iSpindel-tråden
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: tilt hydrometer
JAg har kört med 470 Ohms motstånd och det har funkat bra.
Tror att problemet blir när du har wemos D1 mini pro varianten.
Tror att problemet blir när du har wemos D1 mini pro varianten.
Ok, då tror jag att jag satsar på motståndet jag med. Tack!
Någon som har kört och får det att fungera bra? Jag får inga signalen när jag stängt dörren till kylen, verkar som att det blir svårt för signalerna att nå ut. Har placerat en repeater 3m ifrån (fri sikt) men det hjälper inte. Antar att det är själva kylen som är problemet eller kan det vara något annat?
Du får koppla en extern Wi-Fi antenn till routern och ställa i kylen.Splix skrev:Någon som har kört och får det att fungera bra? Jag får inga signalen när jag stängt dörren till kylen, verkar som att det blir svårt för signalerna att nå ut. Har placerat en repeater 3m ifrån (fri sikt) men det hjälper inte. Antar att det är själva kylen som är problemet eller kan det vara något annat?
Kylen agerar en faraday bur som effektivt stänger ute/inne elektromagnetisk strålning.
Hej. Jag har routern i en garderob i lägenheten och kylen i källaren. Bor på bottenvåningen men det är betongvalv. Jag har ändå kontakt. Har visserligen ett wemos pro kort i spindeln och nyttjar inte den inbyggda antennen. Så byta till ett pro kort kan vara en lösning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan ha ett kylskåpet med mindre metall i väggarna också.
@Kowarts
Så alla som använder Ispindel eller tilt har alltså en extra antenn inuti kylskåpet (om man inte använder sig av wemos pro)? Låter orimligt tycker jag men ok.
Några bra förslag på billig reprater med extern antenn?
Några bra förslag på billig reprater med extern antenn?
Jag säger bara att det kan vara en lösning @Splix, det verkar onekligen som att ditt kylskåp har mycket metall i väggar/tak och därmed avskärmar ditt Wi-Fi.
Sen kanske inte alla med ispindle/tilt jäser i ett kylskåp heller.
Sen kanske inte alla med ispindle/tilt jäser i ett kylskåp heller.
tilt hydrometer
Jag testade wi-fi-signalen i mitt kylskåp i källaren med mobilen (har routern på övervåningen) och den hade kontakt. EDIT: Så det verkar funka med vissa kylskåp i alla fall. Såg inte att det hade strulat för dig Splix
Senast redigerad av ecmik den onsdag 2017-09-13 07:42, redigerad totalt 2 gånger.
Yes, tack för idén @Bee.
Inga förslag på billiga extenders med extern antenn?
Mig veterligen finns det inget som säger att kylskåp måste skärma wifi-signaler (bortsett från att det inte är en Faraday-bur ändå). Det viktiga är att väggarna är värmeisolerade och elektriska ledare är inget krav för värmeisolering (snarare tvärtom).ecmik skrev:Jag testade wi-fi-signalen i mitt kylskåp i källaren med mobilen (har routern på övervåningen) och den hade kontakt. EDIT: Så det verkar funka med vissa kylskåp i alla fall. Såg inte att det hade strulat för dig Splix
Uppenbart finns det kylar som har metall i väggar och dörrar, kanske även fast det inte är synligt så för vissa kylar så kan det vara ett problem, men som sagt det behöver nödvändigtvis inte vara ett problem för andra kylar.
Behöver du en extender? Eller kanske räcker det med accesspunkt (ha trådbundet internet till insidan av kylen och ett WiFi-nät därinne)?Splix skrev:Yes, tack för idén @Bee.
Kanske behöver du ta höjd för att det är kallt i kylen och att det kanske finns kondens där...
Bor i lägenhet och har kylar i källaren, utan möjlighet att dra kabel dit. Har en extender nu men utan externa antenner...skyking skrev:Behöver du en extender? Eller kanske räcker det med accesspunkt (ha trådbundet internet till insidan av kylen och ett WiFi-nät därinne)?Splix skrev:Yes, tack för idén @Bee.
Kanske behöver du ta höjd för att det är kallt i kylen och att det kanske finns kondens där...
Byta till ett wemos pro bör vara det billigaste alternativet. Men det är iofs inte klart att det löser problemet. En homeplug är en annan chansning som kan fungera. Om källaren ligger på samma fas som din lägenhet?
/K
/K
Har som sagt redan en extender så jag lär få samma problem med homeplug tyvärr.Kowarts skrev:Byta till ett wemos pro bör vara det billigaste alternativet. Men det är iofs inte klart att det löser problemet. En homeplug är en annan chansning som kan fungera. Om källaren ligger på samma fas som din lägenhet?
/K
Ska prova med en kraftigare extender först om jag inte får tag på någon med lösa antenner.