Dextrin malt & glas

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

jonash
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Dextrin malt & glas

Inlägg av jonash »

Jag skall göra en sweet stout tänkte jag..

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... &item=3194

I det amerikanska receptet står det Dextrine Malt (Cara-Pils). Jag hittar nåt som heter maltodextrinpulver som säljs av Humlegården, men det är väl inte samma sak?

En annan fråga:
Är det någon som vet var/om man kan köpa pint-glas, "pub-modellen" någonstans i Göteborg eller på nätet?

Jonas
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Dextrin malt & glas

Inlägg av carlsbergerensis »

Jag skall göra en sweet stout tänkte jag..

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... &item=3194

I det amerikanska receptet står det Dextrine Malt (Cara-Pils). Jag hittar nåt som heter maltodextrinpulver som säljs av Humlegården, men det är väl inte samma sak?
Maltodextrin pulver är torkat maltextrakt från en dextrinrik vört med mycket låg förjäsbarhet < 10% eller så. Enkelt att använda och tillsätts bara till koket precis som annat vanligt torkat eller flytande maltextrakt. Brygger du extrakt är detta vara en bra och enkel ersättare till cara-pils om man räknar om extraktinnehållet.

Cara pils eller dextrin malt är en "malt", dvs man måste mäska/laka ur extraktinnehållet. Det tycks finnas olika bud huruvida dextrin malt är 100% färdigkonverterad eller ej? Om inte, bör den mäskas med lite av någon malt som innehåller enzymer. Jag undrar om det inte kan skilja mellan olika fabrikat eftersom åtminstone någon tillverkare av dextrinmalt har för mig påstår att den bör mäskas lite grand med lite enzymer men det är säkert olika. Men det får man väl kolla upp, alternativt mäska den med lite pilsnermalt vid hög temp för säkerhetsskull eller prova sig fram. Jag har inte testat dextrin malt, men jag har testat maltodextrin pulver i en del extrakt brygder, fungerar fint. Höjer restextraktet och FG på ett väldigt förutsägbart sätt.

/Fredrik
Låst