serveringstryck fat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

serveringstryck fat
Jag tvångskolsyrar på fat för första gången och tar den långsamma vägen genom att ställa regulatro på 25 Psi (1,75 BAR) och sedan låta den komma i jämnvikt under en 1 vecka.
Skulel dock smaka igår med maltmagnus sytråkskit och det läkte direkt i ena JG kopplingen. Började fundera på om trycket är för högt för dessa. Skall man efter jämnvikt uppnåts släppa på trycket för att sedan ha ett mindre serveringstryck??
Tjing tjing.
Skulel dock smaka igår med maltmagnus sytråkskit och det läkte direkt i ena JG kopplingen. Började fundera på om trycket är för högt för dessa. Skall man efter jämnvikt uppnåts släppa på trycket för att sedan ha ett mindre serveringstryck??
Tjing tjing.
Re: serveringstryck fat
Det är ett högt tryck du har, beroende på vart du ställt fatet för kolsyresättning.
http://maltmagnus.se/kolsyretabell
Ställ in fatet i kylen och testa igen när det är kallt är mitt tips. Men visst, packningarna ska vara åtskruvade.
Jag brukar inte sänka trycket till serveringstryck när jag använt sytråd. Det är ju det sytråden gör i sig själv.
//karl
http://maltmagnus.se/kolsyretabell
Ställ in fatet i kylen och testa igen när det är kallt är mitt tips. Men visst, packningarna ska vara åtskruvade.
Jag brukar inte sänka trycket till serveringstryck när jag använt sytråd. Det är ju det sytråden gör i sig själv.
//karl
1,75BAR??...varför så högt. Börja inte tramsa med dessa stressmetoder som innebär att du ska dra på ordentligt i någon dag för att sedan skruva ner till serveringstryck. Förstår inte denna brådska med kolsyra. Har du väntat i två veckor på jäsningen så kan du lika vänta en vecka till. Jag följde Maltmagnus tabell http://maltmagnus.se/kolsyretabell för mitt första fat IPA. Drog upp till 0,8bar och väntade en vecka men det var för lite. Nuförtiden vrider jag upp till 1,1-1,2Bar och låter den stå där. Perfekt kolsyra efter en vecka och tills fatet är tomt. Jag har ungefär 6,5 grader i kylen.Anders_Adler skrev:Jag tvångskolsyrar på fat för första gången och tar den långsamma vägen genom att ställa regulatro på 25 Psi (1,75 BAR) och sedan låta den komma i jämnvikt under en 1 vecka.
Tjing tjing.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Varför skall alla ttolla och bli så himla bestörta... FÖRSTA GÅNGEN ingen som läste det.. Mitt fat är 18 grader och gör en dubbel och enligt maltmagnus lista så skall den vara på 25 PSi eller 1.75 bar. då får jag en kolsyreprofil på 2,35. Trött jag blir när man inte läser allt. Skriver ju att jag att den skall komma i JÄMNVIKT på en vecka. Jag rullar således inte fatet bara låter det så och låter vätskan ta upp kolsyran.Saint skrev:
1,75BAR??...varför så högt. Börja inte tramsa med dessa stressmetoder som innebär att du ska dra på ordentligt i någon dag för att sedan skruva ner till serveringstryck. Förstår inte denna brådska med kolsyra. Har du väntat i två veckor på jäsningen så kan du lika vänta en vecka till. Jag följde Maltmagnus tabell http://maltmagnus.se/kolsyretabell för mitt första fat IPA. Drog upp till 0,8bar och väntade en vecka men det var för lite. Nuförtiden vrider jag upp till 1,1-1,2Bar och låter den stå där. Perfekt kolsyra efter en vecka och tills fatet är tomt. Jag har ungefär 6,5 grader i kylen.
Min fråga var om jag skall lätta på trycket när jämnvik har uppnåtts och jag nått den profil jag vill ha för att ha ett annat tryck för servering?
Hur tänker du servera?
Kör du med sytråd kommer den att sänka trycket. Kör du med tappkran utan flödeskontroll så kommer du behöva sänka trycket.... eller en kran med just flödeskontroll.
Sen är ju det så att ju kallare fatet är ju mindre kolsyra kommer lösas ut.
Så, hur kommer det serveras?
Kör du med sytråd kommer den att sänka trycket. Kör du med tappkran utan flödeskontroll så kommer du behöva sänka trycket.... eller en kran med just flödeskontroll.
// Jonas
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Köpte maltmagnus fatkit där man får med deras sytrådkit .Falkens skrev:Hur tänker du servera?
http://maltmagnus.se/sytradskit
Sedan kommer jag att bygga ett utomhuskök i sommar med tapprtorn så då blir det någon sådant.
