20 L gryta

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
bonemala
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2018-04-02 14:08

20 L gryta

Inlägg av bonemala »

Hej.
Är ny på detta och undrar hur mycket öl går det brygga i en 20L gryta?
Tänkte använda biab eller är det bättre att mäska direkt i grytan som har kran och Bazooka filter?
Finns det något bryggar program på svenska?
Säker självklara svar för en del men inte för mig :wink:
Mvh Mikael
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: 20 L gryta

Inlägg av STMF »

Hej,.
10-12 liter borde gå bra. Kanske måste du toppa upp med lite vatten beroende på hur mycket du kokar bort.
BIAB funkar bra, och är antagligen enklare.
Jag känner inte till något bryggarprogram på svenska.

/Stefan
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: 20 L gryta

Inlägg av Bee »

Kör du maxi BIAB och späder vid kylning borde du kunna få ut en 20l sats med en 20l gryta.
bonemala
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2018-04-02 14:08

Re: 20 L gryta

Inlägg av bonemala »

Okej.
Tack så mycket.
Skriv svar