Skulle behöva lite inputs på följande:
Finns det nån grundregel på hur mycket
humle i gram räknat, som dom olika öl stilarna innehåller per liter öl?
Då antar jag att man räknar på vörten som skall kokas upp.
Läste nånstans om ett bryggeri som räknade på mellan 20-30 gram humle per liter
för en dubbel IPA.
Finns det nån riktlinje eller tabell på ungefärliga värden för hur mycket humle per liter vört
som dom olika öl stilarna bör innehålla?
Sen undrar jag om man tillsätter så pass mycket humle som 20-30 gram per liter vört...
behöver man tillsätta mera jäst då? och i så fall varför...
Nån som har nån bra förklaring eller ide om detta...
Mvh
LTW
Humlemängd per liter öl och jästens betydelse?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Humlemängd per liter öl och jästens betydelse?
Som jag förstår det så är relationen mellan alkoholstyrkan och bitterhet som skiljer sig åt mellan öltyper och som styr hur mycket humle man vill stoppa in i sin öl/vört. En guide är https://www.scribd.com/document/3474801 ... -bu-gu-pdf
I "Designing Great Beers" av Ray Daniels finns det riktlinjer för en rad olika ölstilar. Det finns förvisso inte någon tabell och boken är inte heller heltäckande när det gäller ölstilar (dels för att den inte var heltäckande när den skrevs och dels för att den har några år på nacken och det tillkommit några ölstilar sen dess).
Han tar bland annat upp det här med beskan också. Där ges lite bakgrund till BU/OG-kvoten: den ger en fingervisning angående balansen mellan beska och sötma eller den upplevda beskan. Sen är det förvisso så att beska inte är den enda orsaken till att man tillsätter humle. Jag skulle nog kunna tänka mig att även mängden smak och aromhumle kan behöva höjas ifall man höjer OG, men någon sådan kvot ges inte.
Jag har sett några försök till att ge tumregler för humlemängder. T.ex. denna som beskriver amerikanska ales. Även andra mer generella har jag sett där man i ord ger beskrivning på vilket smakbidrag olika doseringar (hittar inte dessa just nu).
När det gäller att slänga i 20-30g/L humle så låter det tämligen extremt. Normalt sett tycker jag inte att man skall behöva pitcha mer för att man har mycket humle, men det kan ju hänga ihop med att man har högre OG och av den anledningen behöver pitcha mer. Vid extrema mängder kan det kanske behövas mer jäst av någon anledning.
Han tar bland annat upp det här med beskan också. Där ges lite bakgrund till BU/OG-kvoten: den ger en fingervisning angående balansen mellan beska och sötma eller den upplevda beskan. Sen är det förvisso så att beska inte är den enda orsaken till att man tillsätter humle. Jag skulle nog kunna tänka mig att även mängden smak och aromhumle kan behöva höjas ifall man höjer OG, men någon sådan kvot ges inte.
Jag har sett några försök till att ge tumregler för humlemängder. T.ex. denna som beskriver amerikanska ales. Även andra mer generella har jag sett där man i ord ger beskrivning på vilket smakbidrag olika doseringar (hittar inte dessa just nu).
När det gäller att slänga i 20-30g/L humle så låter det tämligen extremt. Normalt sett tycker jag inte att man skall behöva pitcha mer för att man har mycket humle, men det kan ju hänga ihop med att man har högre OG och av den anledningen behöver pitcha mer. Vid extrema mängder kan det kanske behövas mer jäst av någon anledning.
Olika humle har olika mycket alfasyra, vilket är vad som ökar bitterheten/beskan om det får koka med länge i mäsken. Tillsätter man så extremt mycket som 20-30 g/l är det förmodligen till stor del aromhumle och inte högalfahumle. Gissningsvis även sent i koket och som torrhumle/whirlpool/hop stand.