Kokmängd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Kokmängd
Ja. Lämna ett par liters marginal i grytan men beräkna mäsken efter 20 liter så att vörten blir tillräckligt stark. Ha i bitterhumle redan innan det kokar upp så minskar du risken för att koka över. Sist så späder du med kokt och avsvalnat vatten till önskad mängd, antingen i grytan eller jäskärlet.
Re: Kokmängd
Om du späder med kallt kranvatten innan kylning behöver du inte koka vattnet och får dessutom ner temperaturen snabbt.Djonk skrev:Sist så späder du med kokt och avsvalnat vatten till önskad mängd, antingen i grytan eller jäskärlet.
Det går bra med kranvatten i jäskärlet också om du har kommunalt VA, men prova en gång så du vet att dina rör är rena. (Rengör och desinficera det som du tar vatten från kran med också. Använd inte slang eller dylikt där kryp kan gömma sig lätt.)
Re: Kokmängd
I det sista steget måste du ta höjd för att du får viss förlust pga humle och druv i kokkärlet och dessutom viss förlust pga bottensats i jäskärlet. Då funkar det inte att spä i grytan då du skulle i det läget behöva några liter mer än de 20L grytan rymmer.Djonk skrev:Ja. Lämna ett par liters marginal i grytan men beräkna mäsken efter 20 liter så att vörten blir tillräckligt stark. Ha i bitterhumle redan innan det kokar upp så minskar du risken för att koka över. Sist så späder du med kokt och avsvalnat vatten till önskad mängd, antingen i grytan eller jäskärlet.
Re: Kokmängd
Tack för svaren.
Nu kan jag använda utrustningen till max.
Nu kan jag använda utrustningen till max.
Re: Kokmängd
Det går ju också bra att laka ur vört till 20 liter öl (blir väl uppemot 25 liter vört) och samla den i något. Sedan koka hälften av vörten, kyla, tappa upp i jäshinken, koka resten av vörten, kyla och tappa upp i jäshinken. Då fördelar man väl förslagsvis humlegivorna jämnt mellan omgångarna.
Det tar lite längre tid sammanlagt, men eftersom varje uppkok och avkylning tar kortare tid är man ändå ganska sysselsatt.
Man får tänka på att ha aningen mer (och svagare) vört före koket än om man kokat allt i samma gryta, eftersom det går bort mer vatten sammanlagt vid kokningen.
Det tar lite längre tid sammanlagt, men eftersom varje uppkok och avkylning tar kortare tid är man ändå ganska sysselsatt.
Man får tänka på att ha aningen mer (och svagare) vört före koket än om man kokat allt i samma gryta, eftersom det går bort mer vatten sammanlagt vid kokningen.
Re: Kokmängd
Låter omständigt, men kanske värt det om man inte vill ha samma humlegivor. Har fått för vana att nästan alltid dela upp i flera satser med kanske olika jäst eller torrhumling - men om man gör sig besväret att ha två kok kan man ju verkligen få två skilda öl 
Re: Kokmängd
Ja – man kan ju ändra humlegivorna om man vill.
Men det är inte så omständligt att koka i två omgångar. Det går snabbare att koka upp när volymen är mindre, och man behöver bara göra rent grytan summariskt mellan gångerna. På vår spis, med vår gryta, är det också lättare att få ett bra kok (och mindre risk att det skummar över just när man tittar bort…) om man har lite mindre volym i grytan.
Men det är inte så omständligt att koka i två omgångar. Det går snabbare att koka upp när volymen är mindre, och man behöver bara göra rent grytan summariskt mellan gångerna. På vår spis, med vår gryta, är det också lättare att få ett bra kok (och mindre risk att det skummar över just när man tittar bort…) om man har lite mindre volym i grytan.
Re: Kokmängd
Det har du rätt i, bra sätt att komma runt begränsad uppvärmning 
Vill man korta ner tidsåtgången kan man testa att t.ex. koka en halvtimme istället och kompensera med aningen mer bitterhumle.
Vill man korta ner tidsåtgången kan man testa att t.ex. koka en halvtimme istället och kompensera med aningen mer bitterhumle.
Re: Kokmängd
Nja, bara om man insisterar på att koka vattnet man späder med vilket alltså inte behöver vara nödvändigt.gulöl skrev:Ja – man kan ju ändra humlegivorna om man vill.
Men det är inte så omständligt att koka i två omgångar. Det går snabbare att koka upp när volymen är mindre, och man behöver bara göra rent grytan summariskt mellan gångerna. På vår spis, med vår gryta, är det också lättare att få ett bra kok (och mindre risk att det skummar över just när man tittar bort…) om man har lite mindre volym i grytan.
Annars är ju volymen totalt sett större. Samt att man alltså måste koka två gånger. Längre tid för att värma upp till kok och längre tid för själva köket.
Man behöver också ha någonstans att förvara vörten för andra koket också.
