Bitterhumle

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Bitterhumle

Inlägg av Bönan »

Har jag förstått det rätt, att man kan använda vilken humle som helst till bittergiva, alltså då tänkte jag mest på sådana med hög alfasyra, för att slippa använda lika mycket, som en med låg alfasyra?
Hur mycket bidrar bitterhumlen med smak i själva ölet?
Eller har jag helt fel?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bitterhumle

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Skulle man brygga 2 st öl med olika bitterhumle men för övrigt identiska skulle man kanske kunna känna skillnad. Lite beroende på hur långt kok och hur sent man la i den men den mesta smaken kokar nog bort och det blir nog mest beska kvar.

Själv är jag inte så knusslig med vilken humle jag använder till bittergivan, väljer helst en högalfasort bara.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Lite samma här, inte så knusslig med valet. Förutom att jag dels av snålhet vill ha en högalfasort och dels av kräsenhet inte vill ha en lågalfasort.

Vid ett tillfälle hade jag bara en humle med typ 2,1 % eller så till ett öl som jag fick för mig skulle ha rätt hög beska. Det var väldigt stora mängder i bittergivan det, och det är enda gången jag fått en riktigt gräsig smak. Det kan ju såklart ha varit ett annat fel också, men i så fall sammanföll det den gången med ovan nämnda.
//Perwaste
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jag brukar vara lite mer selektiv när det gäller bitterhumlen. Inte för att det skulle vara jättekritiskt, men jag vill iaf vara på rätt spelplan och leka.

Har jag den humle som receptet säger så använder jag den annars drar jag mig inte för att byta, men helst då med något så rimligt likt som möjligt.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Vet inte om det är inbillning från min sida, men jag väljer helst en bitterhumle som passar till den öltyp jag brygger.
Även fast den troligen inte ger någon som helst smak eller arom efter 60+ minuters kok.

Om jag till exempel brygger en am ale så använder jag en bitterhumle med citrustoner,
men brygger jag en europeisk lager så tar jag till exempel Magnum,
till brittiska ales Target eller Challenger.

Här är en rätt bra tabell att använda (finns fler därute på nätet)
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Humle ... elsetabell
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Även när det gäller högalfahumle brukar man ibland tala om olika typer av beska beroende beroende på olika kemisk sammansättning i humlen. En del sägs ge en mera "kantig"beska, en del en "mjukare". Inget dock som jag själv har kunnat skilja ut erfarenhetsmässigt.
Björn Petersson
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

assistredo skrev:Även när det gäller högalfahumle brukar man ibland tala om olika typer av beska beroende beroende på olika kemisk sammansättning i humlen. En del sägs ge en mera "kantig"beska, en del en "mjukare". Inget dock som jag själv har kunnat skilja ut erfarenhetsmässigt.
Det är cohumulonehalten du tänker på. Det finns väl viss oenighet om detta som jag har förstått det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

ekstedt skrev: Det är cohumulonehalten du tänker på. Det finns väl viss oenighet om detta som jag har förstått det.
Däremot är det mig veterligen ingen oenighet om att de olika alfasyror ger olika mycket bidrag till beskan. Tydligen var det så att de ölen som användes i det ursprungliga testet hade rätt olika IBU - tacka f*n för att testpanelen tyckte att den ölen som hade högre IBU smakade mer beskt.

Detta är något som mig veterligen ingen hembryggarformel för IBU tar hänsyn till. Och är det verktyget man har så kanske det trots allt finns en poäng i att försöka byta till en humle med liknande relativ mängd CoH...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Vilken testpanel?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: Däremot är det mig veterligen ingen oenighet om att de olika alfasyror ger olika mycket bidrag till beskan. Tydligen var det så att de ölen som användes i det ursprungliga testet hade rätt olika IBU - tacka f*n för att testpanelen tyckte att den ölen som hade högre IBU smakade mer beskt.

