Mjöd dag

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Mjöd dag

Inläggav aenima » fredag 2017-01-06 19:50

Tänkte det här kunde vara en tråd där man lägger upp vad man har gjort för mjöd. Hittils har jag själv gjort tre stycken mjöd:

Ragnar Lothbrok (acerglyn, mjöd med lönnsirap):
http://fearwolf.blogspot.se/2016/10/bry ... hbrok.html

Lagertha (tre olika mjöd, ett traditionellt och två olika fruktmjöd):
http://fearwolf.blogspot.se/2016/10/sam ... ertha.html

Helga (passionsfrukt och mangomjöd):
http://fearwolf.blogspot.se/2017/01/bry ... helga.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Mjöd dag

Inläggav Weinkeller » måndag 2017-01-09 16:46

Har börjat lite smått med mjöd som komplement till öl och vin.
Här följer loggarna:

1. CYSER med 3kg brunbär (15l) 2016-08-04
10l Äpplemust + 2,8 kg honung +3kg brunbär ger ett OG på ca 1.098 och volym 15l. Jäst Lalvin RC-212. Jästemp ca 25C. Tappade om på Demejeanne efter ca en vecka.
2016-11-17: SG/FG uppmätt till 1020 vilket ger 10,5% Känns som lite problem med utjäsningen. Dock en trevlig sötare mjöd som man eventuellt kan blanda med körsbärsvinet 50/50 för en blanddryck med ABV 13% och FG 1010. Får nog bli så.
ev sötning med körsbärssaft. Den dåliga utjäsningen beror troligen på negligering av jästnäring.
2016-12-22: Smaksatte med ca 0,5l brunbärsnektar och tillförde klarningsmedel straxt innan nyår (gelatin)
2017-01-06: Tappade på flaska 24st 33cl + 3l till blanddryck med vinet ovan.
En klart drickbar körsbärscyser som troligen hade varit bättre om jästnäring tillförts. Lte lagring kommer troligen göra den gott.

2. Medium Show Mead (20l) 2016-10-21
6kg blomsterhonung
4tsk jästnäring (dag,1,2,3,7) Skakas om dag 1-3.
1tsk mjölksyra+2 krm vinsyra för att sänka pH till 4,4.
1st rehydrerad Mead M05 Mangrove jäst
OG 1105

2016-11-17: SG uppmätt till 1,000 och pH till 3,1 bör sötas till 1,010 med ca 700-800g honung.
2016-12-11: Tappade om och tillförde jässtopp. FG 0,996 dvs ca 14,5%. Tillsatte även 600g honung vilket bör höja SG ca nio steg till 1,005.
2016-12-12: Kiselsol+gelatin tillsatt.
2016-12-28: Flasktappning. ABV 14,5% FG 1,005
Ver 1: Original 15st 33cl
Ver 2: Metheglin Saffran 14st 33cl , 1dl tinktur (1g saffran i 2dl vodka)
Ver 3: Metheglin Kamomilll 14st 33cl, 1dl tinktur
Ver 4: Metheglin Kardemumma 5st 33cl, 15ml tinktur
Riktigt nöjd med dessa. Smakar bra, eller mycket bra till och med, 8p/10 innan lagring. De kryddade varianterna är doserade så att kryddan slår igenom men utan att vara påträngande, räknar med att karaktären mildras något med tiden.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mjöd dag

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2017-03-05 13:52

32 mjöd har jag hunnit med hittills.

Mitt största problem med att brygga öl är mängden som sedan skall drickas, för vill inte hälla ut bara för att brygga mer.
Detta blir ett ännu större problem för mina mjöd, just nu står 5 backar lagrade i en kamrats föräldrars källare.

Men skall nog bryggas två till rätt snart.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Mjöd dag

Inläggav Perwaste » lördag 2017-09-02 18:40

Jojo, då var första mjödet satt!

Totalt 24 liter, på ca 6,2 kg honung från lokala odlaren.

Här tänkte jag låta en primär följas av split till två glaskärl senare, varav den ena ska få bli stilla och naturell, och den andra aningen kolsyrad samt med någon viss smaksättning.

Og hamnade på 90, och jag använde Tristans FNT-formel i all väsentlighet.

För att pressa ned pH till strax rund 4,2 gick det åt dryga 15 ml mjölksyra.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mjöd dag

Inläggav Weinkeller » lördag 2017-09-02 20:06

Perwaste skrev:Jojo, då var första mjödet satt!

Totalt 24 liter, på ca 6,2 kg honung från lokala odlaren.

Här tänkte jag låta en primär följas av split till två glaskärl senare, varav den ena ska få bli stilla och naturell, och den andra aningen kolsyrad samt med någon viss smaksättning.

