Hej, jag har haft maximal otur med min senaste bryggning. Först så gick min Trapetz-adapter sönder så jag beställde en ny fast den billigare varianten, och den har tömt två tuber innan två fat blivit fyllda med co2 så det var bara slänga en beställning på den dyrare varianten, och hoppas på det bästa. Men nu till problemet som dök upp för en stund sedan.
Har varit och fyllt på co2 och tänkte fixa till faten med extra isolering för slangar och allt gällande co2. Så jag kopplar av gasen men märker att säkerhetsventilen sitter lite konstigt på ena fatet. "BOOM" låter det och den flyger rakt upp, tydligen har den gått sönder för när jag tänkte skruva fast den så lossnade den helt och därav "BOOM" ljudet. det sitter kvar en del i själva hålet som är svår att få loss och jag kommer nog få dra ut den med något slags verktyg men det är inte själva problemet utan problemet är att jag inte sitter med en reservdel så jag antar att denna öl bara är att slänga eftersom jag inte lär få in en ny ventil förens tidigast tisdag (beställde för en stund sedan några nya ventiler från humlegården).
Jag har försökt att tejpa över allt vad jag kan för att inte luft skall kunna ta sig in men tejpen släpper och jag sitter inte med bra tejp, så vad bör jag göra?
Hälla upp ett glas och avnjuta innan jag drar ner resten i toan? Eller ska jag låta den stå kvar i kylen och hoppas på att den klarar sig mirakulöst tills jag får den nya delen och kan koppla på gas igen?
Tacksam för svar!
Säkerhetsventilen trasig på fat!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Säkerhetsventilen trasig på fat!
Statsansatte och lägg starsanlösning folie över hålet eller något och håll tummarna.
Ölet tappar endel kolsyra medan du väntar på reservdel, men den kan du nog trycka tillbaks. De största hotet är nog infektion eller oxidering vilka är långt ifrån garanterat att du får problem med.
Jag håller aldrig ut en öl innan jag konstaterat defekten. På befarad defekt väntar man och ser om den kommer.
Ölet tappar endel kolsyra medan du väntar på reservdel, men den kan du nog trycka tillbaks. De största hotet är nog infektion eller oxidering vilka är långt ifrån garanterat att du får problem med.
Jag håller aldrig ut en öl innan jag konstaterat defekten. På befarad defekt väntar man och ser om den kommer.
Re: Säkerhetsventilen trasig på fat!
Det går inte att 'limma' dit en lagom stor skruv eller liknande underifrån då? Som lim tänker jag silikon, eller häftmassa eller typ vadsomhelst som tätar lite och håller kvar skruven så den inte trillar ur tills man fått på locket och tryckt på kolsyra.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p