Hur fördela tiden mellan jäskar och flaskor på 3 veckor?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pagablara
Delmäskare
Delmäskare

Hur fördela tiden mellan jäskar och flaskor på 3 veckor?

Inlägg av pagablara »

Bryggde en APA för en dryg vecka sedan - 25/2, och ölet ska "visas upp" den 17/3 = 3 veckor

Hur fördelar jag lämpligen tiden mellan jäskar och flaskor? När buteljerar jag?

Vi vill ju inte buteljera så tidigt att hela batchen blir dålig - men vill verkligen kunna bjud på den 17/3.

Det verkar som om jäsningen i stort sett upphört (8 dagar)

Kan vi buteljera nu?

Något vi ska tänka på? Har hittills alltid använt frystorkad spray-malt vid buteljeringen

Tacksam för alla tankar/förslag!

Ulf
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Hur fördela tiden mellan jäskar och flaskor på 3 veckor?

Inlägg av Humlegatan »

pagablara skrev:Bryggde en APA för en dryg vecka sedan - 25/2, och ölet ska "visas upp" den 17/3 = 3 veckor

Hur fördelar jag lämpligen tiden mellan jäskar och flaskor? När buteljerar jag?

Vi vill ju inte buteljera så tidigt att hela batchen blir dålig - men vill verkligen kunna bjud på den 17/3.

Det verkar som om jäsningen i stort sett upphört (8 dagar)

Kan vi buteljera nu?

Något vi ska tänka på? Har hittills alltid använt frystorkad spray-malt vid buteljeringen

Tacksam för alla tankar/förslag!

Ulf

Mät FG nu, vänta sedan några dagar och ta ett nytt prov. Har du samma värde som vid första mätningen så har det jäst färdigt. Till en APA misstänker jag att du använt US-05 eller liknande och den jästen brukar inte bete sig särskilt konstigt utan när jäsröret stannat av, plus att man ger den några dagar till, så brukar det inte hända så mycket.

Det kan ta upp till två veckor att uppnå kolsyra i en flaska vid buteljering, ibland går det fortare och ibland behöver man mer tid. Det beror på hur mycket jäst du får med dig ner i flaskan samt hur pigg den är på att börja äta av det nya sockret.

Om du ska ha en öl färdig till ett viss datum så planera och börja räkna bakifrån och ha några extra dagar tillgodo. Personligen tycker jag det är superviktigt att man ger ölen tillräckligt med tid för utjäsning och man inte buteljerar eller fatar lite för tidigt för att man har bråttom. Hur lång tid det tar att brygga en öl, från början till servering, tar olika lång tid beroende på hur mycket du brygger, vilken typ av öl du brygger och vilka smaker du vill få fram, vilken jäst du använder och hur den brukar kunna bete sig.

Om jag skulle brygga en apa på flaska skulle jag nog generellt tänka följande:
Bryggning + jäsning + en dos torrhumling = 1.5-2 veckor
Buteljering = 2 veckor
Så typ 4 veckor innan servering skulle jag sätta igång.

Hoppas den blir klar i tid!
pagablara
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av pagablara »

Stort tack för svar
Tyvärr håller jag med om allt Du skriver. Också det tänket och de tiderna jag brukar gå på.
Sonen kom på att han ville ha egenbryggt öl till en vernissage - därför paniken. Vi gillar det inte...
American Ale jäst hade vi
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

pagablara skrev:Stort tack för svar
Tyvärr håller jag med om allt Du skriver. Också det tänket och de tiderna jag brukar gå på.
Sonen kom på att han ville ha egenbryggt öl till en vernissage - därför paniken. Vi gillar det inte...
American Ale jäst hade vi
Buteljera nu! Det kommer säkert bli helt okej.
pagablara
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av pagablara »

Tack för stödet ;-)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

pagablara skrev:Tack för stödet ;-)
Skit i spraymalt/DME kör på socker. Då kommer det vara lättare för jästen eftersom det endast är en enkel sockerart.
Skriv svar