt för mig. Samtidigt hade den en eftersmak som jag inte kan sätta fingret på, men som inte är riktigt angenäm och ev kanske kan härledas till jäststess.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » tisdag 2019-02-05 14:19

Läste i ”Yeast” för längesen, och jag ska snoka lite i kapitlet om ”Yeast Growth” igen för lite fördjupning tänkte jag..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » onsdag 2019-02-06 11:00

Mycket riktigt (om jag inte missuppfattade något) så står det i ”Yeast” att om jag först gör en förkultur på 1L och sedan ytterligare en på 2L så blir det alldeles för mycket jäst i förhållande till mängden vört i steg 2 (s.k. inoculation rate). Tillväxten av jästceller blir därför inte alls så stor som när man räknar på en enstegs-förkultur. Man behöver tänka x5 upp till x10 i volym om man ska stega upp jästceller i två steg.

Så frågan är ifall det är en bättre metod (med riktigt gammal jäst nu alltså) att göra en ordentligt stor förkultur först, och sedan väcka den 4-6h innnan pitch så att den både har viabilitet och vitalitet?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-02-06 11:18

ecmik skrev:Mycket riktigt (om jag inte missuppfattade något) så står det i ”Yeast” att om jag först gör en förkultur på 1L och sedan ytterligare en på 2L så blir det alldeles för mycket jäst i förhållande till mängden vört i steg 2 (s.k. inoculation rate). Tillväxten av jästceller blir därför inte alls så stor som när man räknar på en enstegs-förkultur. Man behöver tänka x5 upp till x10 i volym om man ska stega upp jästceller i två steg.

Så frågan är ifall det är en bättre metod (med riktigt gammal jäst nu alltså) att göra en ordentligt stor förkultur först, och sedan väcka den 4-6h innnan pitch så att den både har viabilitet och vitalitet?


Fast om du hade 25 % viabilitet från början blir det kanske lagom att stega upp till 2 l i andra steget. Har man uppåt 100 % viablitet (och god vitalitet) kan man ju gå på tvålitaren direkt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Lageröl och gammal jäst

Inläggav ecmik » onsdag 2019-02-06 11:36

ekstedt skrev:Fast om du hade 25 % viabilitet från början blir det kanske lagom att stega upp till 2 l i andra steget. Har man uppåt 100 % viablitet (och god vitalitet) kan man ju gå på tvålitaren direkt.


Absolut, så länge man förstår utvecklingen av jästceller i steg 2 och att man vet vad man siktar på!

Min lager står i princip stilla på 1.024 trots att den håller 18c. Så vi får se hur det slutar, blir kanske avloppet denna gång. Men jag tror definitivt att jästen hade antingen alldeles för låg viabilitet eller vitalitet - eller båda.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lageröl och gammal jäst

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-02-06 12:58

ecmik skrev:Så frågan är ifall det är en bättre metod (med riktigt gammal jäst nu alltså) att göra en ordentligt stor förkultur först, och sedan väcka den 4-6h innnan pitch så att den både har viabilitet och vitalitet?


Ja, det här är nog bättre än tvärtom. Först en förkultur med fokus på förökning, låt jäsa klart, sedimentera och slå bort fulölet. Sedan en vitalitetsförkultur kort innan bryggningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron