[HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

[HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Anders_Adler »

Hej!
Är på jakt efter en flödesmätare till min HLT för att hålla koll exakt hur mycket vatten som jag skickar över till min grainfather när jag skall tillsätta lakvatten.
Enda jag hittar är Gardena Water smart Flow meter, dock klarar den bara temperaturer upp till 40 graderer. Behöver ju iaf komma upp till 70 grader för att vara ok. Någon som har testat någon lösning eller vet en produkt som är vettig i pengar?

Tack på förhand.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av tomasharrysson »

Jag har en sådan med en extra sensor i mässing:
https://www.aliexpress.com/item/YF-S201 ... 4d3e&tpp=1

Du kan få min för 200 kr, använder inte den längre.
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Anders_Adler »

tomasharrysson skrev:Jag har en sådan med en extra sensor i mässing:
https://www.aliexpress.com/item/YF-S201 ... 4d3e&tpp=1

Du kan få min för 200 kr, använder inte den längre.
Ser intressant ut. tänkte dock någonting utan batteri utan använda mig utav gravitationen genom mätaren. Hur kopplade du allting?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Falkens »

Vart swishar jag :-)
// Jonas
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Anders_Adler »

Falkens skrev:Vart swishar jag :-)
Håll i byxorna nu! :D Vänta tills jag säger nej.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av tomasharrysson »

haha, den är enkel att koppla ihop, ska du styra en magnetventil(vilket jag också har om de önskas) så behövs det ett relä, 12-24V strömlälla.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Falkens »

Ok då... jag tar en öl i stället :-D
Jag vet inte om det är det jag söker men jag tror det, så jag ska väl inte hetsa på heller. Jag vill ha en för jag ska flytta öl från 19 liters fat till 9 liters och vill du gärna veta att jag ligger rätt på. Det kanske inte är den jag behöver men det ser ut så :-)
// Jonas
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av tomasharrysson »

Falkens skrev:Ok då... jag tar en öl i stället :-D
Jag vet inte om det är det jag söker men jag tror det, så jag ska väl inte hetsa på heller. Jag vill ha en för jag ska flytta öl från 19 liters fat till 9 liters och vill du gärna veta att jag ligger rätt på. Det kanske inte är den jag behöver men det ser ut så :-)
Det kan du absolut ha den till!
Men ni får göra upp om hur ni vill göra.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Falkens »

Tack då vet jag att det skulle funka med en sådan i alla fall... bara det jag vill veta
// Jonas
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Anders_Adler »

tomasharrysson skrev:haha, den är enkel att koppla ihop, ska du styra en magnetventil(vilket jag också har om de önskas) så behövs det ett relä, 12-24V strömlälla.
Så man kan ställa in den att den skall föra över tex, 17,34 liter vatten och så stänger ventilen när det är klart? är det en pump eller är det självfall som reglerar? Vad är det exakt jag behöver om jag skall ha en ventil och vad har du och till vilket paket pris.. :D
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av tomasharrysson »

Det kan du! Du kan använda dig av självfall, pump eller direkt från kranen.

Jag har den enheten, en flödessensor i mässing, en 12v magnetventil. Du får de för 300 kr+ frakt.

Du behöver ett relä som styr ventilen, utströmmen från enheten är för klen för att stänga ventilen.
En 24v transformator.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Xned
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2018-11-21 12:03

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten

Inlägg av Xned »

tomasharrysson skrev:Det kan du! Du kan använda dig av självfall, pump eller direkt från kranen.

Jag har den enheten, en flödessensor i mässing, en 12v magnetventil. Du får de för 300 kr+ frakt.

Du behöver ett relä som styr ventilen, utströmmen från enheten är för klen för att stänga ventilen.
En 24v transformator.


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Över ett år gammal post nu så lite necro varning men jag letar efter en liknande lösning.
Du sa att du inte längre använder denna, har du hittat någon annan smart lösning?
Har du kvar prylarna eller sålde du dem?
Skriv svar