Sediment i jäskärl (FastFerment)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Sediment i jäskärl (FastFerment)

Inlägg av reta »

Hej!

Har införskaffat en fastferment (se bild) som jäskärl som har en "collection ball" där all sediment samlas. Nu har en vecka gått av primärjäsning och jag tänkte ta bort den inför sekundärjäsnig. Två frågor om detta:

1. Det är fortfarande aktivitet i jäsröret, ska jag fortfarande fortsätta?

2. Behållaren är inte full med sediment/rester, då behöver jag väl egentligen inte sätta tillbaka den? (Instruktionerna är att tömma och sätta tillbaka, helst fylla med co2 eller destillerat vatten innan för att undvika syresättning/oxidering, vilket låter som onödiga och riskfullt steg om inget sediment har samlats i jäskärlet ovanför behållaren)

Bild
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Sediment i jäskärl (FastFerment)

Inlägg av SwedishLuthier »

Är ju absolut ingen expert, varken på bryggning eller FastFerment. Men jag kör första batchen i min nya FastFerment just nu och som jag förstår det kan du välja vilket som. Det kan ju fortsätta att sedimenteras något samtidigt som det ju är 0,7 l öl som går bort om det inte sjunker ned något. Jag brydde min inte ens om att tömma bollen efter primärjäsning (hade lite skum jäsning så jag avvaktade lite och sedan kändes det onådigt typ, nybörjare som sagt...) och jag upplevde att efter primär jäsning kom det en aning mer skit som samlades i bollen, men väldigt lite alltså. Så ska man sätta tillbaks den? Jag kommer låta bli i framtiden, men f a för att jag brygger små batcher (hellre ofta med olika recept) och att hälla bort 2x0,7l per bryggning är lite för mycket för mig, sa snåljåpen.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Sediment i jäskärl (FastFerment)

Inlägg av martinb »

Jag hade väl ställt frågan - Vad menar du med sekundärjäsning och vad är ditt mål med sekundärjäsning.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Skriv svar