Då kommer sykitet att sänka trycket men som påtalat innan, du behöver inte ha 1,75 när det är dags att servera. Du kan släppa ut lite övertryck
(Som jag skrev, jag ställer min på 1,1 bar sen får den stå
)
Ska du ha tapptorn sen... då skulle jag gå på en kran med flödeskontroll och har du utrymme, bygg in en kyl där du kan ha fatet så kommer det bli 10 av 10.
En bra kran men kanske kostar lite pengar... MEN kommer tjäna dig väl över tid är denna
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ng-rostfri
(Som jag skrev, jag ställer min på 1,1 bar sen får den stå
Ska du ha tapptorn sen... då skulle jag gå på en kran med flödeskontroll och har du utrymme, bygg in en kyl där du kan ha fatet så kommer det bli 10 av 10.
En bra kran men kanske kostar lite pengar... MEN kommer tjäna dig väl över tid är denna
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ng-rostfri
// Jonas
Jag tror inte du skall behöva sänka trycket, iaf inte av den anledning du upplever. JG-kopplingar (som används i sytrådskitet) skall tåla upp till 11 bar. Slangar och så dock kanske inte tål det trycket och blir det ett problem så blir symptomen mer spektakulära...
Vad som KAN tänkas vara ett problem är att sytråden inte sänker trycket tillräckligt (vilket isf är en konsekvens av att du valt att servera vid 18C och därmed behöva högre tryck för kolsyran), men isf kan man lösa det med längre sytråd istället. Själva poängen med sytråd är ju att man inte skall behöva ha olika serveringstryck och förvaringstryck.
Vad som KAN tänkas vara ett problem är att sytråden inte sänker trycket tillräckligt (vilket isf är en konsekvens av att du valt att servera vid 18C och därmed behöva högre tryck för kolsyran), men isf kan man lösa det med längre sytråd istället. Själva poängen med sytråd är ju att man inte skall behöva ha olika serveringstryck och förvaringstryck.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Tanken var bara att smaka av öl inte servera i nuläget. Men det läckte som sööören (sprutade nästan) ur ena kopplingen.skyking skrev:Jag tror inte du skall behöva sänka trycket, iaf inte av den anledning du upplever. JG-kopplingar (som används i sytrådskitet) skall tåla upp till 11 bar. Slangar och så dock kanske inte tål det trycket och blir det ett problem så blir symptomen mer spektakulära...
Då behöver du släppa trycket och kolla dina kopplingar. (Jag hade problem med läckande kopplingar från Kina vid köp av en enklare kran.) Ett sytrådskit för "normal" kolsyrad öl. Har 2m sytråd, för det är anpassat att servera kyld öl där jämviktstrycket är ~1 bar. Om du vill provsmaka öl trycksatt till 1.75 bar @18°C så behöver du antingen dubbelt så lång sytråd, kyla ölet till serveringstemperatur och sänka trycket på regulator eller släppa trycket i fatet till 1 bar.Anders_Adler skrev: Tanken var bara att smaka av öl inte servera i nuläget. Men det läckte som sööören (sprutade nästan) ur ena kopplingen.
Hur du löser det är upp till dig.
(Det står faktiskt inte i din första post vilken temperatur du har på ölet...)
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Feeek du har helt rätt.. men det står att jag gör det långsamt och låter den stå iom inte stressar. samt att det är första gången.Bee skrev:
Då behöver du släppa trycket och kolla dina kopplingar. (Jag hade problem med läckande kopplingar från Kina vid köp av en enklare kran.) Ett sytrådskit för "normal" kolsyrad öl. Har 2m sytråd, för det är anpassat att servera kyld öl där jämviktstrycket är ~1 bar. Om du vill provsmaka öl trycksatt till 1.75 bar @18°C så behöver du antingen dubbelt så lång sytråd, kyla ölet till serveringstemperatur och sänka trycket på regulator eller släppa trycket i fatet till 1 bar.
Hur du löser det är upp till dig.
(Det står faktiskt inte i din första post vilken temperatur du har på ölet...)
Det var bara en liten parantes.[emoji6]
Jag missade i början att trycka in sytråden ordentligt i JG-kopplingarna, så dubbelkolla att sytråden ”tar i botten” & är ordentligt intryckt.
Samt att snittet är rakt och 90° mot slangen.Joakim44 skrev:Jag missade i början att trycka in sytråden ordentligt i JG-kopplingarna, så dubbelkolla att sytråden ”tar i botten” & är ordentligt intryckt.