Ph-mätare mätare på CDON för 149 kr...?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

niklasloov
Satsbryggare
Satsbryggare

Ph-mätare mätare på CDON för 149 kr...?

Inlägg av niklasloov »

https://cdon.se/hushallsapparater/ph-ma ... -p35759161

Skulle denna fungera? Det känns som ett ganska billigt alternativ till mätstickor i papper i så fall.

Om den inte skulle fungera, varför?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Ph-mätare mätare på CDON för 149 kr...?

Inlägg av Djonk »

Ställde samma fråga om liknande mätare från Kina för ett tag sedan, fick svaret att de bör fungera. Har nöjt mig med att lita på beräknat värde från Bru'n water istället, men gör man suröl kommer man inte från att mäta såklart om man vill veta hur surt det blir :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det viktigaste är väl att kalibrera den med jämna mellanrum. Då ser man ju också hur mycket den har "driftat". Jag har kört med samma billiga kina-mätare i många år nu och den är förvånansvärt exakt om man jämför den mot testvätskan. 0,1-0,2 enheter brukar den fela och det är oftast gott nog tycker jag. Vill man ha mer exakt än så så kanske man ska satsa på en Hanna eller liknande.
Användarens profilbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ThePier »

Tänk också på att elektroderna är känsliga och att den måste förvaras i en speciell lösning när du inte använder den.

Min erfarenhet av denna billiga typ av pH mätare är att det är skräp (köpte min från Kina). Men jag vet också många som använt dessa och varit nöjda så jag ska inte klanka ner på alla. Men ofta får man vad man betalar för, så jag köpte en Voltcraft som funkar väldigt bra. Kostade runt 600kr.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Min mätare är ca. 6 år nu och har bara förvarats i vanligt kranvatten. Eller rättare sagt, jag sköljer den under kranen och sätter på skyddshättan. Helt mot alla rekommendationer alltså, men det bara funkar! Har kört den i en rengöringslösning en eller två gånger, that´s it!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Låter som du haft tur med din billiga mätare Drake. Jag tycker den största skillnaden inte är noggrannheten utan hållbarheten och hur ofta man måste kalibrera. Kalibreringsvätskor är också en kostnad. Men som hembryggare går det ofta lång tid mellan användningarna och då måste man ändå kalibrera även ett proffsinstrument. Så jag skulle testa den billiga och se det lite som slit-och-släng. Ganska miljövidrigt förstås. Lite dyrare kan man byta elektrod på, det är ju bättre ur miljösynpunkt.
Skriv svar