Og hamnade på 90, och jag använde Tristans FNT-formel i all väsentlighet.

För att pressa ned pH till strax rund 4,2 gick det åt dryga 15 ml mjölksyra.
Vilken jäst använder du dig av?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mjöd dag

Inläggav Perwaste » lördag 2017-09-02 20:48

Det blev Lalvins EC 1118.

Har du använt den? Satt lite i valet och kvalet inför första försöket, visste inte riktigt vad jag skulle ta. Jag tog två påsar, mao 10 g.

Lite sugen på att ta lite krusbär som smaksättning till den ena spliten, kanske max ett kilo eller så, till tot 11 liter. Kanske en pastörisering av bären separat och lite pektolas innan tillförsel till musten.

Långt svar på frågan om jästen :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mjöd dag

Inläggav Weinkeller » söndag 2017-09-03 20:50

Perwaste skrev:Det blev Lalvins EC 1118.

Har du använt den? Satt lite i valet och kvalet inför första försöket, visste inte riktigt vad jag skulle ta. Jag tog två påsar, mao 10 g.

Lite sugen på att ta lite krusbär som smaksättning till den ena spliten, kanske max ett kilo eller så, till tot 11 liter. Kanske en pastörisering av bären separat och lite pektolas innan tillförsel till musten.

Långt svar på frågan om jästen :D
Jag har använt den många gånger men aldrig till mjöd. Den kan ge en lätt brödig karaktär, krånglar aldrig, tål höga temperaturspann och jäser riktigt torrt. Bli inte förvånad om du hamnar på -5 eller lägre.
Angående krusbär så tycker jag det kan ge en bra smak i fruktviner. Syra, den karakteristiska kruabärsmaken och en del strävhet. 100g/l låter som en bra mängd, då dödar du inte honungssmaken helt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mjöd dag

Inläggav Perwaste » onsdag 2018-01-10 20:41

Weinkeller skrev:2016-12-12: Kiselsol+gelatin tillsatt.


En snabb fråga: hur doserar du Kiselsol ochgelatin? Jag har inte fått klarhet idet när jag sökt runt på nätet, eller jag kanske helt enkelt har missat det. Jag har ca 11 liter som står på klarning, den ena halvan av det som jag skrev i ett inlägg om tidigare i tråden.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mjöd dag

Inläggav Weinkeller » onsdag 2018-01-10 21:36

Perwaste skrev:[quote="Weinkeller"]
2016-12-12: Kiselsol+gelatin tillsatt.


En snabb fråga: hur doserar du Kiselsol ochgelatin? Jag har inte fått klarhet idet när jag sökt runt på nätet, eller jag kanske helt enkelt har missat det. Jag har ca 11 liter som står på klarning, den ena halvan av det som jag skrev i ett inlägg om tidigare i tråden.[/quote]Jag har köpt i portionspåsar. 1st per ~20l. Tror det går fint till 10l som 30l.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mjöd dag

Inläggav Tristan » måndag 2018-01-15 08:40

Om jag klarnar med hjälpmedel så använder jag mig av en mix av Kiselsol och Chitosan, oftast bulklagrar jag mina mjöd kallt så de klarnar oftast på egen hand eftersom jag oftast använder pectolace om det är mycket pektin i frukten jag använt eller bentonitlera annars.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Mjöd dag

Inläggav Perwaste » måndag 2018-01-15 22:14

Tackar så mycket för era dvar!
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mjöd dag

Inläggav Tristan » tisdag 2018-01-16 10:19

Oj har ingen koll på hur många mjöd det blivit genom åren, men här kommer några av de senaste:
Gnesta sensommar: OG 1.130 FG 1.015 delad i sekundär till en original (M1b), en med szechuanpeppar (M3a), en med ingefära (M3a) samt en med blåbär (M2c).
Fruktmjöd (M2c) balndad sommarhonung, (blåbär, björnbär, svarta vinbär, hallon och körsbär) med extra blåbär i sekundären, 16% torr blandsaft har aldrig varit godare!!!
Aroniamjöd blandad sommar honung (M2c) ( OG 1.130 FG 1.020. 250g/L aroniabär.
Dragonsblood Oak (M2e), 15,7% torr multibär mjöd som legat på ek.
Semi bochet (M4c) hälften av honungen är karamelliserad, OG 1.140 FG 1.030 i sekundären fick det ligga på rom indränkta ekkuber.
I jäshinken nu: Date night (M2e) Europeisk blandhonung samt 10% dadelsirap och 10% ljus muscovadosocker OG 1.130 est FG 1.020 ska ligga på ekspån från Sherryfat i sekundär.

