Systembolagets fat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Systembolagets fat
Hej,
Jag äger ett corneliusfat med diverse standard snabbkopplingar (kulkoppling och nippelanslutning) och slangar, samt trapetzadapter för sodastream flaskor för kolsyresättning, enkel regulator och en helt ok tappkran i rostfritt stål med flödesreglerare, m.m. Rätt standard uppsättning skulle jag tro.
Vad skulle behövas för att kunna byta ut corneliusfatet mot ett fat inköpt från systembolaget och servera öl med annars samma utrustning?
Jag äger ett corneliusfat med diverse standard snabbkopplingar (kulkoppling och nippelanslutning) och slangar, samt trapetzadapter för sodastream flaskor för kolsyresättning, enkel regulator och en helt ok tappkran i rostfritt stål med flödesreglerare, m.m. Rätt standard uppsättning skulle jag tro.
Vad skulle behövas för att kunna byta ut corneliusfatet mot ett fat inköpt från systembolaget och servera öl med annars samma utrustning?
Re: Systembolagets fat
ett förtydligande, jag menar inte "party keg" på 5L men deras 20-30L fat
Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
// Jonas
Gick in på systembolaget och det finns t.ex staropramen på fat.Falkens skrev:Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
Jag vet inte var jag sett det, men det finns adaptrar mellan vanlig fatkoppling och de kopplingar hembryggare använder. Alternativet är att du kopplar på slang "direkt" på en vanlig fatkoppling (vilka finns att köpa löst på t.ex. upptappat eller öltappen har jag för mig). Det finns tydligen olika typer av "vanliga" fatkopplingar - vilken man skall använda vet jag inte...
Borde väl vara Carlsberg Sverige AB´s fat.skyking skrev:Gick in på systembolaget och det finns t.ex staropramen på fat.
Det finns ju en uppsjö av olika fat och det är väl bryggerierna själva som står för dem, det är väl därför många går över till keykeg för att det är för stor kostnad för bryggeriet att ha fat och fattvättar mm. Då är det väl bättre med keykeg.
Så till TS, det är nog bättre att köpa flaskor i det här fallet.
// Jonas
Det finns en mängd olika öl på olika fat att köpa på systembolaget.Falkens skrev:Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
Om ingen hajjade det så menade jag att systembolaget har inga fat, de förmedlar de fat som bryggerierna har.STMF skrev:Det finns en mängd olika öl på olika fat att köpa på systembolaget.
Då kan det vara 10 olika fat och där med 10 olika kopplingar. Om man vill veta vilken koppling det är så bör man kontakta bryggeriet och där med få reda på vilken koppling det är.
// Jonas
tror ni det även gäller deras 5L fat (står: Engångsfat 5000 ml, Party Keg) eller kan man anta att dessa är byggda efter en viss standard? De brukar väl oftast se likadana ut? Tänker om en flexitap hade gått att trycka ned i en sån

Senast redigerad av reta den torsdag 2017-07-06 12:17, redigerad totalt 1 gång.
Det är troligtvis bl.a. dessa, som man ser har någon tappanordning på sidan, men synd att man inte kan se uppifrån om de ser ut som de vanliga hemmabryggar party faten. Någon som har någon erfarenhet?

- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Humle har tydligen börjat sälja partyfat med tappkran igen.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ppkran-5-l
Jag köpte en variant med kolsyrepatron i för några år sedan men har aldrig använt dom. Skulle gissa att det är sådana som man kan köpa med öl i.
Ovansidan ser ut att vara likadan som ett vanligt partyfat.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ppkran-5-l
Jag köpte en variant med kolsyrepatron i för några år sedan men har aldrig använt dom. Skulle gissa att det är sådana som man kan köpa med öl i.
Ovansidan ser ut att vara likadan som ett vanligt partyfat.
- assistredo
- Maltrostare

Det var bryggerierna som kom först med "partyfaten". Från början hade de inte ytterligare en tappanordning längst ned tror jag. Sen började hembrä... eh. hembryggarbutiker sälja tomma fat efter att först bara ha haft tapputrustning. Kvalitén på utförandet var ju inte direkt tänkt för flergångsanvändning - stora ölburkar helt enkelt.
Björn Petersson
Inte testat / döm själv:reta skrev:tror ni det även gäller deras 5L fat (står: Engångsfat 5000 ml, Party Keg) eller kan man anta att dessa är byggda efter en viss standard? De brukar väl oftast se likadana ut? Tänker om en flexitap hade gått att trycka ned i en sån
https://youtu.be/tA9ZLNQhrgg
https://youtu.be/pe8oeqhLc-A
Typ exakt samma video. Den första är originalet som den andra nog kopierat men den andra är mer laid back
Humle har några men kolla vilken koppling din/dina favoriter har först så du slipper ha en massa olika:
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... yggerifat/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... yggerifat/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Jag har satt på Cornelius kopplingar på en fathandske som passar till typ g vilket jag tror är den vanligaste kopplingen blan dom svenska bryggerierna. Så kan man enklelt använda stora fat också utan att behöva ändra slangar mm.reta skrev:Hej,
- Bilagor
-
- image.jpeg (28.32 KiB) Visad 16858 gånger
Senast redigerad av Stenstugan den lördag 2017-07-15 12:25, redigerad totalt 1 gång.