Måste också säga att Poppels APA är riktigt smaskig!
[SÖKES] Poppels klon
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Poppels klon
Helt okej! Den skulle dock ha mycket mer humledominans helt klart. Testade att köra stor 0-min-giva med hopstand, men nästa gång ska den torrhumlas ordentligt istället. I övrigt så är den god! Ska som sagt jämföra med Poppels APA till veckan och se ifall jag är nära.. 
Måste också säga att Poppels APA är riktigt smaskig!
Måste också säga att Poppels APA är riktigt smaskig!
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: Poppels klon
Jag har testat att köra hopstand istället för torrhumling ett par gånger, men det gör inte grejen för mig.
Re: Poppels klon
Samma här.. Har testat några gånger nu, men smak och arom försvinner alldeles för fort tycker jag. Kanske beror på nåt annat, men det får bli tillbaka till torrhumling igen.
Re: Poppels klon
Men alltså...hopstand är väl inte avsett som ett alternativ till torrhumling utan ett komplement?
Poppels klon
Säkert så, men jag testade några gånger för att se skillnaden bara. Tänkte det skulle va skönt att slippa torrhumla vissa recept om skillnaden inte märktes så mycket.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: Poppels klon
Jo så är det väl, men ett tag läste man överallt att bryggare använde det som ett alternativ till torrhumlen. Men som du säger, det ger ju helt olika saker i den färdiga ölen.ekstedt skrev:Men alltså...hopstand är väl inte avsett som ett alternativ till torrhumling utan ett komplement?
Poppels klon
Gjorde just en jämförelse mellan Poppels-APA:n och mitt försök till klon. Resultatet (klonen till höger) är är ändå ganska nära men det viktigaste saknas (humlesmak och arom):

Tankar från en som är långt ifrån ölsmakarexpert: maltnotan och jästen verkar funka riktigt bra! Ska köra vidare på exakt samma. Känner nämligen ingen jätteskillnad på grundsmakerna från malten. Jästen (WLP001) känns neutral och framhäver både malt och humle. Klonen är maltigare, mycket pga att den tyvärr inte blev så välhumlad. Poppels är mycket rikare på citrusarom och humlesmak. Färg, beska, kolsyra och skum är nästan identiska. Klonen blev lite grumligare, säkert pga av lite jästfällning. Ska torrhumla klonen ordentligt och gå ner litegrann i färg nästa gång. Även mer sulfat mot kloridratio för att framhäva beskan ifrån humlen mer. Men det närmar sig!

Tankar från en som är långt ifrån ölsmakarexpert: maltnotan och jästen verkar funka riktigt bra! Ska köra vidare på exakt samma. Känner nämligen ingen jätteskillnad på grundsmakerna från malten. Jästen (WLP001) känns neutral och framhäver både malt och humle. Klonen är maltigare, mycket pga att den tyvärr inte blev så välhumlad. Poppels är mycket rikare på citrusarom och humlesmak. Färg, beska, kolsyra och skum är nästan identiska. Klonen blev lite grumligare, säkert pga av lite jästfällning. Ska torrhumla klonen ordentligt och gå ner litegrann i färg nästa gång. Även mer sulfat mot kloridratio för att framhäva beskan ifrån humlen mer. Men det närmar sig!
Re: Poppels klon
hur såg receptet ut?
Re: Poppels klon
Med förändringarna skulle jag nog göra så här nästa gångpatryt skrev:hur såg receptet ut?
Mängd i jäshink: 10L
OG: 1.052
FG: 1.011
Beska: 35 IBU
Färg: 12.5 EBC
Mäsktemp: 66-67c
Koktid: 60 min
Malt:
73% Pale Ale (1650 g)
20% Münchner (430 g)
7% Caramel Vienne 20L (180 g)
Humle (kör vilket schema du själv är bekväm med så att du maxar humlesmak och arom). Jag kör:
6g Cascade 50 min
8g Citra 20 min
5g Cascade 20 min
17g Citra 0 min
17g Cascade 0 min
25g Citra, torrhumla 4 dagar
25g Cascade torrhumla 4 dagar
Jäst:
1 rör California Ale WLP001. (Pitching rate: kommer strunta i förkultur om inte jästen är misshandlad eller alldeles för gammal)
Ungefärlig vattenbehandling: Kalcium: 100 ppm, Magnesium 15 ppm, Klorid:sulfat-ratio 1:2
Re: Poppels klon
Om man ser på färgen så är det fan inte stor skillnad, jag hade inte sett något om jag inte vetat om det om man säger så.
Hur vart det smakmässigt?
Snyggt!
Hur vart det smakmässigt?
Snyggt!
// Jonas
Re: Poppels klon
Klonen va gränsfall mörkare, men det va verkligen inte mycket.
Smakmässigt så är jag inget proffs på att bedöma öl alls, så det vore kul om nån smakkunnig kunde brygga och bedöma den. Men jag tyckte maltnotan va rätt så lik alltså. Beska och sötma mycket likt. Stora skillnaden va humlesmak och arom. Men det beror mer på hur jag humlat, inte humlen i sig..
Nästa gång ska jag boosta humlen i max!
Smakmässigt så är jag inget proffs på att bedöma öl alls, så det vore kul om nån smakkunnig kunde brygga och bedöma den. Men jag tyckte maltnotan va rätt så lik alltså. Beska och sötma mycket likt. Stora skillnaden va humlesmak och arom. Men det beror mer på hur jag humlat, inte humlen i sig..
-
westcoast41
- Nybryggare

- Inlägg: 1
- Blev medlem: söndag 2014-11-23 23:35
Re: Poppels klon
Tack Gnoff för lite underlag att experimentera med. Vore grymt kul att få en liknande lista för dipan?
Med vänlig hälsning,
Martin
Med vänlig hälsning,
Martin
Re: [SÖKES] Poppels klon
Hur har det gått med receptfrågan om det kommer göras offentligt? Enligt mig mig den bästa ölen jag druckit Poppel Apa! Hur har det gått med er som har försökt sig på klona den?
-
Christian H
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 32
- Blev medlem: lördag 2015-09-12 19:48
Re: [SÖKES] Poppels klon
I Peter M Eronsons nya bok "Klona öl - Brygg öl efter recept från svenska bryggerier" finns Poppels recept på Nya Världens IPA.
Re: [SÖKES] Poppels klon
Följde receptet men slängde i 1/3 extra humle i torrhumlingen. Tackar som fan för receptet! Det blev sjukt bra. Tycker att jag fick mer ”kropp” än originalet.