Ville göra det lite enklare för mej och tittade runt efter billiga bryggverk som har kommit de senaste åren.
Fastnade för en ACE micro brewery från ebay http://www.ebay.com/itm/ACE-Micro-Brewe ... 2749.l2649

Är tydligen samma som Klarstein Mundschenk https://www.klarstein.co.uk/Home-applia ... Steel.html förutom loggan i svart.
Hade varit kul om någon har en sådan och dela med sej lite om erfarenheter.
Vad jag läser mej till på olika forum mm så är den inte så olik t ex Grainfather men det är inte exakt samma och det är annan temperatur/effekt-styrning.
Jag fick hem den för några dagar sedan och fick sätta på en svensk elkontakt det första jag gjorde.
Har redan bryggt fyra satser med IPA. Första bryggningen vart det nog för lite mäskvatten till 5.5 kg malt och dessutom rörde jag inte om när jag hällde i så det slutade på en riktigt dålig effektivitet. De efterföljande hade jag lite bättre koll så det blev 5 liter dödutrymme + 3 x 5 liter = 20 liter mäskvatten och 8 liter lakvatten som slutar på 20 liter i spannen.
Bryggverket fungerar väl bra, man kan lägga in sex steg med temperatur+tid+effekt och det fungerade som det skulle. Men signalen när ett steg är färdigt är så låg så jag fick ändå sätta timern på mobilen och gå ut till den när det var dags att göra något. Jag var på altan och bryggde. Det står att effekten är 2500W men det är den inte, den är max 2200W så det funkar på en vanlig 10A säkring. Det finns två element och det finns relä som sätter på och stänger av med några sekunders mellanrum för att på den vägen sänka medeleffekten.
Pumpen fungerar bra, vörten blir blank och fin fast det rörs om en del när jag lakade. Jag hade pumpen på när jag hade i kylspiralen, lät stråla gå mot sidan på kastrullen och det blev nån variant av virvel av det för när jag tappar ur det (med pumpen också) låg geggan kvar i mitten av kylspiralen.
Rengöringen var enkel, in med maltröret och de delarna i diskmaskinen. Svampa bort det som fastnat i botten och i grytan, skölj av. Cirkulera vatten genom pumpen.