BU, OG, FG och alkoholhalt

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

BU, OG, FG och alkoholhalt

Inläggav maxell » torsdag 2018-04-26 19:07

Till årets SM har man ju öppnat för cider, vilket jag tycker är väldigt positivt. På grund av utebliven äppelskörd förra året har jag dessvärre inget att ställa upp med i tävlingen. Jag har dock en fråga angående de värden som skulle anges i anmälan till tävlingen: BU, OG, FG och alkoholhalt. OG, FG och alkoholhalt har jag inga problem med, det är ju bara att mäta. Men hur får man fram BU, som vad jag förstår betyder Bitterness Unit (eller har jag totalt missförstått)? Och vad har det för intresse att veta vilken beska en cider har, det är ju bara en av alla smaker som kan finnas i en cider?
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby

Re: BU, OG, FG och alkoholhalt

Inläggav skyking » torsdag 2018-04-26 19:38

Jag antar att det bara är för att de har samma formulär. De har helt enkelt inte skapat formulär anpassat för cider/mjöd (än).

I vilket fall som helst torde det inte vara några konstigheter. Jag antar att man använder samma formler som när man brygger öl. Beskan beräknas med en formel baserad på hur mycket humle du tillsätter och när du tillsätter det. Eftersom jag antar att du inte tillsatt någon humle i din cider så ger formlerna 0 BU.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: BU, OG, FG och alkoholhalt

Inläggav maxell » torsdag 2018-04-26 20:04

Nä, humle kommer aldrig landa i min cider, där är jag nog väldigt konservativ. Däremot skulle jag vilja höja beskan en aning i min cider, men då får det ske med antingen vildapel eller riktiga cideräpplen. Riktigt sura vildäpplen letar jag ständigt efter och engelska cideräpplen står på tillväxt i trädgården. Paradisäpplen ska tydligen också vara gångbart för att bättra på smaken.
Mats Axell, Mjölby
http://www.karlshall.se
maxell
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 2018-01-16 12:25
Ort: Västra Harg, Mjölby


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster