[SÖKES] Saison Dupont
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
[SÖKES] Saison Dupont
Jag har kollat runt en del efter ett bra recept på Saison Dupont.
De skiljer sig en del åt, både vad gäller maltkomposition och humle.
Någon som sitter på ett bra recept?
En annan fråga ang. jästen: Efter att läst att många haft problem med orginaljästen så testade jag efter att ha läst om goda resultat av @ekstedt jästen WLP568 som ska vara dupontstammen blandat med någon mer lätthanterlig saisonjäst. Den jäste ut bra för mig, men saisonen smakade mer som en enkel än en saison. (https://lillalugnets.se/2016/07/06/prov ... azaccason/) Någon mer som varit med om detta?
De skiljer sig en del åt, både vad gäller maltkomposition och humle.
Någon som sitter på ett bra recept?
En annan fråga ang. jästen: Efter att läst att många haft problem med orginaljästen så testade jag efter att ha läst om goda resultat av @ekstedt jästen WLP568 som ska vara dupontstammen blandat med någon mer lätthanterlig saisonjäst. Den jäste ut bra för mig, men saisonen smakade mer som en enkel än en saison. (https://lillalugnets.se/2016/07/06/prov ... azaccason/) Någon mer som varit med om detta?
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Malten är enkelt, det ska vara 100 % pilsnermalt. Recept som gör annorlunda kan du nog bortse ifrån. Humle minns jag inte, men det är nog ganska enkelt med 1-2 sorter, måttliga mängder och IBU 30-40.
Vill man göra en klon så kanske inte 568 är tillräckligt nära, utan då är det nog originaljästen som gäller med allt vad det innebär. Jag tycker dock 568 ger tillräckliga Dupont-vibbar för mina saisoner så det är min saison-jäst numera.
Edit: Styrian goldings och east kent goldings är tydligen humlesorterna enligt Michael Jackson, i två olika givor (60 min + 20-30 min säkerligen). OG är 1054.
Vill man göra en klon så kanske inte 568 är tillräckligt nära, utan då är det nog originaljästen som gäller med allt vad det innebär. Jag tycker dock 568 ger tillräckliga Dupont-vibbar för mina saisoner så det är min saison-jäst numera.
Edit: Styrian goldings och east kent goldings är tydligen humlesorterna enligt Michael Jackson, i två olika givor (60 min + 20-30 min säkerligen). OG är 1054.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Tack x 1000!ekstedt skrev:Malten är enkelt, det ska vara 100 % pilsnermalt. Recept som gör annorlunda kan du nog bortse ifrån. Humle minns jag inte, men det är nog ganska enkelt med 1-2 sorter, måttliga mängder och IBU 30-40.
Vill man göra en klon så kanske inte 568 är tillräckligt nära, utan då är det nog originaljästen som gäller med allt vad det innebär. Jag tycker dock 568 ger tillräckliga Dupont-vibbar för mina saisoner så det är min saison-jäst numera.
Edit: Styrian goldings och east kent goldings är tydligen humlesorterna enligt Michael Jackson, i två olika givor (60 min + 20-30 min säkerligen). OG är 1054.
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Whitelabs har gjort (nåja, odlad fram) en jäst som heter WLP566, som lättare jäser ut med (ungefär) samma smakprofil. jäste den varmt
Nu har jag inte använt mig av den riktiga 565, men väl druckit en del flarror saison dupont. och tyckte den här nya 566 var lik nog.
Kanske ett alternativ?
Nu har jag inte använt mig av den riktiga 565, men väl druckit en del flarror saison dupont. och tyckte den här nya 566 var lik nog.
Kanske ett alternativ?
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Intressant tråd: https://www.ratebeer.com/forums/saison-ii_205588_1.htmKarl R skrev:Whitelabs har gjort (nåja, odlad fram) en jäst som heter WLP566, som lättare jäser ut med (ungefär) samma smakprofil. jäste den varmt
Nu har jag inte använt mig av den riktiga 565, men väl druckit en del flarror saison dupont. och tyckte den här nya 566 var lik nog.
Kanske ett alternativ?
Dupont-kulturen verkar bestå av flera separata stammar, och 565 resp. 566 är två olika sådana med lite olika egenskaper. Den sistnämnda verkar vara lättare att jobba med. Jag får testa den i stället för 568 nästa gång.
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Drew Beechum föreslår att man blandar whitelabs o wyeast Dupont version för en bra klon smak..
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 39
- Blev medlem: söndag 2016-02-14 15:43
Re: [SÖKES] Saison Dupont
WLP 565 är i min erfarenhet den som liknar Duponts jäst mest. Tycker verkligen inte 566 ger samma smakkomplexitet. 565 har lite väl dåligt rykte också, den behöver bara tid och värme (ordenligt med värme) så jäser den ut fint. Den är tryckkänslig också, är du ivrig på att få ölet klar snabbt eller kanske inte har möjlighet att värma den tillräckligt, jäs utan jäsrör så är den utjäst på mindre än 2 veckor.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Jag jäste ölet med 565:an i rumstemp utan problem. Jag körde ingen förkultur på mina 20 liter utan körde jästen rakt i (tänkte att det gör inget om jästen stressas lite för att få fram mer smak). Den jäste ner först till 1.012 på några dagar, sen värmde jag med kupévärmare då och då för att vara säker på att den skulle jäsa ut det sista. Den stannade på 1.008 till slut, men jag tror ärligt talat att den gjort det även utan kupévärmare.
Resultatet blev bra:
https://lillalugnets.se/2017/04/08/prov ... dupontish/
Resultatet blev bra:
https://lillalugnets.se/2017/04/08/prov ... dupontish/
-
Humlegatan
- Torrhumlare

- Inlägg: 80
- Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: [SÖKES] Saison Dupont
Om det fortfarande är av intresse så finns, om än lite, information i Phil Markowskis Farmhouse ales. Har den liggandes någonstans och jag tror det står att Dupont jäser så pass högt som 30-35 grader.Jonas Johnsson skrev:Jag har kollat runt en del efter ett bra recept på Saison Dupont.
De skiljer sig en del åt, både vad gäller maltkomposition och humle.
Någon som sitter på ett bra recept?
En annan fråga ang. jästen: Efter att läst att många haft problem med orginaljästen så testade jag efter att ha läst om goda resultat av @ekstedt jästen WLP568 som ska vara dupontstammen blandat med någon mer lätthanterlig saisonjäst. Den jäste ut bra för mig, men saisonen smakade mer som en enkel än en saison. (https://lillalugnets.se/2016/07/06/prov ... azaccason/) Någon mer som varit med om detta?