Mystic Dragon Brewery

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mystic Dragon Brewery

Inläggav MysticDragon » fredag 2018-08-17 19:22

Ja, det är jag alltså. Mod får säga till eller flytta tråden om man inte bör ha den här.

---

Idag har jag flasksatt en APA och en Imperial Stout som stått här ett tag. APA:n är ett klonförsök på Omnipollos "Mazarin" och Stouten är ett försök att komma i närheten av Southern Tier "Choklat". Den senare är den mest lyckade... den först fick jag lite skräp i i samband med torrhumlingen, så den har fått läggas om ett antal ggr för att renas och tappat ett antal liter på kuppen...

körde per gravitationsmetoden genom ett 25 micronfilter innan tappning på flaska och det var inget uppenbart motstånd... men det återstår att se hur bra carboneringen på flaska blir nu. Stouten är bra nog att drickas utan kolsyra, det vet jag efter smakproven. :mrgreen:

Så det blev 13 halvliters-PET APA och 21 Imperial Stout idag.

Imorgon bryggs en ny Imperial Stout med lätt varierade ingredienser... (gått efter vad MaltMagnus hade inne, snarare än vad lokala butiken hade inne... och några andra små ändringar också...)

Klämmer på min humle (Svalöf Mauritz) varje dag nu... men det känns just nu som det traditionella datumet kommer att bli rätt bra, faktiskt....
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Mystic Dragon Brewery

Inläggav MysticDragon » lördag 2018-08-18 11:50

Mäskning av min nästa "choklad-imperial" är igång.... har ett första steg på 62 grader, men den skall vilken minut som helst dra igång värmningen för att ta sig upp på 67.
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Mystic Dragon Brewery

Inläggav MysticDragon » lördag 2018-08-18 14:41

Närmar sig sista kvarten.... har riggat för kyling och stoppat i spiralen.... nu väntar en "shitload" socker, honung, kakao och irländsk mossa vid 15 min innan kokslut....
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Mystic Dragon Brewery

Inläggav TobiasW » lördag 2018-08-18 22:47

Hur gick det? Det är sällan vi har en sån direktrapportering av en bryggning.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Mystic Dragon Brewery

Inläggav MysticDragon » söndag 2018-08-19 08:24

Tyckte det gick bra. Kom in lite lågt på OG 1,08 men det blev lite mer kvar efter kokningen än planerat och möjligen skiljer muscovadosocker sig från strösocker i det avseendet också. Fast det är bara petitesser för mig, enda anledningen att jag mäter alls är för att ha någon sorts svar om någon frågar....annars är det bara smaken som är väsentlig för mig.

Var lite orolig över om min FastFerment hade läckt något över natten, men det var ok. Kluckar på fint nu,
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster