Regulator läcker?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Regulator läcker?

Inlägg av Rennstam »

Jag har en kolsyreregulator från Humle (http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... eregulator). Jag har kopplat på 425 g kolsyretub på ingången och slang med kulkoppling på utgången. Trots att jag har skruvat ned regulatorn på noll så ökar uttrycket till över 3 bar när kulkopplingen är frånkopplad. Kopplar jag i kulkopplingen i ett fat med 1 bars tryck så stiger dock inte uttrycket. Jag tycker att detta borde betyda att regulatorn är defekt/läcker. Någon som vet, eller har erfarenhet av detta?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Regulator läcker?

Inlägg av Snow »

Testa att ta bort fatkopplingen och doppa änden i vatten så ser du om det pyser

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Detta vill jag med ha svar på
Exakt samma problem, har skruvat isär regulatorn 3ggr o rengjort alla delar.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Ja, jag tänkte på det, att ta bort fatkopplingen och lyssna/lägga i vatten. Men tänkte också: med tanke på att den registrerar 3 bars tryck, kommer det inte eventuellt att pysa frenetiskt om jag tar bort fatkopplingen? Förmodligen inte ... skall prova. Tack.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Jag testade. När jag öppnade kylen hade manometern gått i botten. Det behövdes inget vatten. Jag tog bort slangen och det hördes att gasen pyser ut. Defekt, med andra ord. Bara att gå tillbaka med den, antar jag.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Segt. Blir att få lagat min/köpa ny. Gått i marken några ggr.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det är inte säkert att det är relevant att testa ifall det kommer ur gas ur slangen. Tar man bort kopplingen skall det ju pysa ut gas om inte regulatorn reglerar ända ner till 0 och frågan är ifall man kan kalla något sådant för defekt.

Däremot så skall regulatorn givetvis inte släppa på 3bar ifall man ställt ner den på det lägsta, släpper den på mer än obetydligt tryck så är regulatorn defekt (eller möjligen fel typ av regulator).

Jag tycker nog inte att man skall felsöka denna typ av fel, det är ju ändå rätt lite ytterligare felsökning man kan göra och rätt lite åtgärder man kan vidta om regulator reglerar fel. Enda åtgärden jag kommer på är att reklamera regulatorn.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Tack Skyking. Jag vet inte om den reglerar ner till noll. Det står bara minus och plus, men jag antog att "fullt minus" betydde noll. Hursomhelst verkar den bygga upp ett stort tryck när kulkopplingen är av - manometern gick som sagt i botten.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Jag har humles lilla regulator. Drar jag ner till noll så är den "avstängd" kommer ingenting ur slangen. Men som sky påpekade, ratten är nog inte tänkt som avstängning, även om min funkar för det ..,

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Bara av nyfikenhet: varför skulle man vilja ha en regulator som inte kan stänga av flödet?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag har en regulator ifrån bryggeributiken som är perfekt när den funkade. Problemet är som sagt att med vredet helt ute byggs ändå trycket sakta upp till 3bar (där regulatorns säkerhetsventil släpper ut gasen) när den är påkopplad I fat håller den sig...
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Rennstam skrev:Bara av nyfikenhet: varför skulle man vilja ha en regulator som inte kan stänga av flödet?
Mkt bra fråga, det blir ju väldigt omständligt om man inte kan det.
Bara att reklamera typ eller öppna plånkan och köpa en ny
/Snow
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Rennstam skrev:Bara av nyfikenhet: varför skulle man vilja ha en regulator som inte kan stänga av flödet?
Du kanske borde fråga varför man skulle vilja ha det, och betala för att det är specificerat att man kan göra det.

Den typ av regulator som vi talar om är en som reglerar trycket och inte flödet, och det kan förekomma vissa avvikelser. Det kan mycket väl vara så att den inte går ända ner till 0bar och då innebär det att man inte kan stänga av flödet genom att skruva ner trycket.

Vidare så är det faktiskt så att även om den specificerar att den går ner till 0bar inget fel i att den släpper ut CO2 ändå - trots allt så kommer ju trycket vara just 0bar (övertryck) om du släpper ut CO2 i fria luften.

Man bör notera skillnaden i att ifall en regulator som reglerar till 0.1bar vid lägsta respektive en som reglerar till 3bar vid lägsta. Det förstnämnda kan man ju betrakta som en mindre avvikelse medan det sista är helt uppåt väggarna fel...
Skriv svar