Detta är något som mig veterligen ingen hembryggarformel för IBU tar hänsyn till. Och är det verktyget man har så kanske det trots allt finns en poäng i att försöka byta till en humle med liknande relativ mängd CoH...
En IBU-formel ska ju bara ta hänsyn till IBU, d.v.s. koncentrationen (iso-)alfasyror. Om jag förstår dig rätt menar du att olika iso-alfasyror ger olika mycket upplevd beska? I så fall är det ju själva IBU-konceptet som är tveksamt. Eller menar du att olika alfa-syror extraheras ur humlen olika mycket vid kok? Oavsett vilket är det inget jag har hört talas om, så en referens är nog på sin plats.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Eksternt: alfasyrorna skall tydligen isomeriseras till olika grad dock vilket kan ge olika IBU. Klart var att ölen i ursprungliga testet här olika IBU.

Jag har också läst att betasyror kan ge en annan karaktär på väskan också om de oxiderar. Och det är ju svårt att göra test med allt annat lika. En förklaring kan vara att man i testet hade en annan variabel som påverkade resultatet och CoH fick skulden för skillnaden.

Även betasyror är något som skiljer sig mellan humlesorter så det är iaf inte speciellt kontroversiellt att olika humlesorter kan ge olika karaktär på besökande trots allt även om CoH inte bär skulden.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev:Eksternt: alfasyrorna skall tydligen isomeriseras till olika grad dock vilket kan ge olika IBU. Klart var att ölen i ursprungliga testet här olika IBU.

Jag har också läst att betasyror kan ge en annan karaktär på väskan också om de oxiderar. Och det är ju svårt att göra test med allt annat lika. En förklaring kan vara att man i testet hade en annan variabel som påverkade resultatet och CoH fick skulden för skillnaden.

Även betasyror är något som skiljer sig mellan humlesorter så det är iaf inte speciellt kontroversiellt att olika humlesorter kan ge olika karaktär på besökande trots allt även om CoH inte bär skulden.
Du skriver flera gånger "testet" i bestämd form som om det vore något allmänt känt eller som om du hade berättat om det. Så är inte fallet, vilket test är det du avser?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Förlåt. Idén om att CoH's roll grundar sig i ett test som gjordes på 70-talet som mycket riktigt visade att CoH gav annan beska. Senare har dock nya tester gjorts som givit blandade resultat.

En förklaring kan vara att det blir olika beska för att de formler man använder inte tar höjd för alfasyranss relativa sammansättning.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kul med tabeller :)
Använder normalt Magnum som bitterhumle eftersom jag mest brygger lager, men den har ibland varit slut och jag har köpt Northern brewer istället. Jodå, den är ett utmärkt substitut för Magnum (som passar till lager, pilsner och stout) enligt tabellen, men Magnum är inte föreslagen som alternativ till Northern Brewer som i sin tur passar bäst till ESB, Bitter Porter, ale och California beer?

Kan tänka mig att något som påverkar är även hur mycket beska man vill ha. Min öl brukar ha 20-30 IBU vilket gör att bitterhumlen inte ger så stort smakbidrag, men skulle man ha 50-80 IBU kommer nog också bittergivan ge mer smak förutom beska.

Ska kanske prova att brygga Tyskie som normalt har Marynka som bitterhumle med Magnum istället nästa gång.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev:Förlåt. Idén om att CoH's roll grundar sig i ett test som gjordes på 70-talet som mycket riktigt visade att CoH gav annan beska. Senare har dock nya tester gjorts som givit blandade resultat.

En förklaring kan vara att det blir olika beska för att de formler man använder inte tar höjd för alfasyranss relativa sammansättning.
Om försöket inte går att upprepa stabilt känns det inte så pålitligt, och då kan man nog anta att en eventuell effekten är försumbar.

Sedan har jag lite svårt fortfarande att följa dina resonemang i den här tråden. Jag tror det är viktigt för alla att man skiljer på

1. Faktisk IBU (i praktiken uppmätt)
2. Skattad IBU
3. Upplevd beska
Skriv svar