Vinklad/låg regulator
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Vinklad/låg regulator
Hejsan
Jag funderar på att köpa en party cooler att jäsa i. Den rymmer även ett niolitersfat om man skulle vilja bygga en enkel tappkyl i framtiden, men höjden är lite av ett problem. En Sodastreamer-tub är 36cm hög, och det finns ca 40 cm utrymme i party coolern. Inte mycket plats över för adapter och regulator med andra ord.
Finns det någon fiffig adapter som vinklar gastubens munstycke 90 grader, eller finns det andra lösningar som gör att man får in tuben på den begränsade höjden? Den kommer nog att gå att luta lite för att ge någon centimeter extra, men det är svårt att föreställa sig utan att ha grejerna.
Jag skulle kunna ha tuben bredvid och bara göra ett hål för slangen någonstans, men det hade ju varit så fint att kunna ha även gasen inne i kylen.
Tacksam för tips!
Jag funderar på att köpa en party cooler att jäsa i. Den rymmer även ett niolitersfat om man skulle vilja bygga en enkel tappkyl i framtiden, men höjden är lite av ett problem. En Sodastreamer-tub är 36cm hög, och det finns ca 40 cm utrymme i party coolern. Inte mycket plats över för adapter och regulator med andra ord.
Finns det någon fiffig adapter som vinklar gastubens munstycke 90 grader, eller finns det andra lösningar som gör att man får in tuben på den begränsade höjden? Den kommer nog att gå att luta lite för att ge någon centimeter extra, men det är svårt att föreställa sig utan att ha grejerna.
Jag skulle kunna ha tuben bredvid och bara göra ett hål för slangen någonstans, men det hade ju varit så fint att kunna ha även gasen inne i kylen.
Tacksam för tips!
Re: Vinklad/låg regulator
Hej skulle detta funka?
mvh fajsen
mvh fajsen
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Intressant! Jag tror jag har lyckats hitta samma på nätet. Jag har inte sett några mått än, men den presenteras som ett tillbehör för akvarium (vad de nu ska ha CO2 till). I ditt filnamn står det däremot homebrew. Hur rabiat måste man vara med att saker ska vara gjorda för livsmedelsanvändning?
Hej.se till att den är till sodastream.akvarie kan vara en annan gänga.
sök på advanced adapters for sodastream llr advanced adapter for sodastream cylinders
for gas regulators.jag köpte min på aliexpress för ca 170kr.varierar på dollarkursen.
mvh fajsen
sök på advanced adapters for sodastream llr advanced adapter for sodastream cylinders
for gas regulators.jag köpte min på aliexpress för ca 170kr.varierar på dollarkursen.
mvh fajsen
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Ska definitivt kolla upp det mer noggrant, tack!
-
humlekotte
- Torrhumlare

Jag skaffade en sån adapter, mycket bra grej. Så jag mätte hur mycket den bygger på höjden och det är 41-42 mm. Så det vill till att du har millimetrarna på din sida.
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Det tror jag funkar precis, förutsatt att inte regulatorn sticker upp mer än så sen?
- assistredo
- Maltrostare

Angående gängan - på Sodastreamsidan ska det inte vara några problem. Men på andra sidan - mot regulatorn - får man tänka på att det är en annan gänga i USA än i Europa.
Björn Petersson
Jag köpte min från www.co2art.co.uk.
Finns för flera olika gängor där
Finns för flera olika gängor där
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Stort tack för tipsen! Och regulatorn, den kan man montera ”liggande”, eller? Med manometertavlorna uppåt?
-
humlekotte
- Torrhumlare

Regulatorn kan monteras hur du vill, upp, ner, sida osv. Det är bara gas i den. Det är nog bra att sodastreamtuben står upp.
W21.8 X 1/14 är den gänga du behöver till regulatorn, den som gäller här i europa.
W21.8 X 1/14 är den gänga du behöver till regulatorn, den som gäller här i europa.
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Topp, tackar!
Den här använder vi för servering. bygger bara någon centimeter över tuben.
http://www.paradiseshop.se/hembryggarbu ... askor.html
http://www.paradiseshop.se/hembryggarbu ... askor.html
-
Gunnarsson
- Helmaltsbryggare

Jädrar, den var ruskigt kompakt! Har du kompletterat med en manometer, eller använder du den "ungefärliga" skalan? Tror du i såna fall att den är tillräckligt noggrann även för kolsyresättning?
Vi har använt den "ungefärliga" skalan för servering och det har funkat fint.
Vi kör med partyfat och primejäser i faten. Använder än så länge endast regulatorn till servering. Planen är koppla regulatorn till både fat och Beergun för att flaska.
Tänker även testa att trycksätta partyfatet. Vi har monterat en motorcykelventil i fatet för att kunna trycksätta med vanlig däckfyllare (och på den har vi en manometer)
Flaskan med regulatorn är 37,5 cm
Fyllde fatet till 1,5 bar. Hade trycket på regulatorn på 2 bar
Vi kör med partyfat och primejäser i faten. Använder än så länge endast regulatorn till servering. Planen är koppla regulatorn till både fat och Beergun för att flaska.
Tänker även testa att trycksätta partyfatet. Vi har monterat en motorcykelventil i fatet för att kunna trycksätta med vanlig däckfyllare (och på den har vi en manometer)
Flaskan med regulatorn är 37,5 cm
Fyllde fatet till 1,5 bar. Hade trycket på regulatorn på 2 bar