Hur högt OG mäskar ni till?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur högt OG mäskar ni till.

< 60Ö
6
50%
60-70Ö
2
17%
70-80Ö
3
25%
80-90Ö
0
Inga röster
90-100Ö
1
8%
> 100Ö
0
Inga röster

Antal röster: 12

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Hur högt OG mäskar ni till?

Inlägg av skyking »

I helgen bryggde jag en 90/- och fick en OG på 80Ö (siktade på 75Ö) och då körde jag all grain (till skillnad från min förra quad på 92Ö som jag tryckte upp med maltextrakt). Jag noterade att jag låg nära gränsen för hur mycket jag kan mäska och funderar på ifall det egentligen är mycket av en begränsning egentligen. När man brygger riktigt starka öl så är det väl rätt brukligt att man tar till maltextrakt för att få upp OG? Jag tänker mig att man kanske mäskar upp till en viss gräns och därutöver använder man maltextrakt för att ytterligare få högre OG.

Jag avser alltså post-boil gravity efter ett normalt kok. Att köra ett extra långt kok är ju också en möjlighet man har för att få upp post-boil OG och då skall det räknas vad man fått med ett normalt kok alltså.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Hur högt OG mäskar ni till?

Inlägg av Rotsac »

skyking skrev:När man brygger riktigt starka öl så är det väl rätt brukligt att man tar till maltextrakt för att få upp OG? Jag tänker mig att man kanske mäskar upp till en viss gräns och därutöver använder man maltextrakt för att ytterligare få högre OG.
Man kan ju mäska en gång till, i den vört man först skapade.
Med mer vatten och malt.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag har aldrig tagit till maltextrakt. Jag har vid något tillfälle använt socker, något tillfälle dubbelmäskat för att nå ett högre OG
(Kör med Braumeister 20L)
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Är dubbelmäskning den procedur som Rotsac beskriver? Låter iofs smått listigt även om det tar mer tid.

Det är meningen att man skall laka ur den andra mäsken med vatten va? Om man lakar med vörten från första så lär ju inte den andra mäsken släppa från sig mer när SG har fallit ner till SG från den första vilket enligt min teori innebär att man har 40% extrakt kvar i den andra mäsken.

När jag tänker efter kanske man skall exkludera även den här tekniken när man svarar. Jag skulle ju kunna dubbelmäska också och därmed kringgå begränsningarna i min utrustning.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag har dubbelmäskat ett par gånger och visst kommer man upp i högt OG. Nu senast kom jag upp i 1.110. Jag fick mycket låg effektivitet men jag hade krossat lite för fint så mycket socker blev nog kvar i malten.

Det går att läsa om det här: http://bruggarn.blogspot.se/2017/07/pen ... 07-21.html
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

skyking skrev:Är dubbelmäskning den procedur som Rotsac beskriver? Låter iofs smått listigt även om det tar mer tid.

Det är meningen att man skall laka ur den andra mäsken med vatten va? Om man lakar med vörten från första så lär ju inte den andra mäsken släppa från sig mer när SG har fallit ner till SG från den första vilket enligt min teori innebär att man har 40% extrakt kvar i den andra mäsken.

När jag tänker efter kanske man skall exkludera även den här tekniken när man svarar. Jag skulle ju kunna dubbelmäska också och därmed kringgå begränsningarna i min utrustning.

Se till exempel:

http://grainfatherweeklymash.blogspot.s ... shing.html
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av dynamitharry »

Som av en tillfällighet är det en artikel i senaste brew your own om detta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

dynamitharry skrev:Som av en tillfällighet är det en artikel i senaste brew your own om detta
Om dubbelmäskning eller? Dessvärre så står det inte i innehållsförteckningen något som verkar relevant...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ha som mest kommit upp i OG 1080 genom vanlig mäskning, räcker gott för mig. Vill jag nå högre drygar jag ut med maltexytakt och/eller socker.
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av dynamitharry »

skyking skrev:
dynamitharry skrev:Som av en tillfällighet är det en artikel i senaste brew your own om detta
Om dubbelmäskning eller? Dessvärre så står det inte i innehållsförteckningen något som verkar relevant...
Hej. Sorry för sent svar. Insåg också när jag läste mitt inlägg att det lät ganska ironiskt, menade inte alls att vara dryg...

Kolla sidan 70 i septembernumret. Kanske inte helt synonymt med dubbelmäskning, men verkar vara en bra metod för high gravityöler

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar