Jag funderar på att använda mig av följande metod för jäsning och torrhumling, vad tror forumet om detta:
1. Jäs i jäskärl i cirka en vecka.
2. Tappa om till fat. Låt stå i jästemperatur.
3. Släng i humle för torrhumling antingen i samband med omtappning eller några dagar senare.
4. Jäs på fatet 1-2 veckor. Läs av trycket med manometer och pys ut om trycket stiger för mycket på vägen (runt 1,3 bar kanske).
5. När färdigjäst, in i kylen, finjustera sedan trycket/kolsyran med extern gastillförsel/utsläpp.
Fördelar:
Naturlig kolsyresjäsning utan priming-meck
Minskad risk för problem pga syresättning vid omtappning pga aktiv jäst (har läst den teorin på forumet, stämmer det?)
Snabb och enkel process, färdigt att dricka närhelst man vill efter en veckas fatjäsning
Nackdelar
Bottensats i fatet (jag använder clear beer-flottör så det borde inte vara ett problem)
Disigare öl? (Jag har iofs inte så mycket emot det)
Sämre förutsättningar för jästen då den jäser under tryck. (Stämmer detta och hur mycket påverkar det i så fall?)
Min tanke är att den värsta jäsningen ska vara avklarad vid omtappning, men att det ska finnas lite krut kvar för att få till kolsyrejäsningen, som då sker parallellt med torrhumlingen.
Finns det andra för- och främst nackdelar än vad jag radat upp? Bör tidpunkten för överföring från jäskärl justeras väsentligt åt ena eller andra hållet eller är det rimligt? Man kan/bör förstås mäta SG men är man osäker på var FG hamnar så kan man ändå inte veta säkert när det är lagom med socker kvar för att få lagom kolsyrejäsning.
Kolsyrejäsa och torrhumla i fat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Kolsyrejäsa och torrhumla i fat
Det liknar proceduren jag brukar köra, bortsett från torrhumlingen. När det gäller torrhumlingen så funderar jag isf på att hänga upp den i locket och därigenom kan "plocka ur" den genom att tappa ur lite öl. Annars får man tappa över ölen på nytt fat om man inte vill att humlen skall ligga i tills ölen är slut.
Jag brukar gå på jäsaktiviteten när det är dags att tappa upp, jästen skall vara på väg att lugna sig, men ändå viss aktivitet. Det gäller att ha lit tajming med andra ord. Tappar du ölen för tidigt så måste du pysa ur överskottet. Jag kör med spundventil som finns att köpa färdig, dvs en som automatiskt släpper ut överskottet. Vill inte jästen skjuta över alltför ivrigt brukar jag pysa manuellt - då får man en känsla av när det är färdigköpt också.
Några överdrivna problem med disigt öl har jag inte, visst det blir inte kristallklart omedelbums, men med tiden klarnar det. Jag kör med traditionellt stigrör för servering.
Metoden är för övrigt traditionell i England och jag har funderat på att ta den ett steg till genom att tillsätta isinglass.
Jästen skall inte har några större problem med trycket, de klarar sig ju trots allt av det när man flaskjäser.
Jag brukar gå på jäsaktiviteten när det är dags att tappa upp, jästen skall vara på väg att lugna sig, men ändå viss aktivitet. Det gäller att ha lit tajming med andra ord. Tappar du ölen för tidigt så måste du pysa ur överskottet. Jag kör med spundventil som finns att köpa färdig, dvs en som automatiskt släpper ut överskottet. Vill inte jästen skjuta över alltför ivrigt brukar jag pysa manuellt - då får man en känsla av när det är färdigköpt också.
Några överdrivna problem med disigt öl har jag inte, visst det blir inte kristallklart omedelbums, men med tiden klarnar det. Jag kör med traditionellt stigrör för servering.
Metoden är för övrigt traditionell i England och jag har funderat på att ta den ett steg till genom att tillsätta isinglass.
Jästen skall inte har några större problem med trycket, de klarar sig ju trots allt av det när man flaskjäser.
Får du inte ens upp bottensats i de första glasen?skyking skrev: Några överdrivna problem med disigt öl har jag inte, visst det blir inte kristallklart omedelbums, men med tiden klarnar det. Jag kör med traditionellt stigrör för servering.
Jo, givetvis.Pedda _P skrev:
Får du inte ens upp bottensats i de första glasen?
Kör du med cleardraught så bör du dock slippa det.
- assistredo
- Maltrostare

När de jäser "real ale" i fatet brukar är det knappt något övertryck alls. Låg kolsyrehalt när man sedan pumpar upp det eller låter det självrinna ur fatet. Man kan få mera skum när man pumpar med ett särskilt munstycke. Humlet tillsätts ibland i fatet i form av pressade "puckar". Humlegården sålde förr humle i den formen vid sidan av lösa kottar och pellets.skyking skrev: Metoden är för övrigt traditionell i England och jag har funderat på att ta den ett steg till genom att tillsätta isinglass.
Här finns prylar för ytterligare steg.
https://www.angramltd.com/product/ultim ... -solution/
Björn Petersson