Hjälp med alkalinitet

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Hjälp med alkalinitet

Inlägg av Humlegatan »

Blir något av en bump från ett tidigare inlägg, men kanske kan vara mer precis nu.

Har experimenterat lite senaste tiden med olika bryggmetoder, BIAB, ickelakning samt satslakning, samtidigt som jag försöker styra in det sista vattenpusslet, restalkalinitet. Det har blivit uteslutande ljusa öl senaste tiden, så det påverkar min frågeställning. Jag måste alltid tillsätta mjölksyra för att träffa rätt mäsk-ph. Jag vattenbehandlar med salter efter önskad stil, men de senaste ljusa brygderna ska alla landa inom samma spann för restalkalinitet. Använder Palmer och Kamiskis vattenbok för vattenprofil efter stil. Vid varje bryggning måste jag tillsätta så pass mycket mjölksyra (idag 6ml för 17L vört innan kok) att restalkaliniteten sjunker ner åt -100 och mer. Vattenboken rekommenderar -30-30. Hur ska jag komma runt detta? Kalciumkarbonat höjer ju restalkaliniteten, men även PH, så då blir det mer mjölksyra.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hjälp med alkalinitet

Inlägg av Weinkeller »

Huvudsaken är att du hamnar på ett bra mäsk pH utan att använda överdrivna mängder salter eller mjölksyra. Som du beskriver det nu så ser jag inte problemet ?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Humlegatan »

Weinkeller skrev:Huvudsaken är att du hamnar på ett bra mäsk pH utan att använda överdrivna mängder salter eller mjölksyra. Som du beskriver det nu så ser jag inte problemet ?

Tack för svar!
Måhända att jag blivit något petig kring detta vattenfunderande. Men jag tycker ändå det är lite "störande" att inte kunna pricka in alla siffror i bryggningen. Men att ibland hamna på negativa 200 i restalkalinitet när rekommendationen är runt 0, borde ju ändå ha någon, om än mindre än flera andra faktorer, smakpåverkan.?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Det är ju uppskattade teoretiska värden. Det skulle lika gärna kunna vara något annat värde. Ligger du på rätt pH vid mäskning utan att överdriva tillsatserna åt något håll så är du hemma. Less is more är rätt melodi här.

Skriv svar