"lagra" starsan i flaska?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

"lagra" starsan i flaska?

Inlägg av Alex_08 »

Godkväll!

Idag satte jag igång med att flaska upp en testbatch av min NEIPA. I vanlig ordning står jag och diskar ur en jobbig mängd flaskor med PBW (Mer noggrant än vad man egentligen behöver men jag är paranoid). Avvek lite från min vanliga rutin
att diska med PBW och sen spraya med starsan, får denna gång råkade jag ha kärlet jag ska tappa om ölen till stående bredvid mig på diskbänken fylld med starsan, så jag tog en liten slurk i varje flaska, la på kapsylen och skakade lite, och ställde
dom i prydliga led på bänken som man bör. Flaskningen gick lika bra som vanligt trots min värsta fiende pumphävert. Ligger alltid med marginal på flaskor så jag fick ett gäng över, varpå jag fick iden att bara smacka på dom kapsyler som redan låg på flaskan.. Så nu har jag ett antal flaskor med ett par cl starstan i, med kapsyl på. Då fick jag den lilla tanken att man kanske, veckan innan man vet att man måste flasktappa ett öl, kanske i lite mindre doser, i mån av tid och energi i veckorna diska av ett antal flaskor, fylla med starsan och kapsylera, och på så vis spara in en rejäl drös med tid på lördagen (då jag oftast gör bryggrelaterade aktiviteter) när det är dags att flasktappa. Då kan jag bara helt enkelt skaka, kapsylera av, fylla och kapsylera om. Frågan jag har efter denna harang är dock, finns det några negativa effekter att förvara starsan i flaskor så här? Kan dom stå i månader om det blir långt mellan bryggningar? Att det är slöseri med kapsyler är självklart, men kapsyler är billiga, och min fritid mera dyrbar :D

// Alex
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: "lagra" starsan i flaska?

Inlägg av Rotsac »

Alex_08 skrev:Godkväll!

Idag satte jag igång med att flaska upp en testbatch av min NEIPA. I vanlig ordning står jag och diskar ur en jobbig mängd flaskor med PBW (Mer noggrant än vad man egentligen behöver men jag är paranoid). Avvek lite från min vanliga rutin
att diska med PBW och sen spraya med starsan, får denna gång råkade jag ha kärlet jag ska tappa om ölen till stående bredvid mig på diskbänken fylld med starsan, så jag tog en liten slurk i varje flaska, la på kapsylen och skakade lite, och ställde
dom i prydliga led på bänken som man bör. Flaskningen gick lika bra som vanligt trots min värsta fiende pumphävert. Ligger alltid med marginal på flaskor så jag fick ett gäng över, varpå jag fick iden att bara smacka på dom kapsyler som redan låg på flaskan.. Så nu har jag ett antal flaskor med ett par cl starstan i, med kapsyl på. Då fick jag den lilla tanken att man kanske, veckan innan man vet att man måste flasktappa ett öl, kanske i lite mindre doser, i mån av tid och energi i veckorna diska av ett antal flaskor, fylla med starsan och kapsylera, och på så vis spara in en rejäl drös med tid på lördagen (då jag oftast gör bryggrelaterade aktiviteter) när det är dags att flasktappa. Då kan jag bara helt enkelt skaka, kapsylera av, fylla och kapsylera om. Frågan jag har efter denna harang är dock, finns det några negativa effekter att förvara starsan i flaskor så här? Kan dom stå i månader om det blir långt mellan bryggningar? Att det är slöseri med kapsyler är självklart, men kapsyler är billiga, och min fritid mera dyrbar :D

// Alex
OJ!

Det är knappast någon som orkar läsa den ovanstående textmassan!

Har du inte hittat tangenten "Enter"...?
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Jo men jag vill inte slita på den i onödan, det är en inte helt omöjlig textmassa att ta sig igenom såvida man inte är dyslektiskt lagd, de radbyten som forumet skapat per automatik gör den lite mera svårläst dock, detta kan jag hålla med om.

Sen råkar jag tyvärr ibland skena iväg när jag skriver text, vilket resulterar i en något större text än vad som kanske var min avsikt från början, men jag tycker det är trevligt att skriva och det blir som det blir liksom. Och om det nu är så att ingen jävel orkar läsa det, så får jag skylla mig själv om jag inte får några konstruktiva svar eller tips på min frågeställning...
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Nu har jag väl inte forskat så mycket i det här ämnet. Heller :D

Men, Star San står ju rätt länge i sina flaskor, iofs outspädd, och det går ju bra.

Tycker spontant det låter som en bra metod att slippa göra om diskjobbet med just de flaskorna till nästa gång.

Borde väl funka lika bra med bygelflaskor med.
//Perwaste
Olsson87
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Olsson87 »

Jag vet inte säkert.
Men skulle det inte funka att göra som om du skulle flaska men bara skippa ölen och kapsylera direkt? Jag fixar faten och i med starsan och tappar ut det via tappkranen tills bara kolsyra är kvar sen öppnar jag bara och fyller i öl när det är dax :) och sprutar lite starsan på locket strax innan jag öppnar så klart.
/Thomas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Det borde ju inte vara nåt problem, så länge flaskorna står upp. Om vätskan har kontakt med kapsylen så kan Star San potentiellt fräta upp gummipackningen. Men det är väl iofs inte heller ett problem då du ska kasta kapsylen.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Alex_08 »

Nej flaskorna kommer stå i 24 lådor jag snott med mig från bolaget, Jag ska diska av alla min flaskor och preparera dom såhär. Jag har kommit på att man faktiskt kan återanvända kapsyler till det här också, om man öppnar dom lite försiktigt.

Så först måste jag dricka ur en massa god öl, och skäller frun så är det ju för att jag behöver kapsylerna! win-win!
Skriv svar