Samtliga mjöd har strikt FNT schema.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Mjöd dag

Inläggav Perwaste » tisdag 2018-01-16 18:50

Nu börjar det vattnas i munnen, Tristan :D

När du petar i ingefära, ungefär hur mycket skulle du då råda den att dosera som gör det för första gången?

När du har i dina diverse bärblandningar i primären, när gör du det? Efter 1 v?

Jag sitter redan och grunnar på nästa säsongs mjödjäsningar, och väntar på att det blir dags att börja smaka på den här säsongens mjöd, så nybörjare inom detta jag är :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mjöd dag

Inläggav Frankerad » onsdag 2018-01-17 09:24

Tänkte att jag får hoppa på denna tråden också. Satte min första mjöd i helgen. Min tanke är att det skall bli en hydromel på 6-7%. Började med ett OG på 1.059. Rent mjöd utan någon smaksättning, volym 20l. Jag matar jästen med fermaid-k och DAP enligt den data jag kan hitta på nätet.

Har lite funderingar som jag gärna tar feedback på. Min nuvarande plan är att inom några dagar när jästen kommit ner till 1.020 lägga i skall ifrån 4-5 citron. Är det tillräckligt för att få en inte för sur eller skarp smak? Skall man göra någon förbehandling, hälla kokande vatten över eller något annat för att minska risken för smitta?

Nästa steg var att dela på satsen när den jäst ut fullt. Stoppa jästen med kaliumdisulfit och kaliumsorbat.
Smaksätta endel med 1,5kg frysta hallon. Samma här krävs det någon förbehandling? Sen kommer jag tvångskarbonera.
Andra delen låter jag nog vara beroende på smaken.

Vad tror ni. Känner mig rätt ny i mjöd/vin processen. Men försöker läsa så mycket som möjligt. Några bra tipps som man skall läsa på?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frankerad
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2017-04-03 08:47
Ort: Tjörn

Re: Mjöd dag

Inläggav Tristan » torsdag 2018-01-18 08:35

Först sa du att du inte skulle smaksätta sedan vill du ha i citronskal.
Ett mjöd på 6-7% jäser ut till knastertorrt oavsett jästval, detta kan skapa ett tunt och livlöst mjöd ifall honungsvalet var av lätt till medium karaktär samt ev pH.
Citroner innehåller citronsyra som sänker pH ännu mer, det kan om du har otur bli ett strävt surt mjöd.
Vilken jäst använde du? vill man skapa lite kropp i en annars torr mjöd kan man anväda sig av jästen D47 den skapar höga andelar polysaccharider som ökar volymkänslan.
Då jästen är igång och skapat alkohol samt ett lågt pH så behöver man inte vara extrem vad gäller pastörisering av kryddor, frukt och bär, har det varit fryst samt att man tvättar av det noga så konkurrerar de goda jästen ut de onda, ska du även köra jäststopp när den är klar så hämmar du vidare vildjäst/bakterie tillväxt.
Kör du jäststopp innan hallonen så får du troligtvis ett eftersötat mjöd då sockret i hallonen inte kommer att jäsa ut, skulle i detta fall mosa de halvtinade hallonen samt lägga de i en nylonpåse innan de åker i, hallon innehåller en massa små kärnor som man inte vill ha med i glaset när man dricker.
Det kan bli grumligt om du tillsätter frukt och bär som innehåller pektin och inte har tillsatt pektolace enzym som bryter ner pektinet, men detta fungerar bäst om det görs timmar innan jästen går i då den inte blir så verksam när det finns alkohol närvarande.


Frankerad skrev:Tänkte att jag får hoppa på denna tråden också. Satte min första mjöd i helgen. Min tanke är att det skall bli en hydromel på 6-7%. Började med ett OG på 1.059. Rent mjöd utan någon smaksättning, volym 20l. Jag matar jästen med fermaid-k och DAP enligt den data jag kan hitta på nätet.

Har lite funderingar som jag gärna tar feedback på. Min nuvarande plan är att inom några dagar när jästen kommit ner till 1.020 lägga i skall ifrån 4-5 citron. Är det tillräckligt för att få en inte för sur eller skarp smak? Skall man göra någon förbehandling, hälla kokande vatten över eller något annat för att minska risken för smitta?

Nästa steg var att dela på satsen när den jäst ut fullt. Stoppa jästen med kaliumdisulfit och kaliumsorbat.
Smaksätta endel med 1,5kg frysta hallon. Samma här krävs det någon förbehandling? Sen kommer jag tvångskarbonera.
Andra delen låter jag nog vara beroende på smaken.

Vad tror ni. Känner mig rätt ny i mjöd/vin processen. Men försöker läsa så mycket som möjligt. Några bra tipps som man skall läsa på?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster