Systembolagets fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Systembolagets fat

Inlägg av reta »

Hej,

Jag äger ett corneliusfat med diverse standard snabbkopplingar (kulkoppling och nippelanslutning) och slangar, samt trapetzadapter för sodastream flaskor för kolsyresättning, enkel regulator och en helt ok tappkran i rostfritt stål med flödesreglerare, m.m. Rätt standard uppsättning skulle jag tro.

Vad skulle behövas för att kunna byta ut corneliusfatet mot ett fat inköpt från systembolaget och servera öl med annars samma utrustning?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Systembolagets fat

Inlägg av reta »

ett förtydligande, jag menar inte "party keg" på 5L men deras 20-30L fat
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Falkens skrev:Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
Gick in på systembolaget och det finns t.ex staropramen på fat.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jag vet inte var jag sett det, men det finns adaptrar mellan vanlig fatkoppling och de kopplingar hembryggare använder. Alternativet är att du kopplar på slang "direkt" på en vanlig fatkoppling (vilka finns att köpa löst på t.ex. upptappat eller öltappen har jag för mig). Det finns tydligen olika typer av "vanliga" fatkopplingar - vilken man skall använda vet jag inte...
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

skyking skrev:Gick in på systembolaget och det finns t.ex staropramen på fat.
Borde väl vara Carlsberg Sverige AB´s fat.

Det finns ju en uppsjö av olika fat och det är väl bryggerierna själva som står för dem, det är väl därför många går över till keykeg för att det är för stor kostnad för bryggeriet att ha fat och fattvättar mm. Då är det väl bättre med keykeg.

Så till TS, det är nog bättre att köpa flaskor i det här fallet.
// Jonas
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

Falkens skrev:Vad är det för fat systembolaget har? De har väl inga fat vad jag vet.
Det finns en mängd olika öl på olika fat att köpa på systembolaget.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

STMF skrev:Det finns en mängd olika öl på olika fat att köpa på systembolaget.
Om ingen hajjade det så menade jag att systembolaget har inga fat, de förmedlar de fat som bryggerierna har.
Då kan det vara 10 olika fat och där med 10 olika kopplingar. Om man vill veta vilken koppling det är så bör man kontakta bryggeriet och där med få reda på vilken koppling det är.
// Jonas
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

tror ni det även gäller deras 5L fat (står: Engångsfat 5000 ml, Party Keg) eller kan man anta att dessa är byggda efter en viss standard? De brukar väl oftast se likadana ut? Tänker om en flexitap hade gått att trycka ned i en sån

Bild
Senast redigerad av reta den torsdag 2017-07-06 12:17, redigerad totalt 1 gång.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

Det är troligtvis bl.a. dessa, som man ser har någon tappanordning på sidan, men synd att man inte kan se uppifrån om de ser ut som de vanliga hemmabryggar party faten. Någon som har någon erfarenhet?

BildBild
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Humle har tydligen börjat sälja partyfat med tappkran igen.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ppkran-5-l

Jag köpte en variant med kolsyrepatron i för några år sedan men har aldrig använt dom. Skulle gissa att det är sådana som man kan köpa med öl i.
Ovansidan ser ut att vara likadan som ett vanligt partyfat.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det var bryggerierna som kom först med "partyfaten". Från början hade de inte ytterligare en tappanordning längst ned tror jag. Sen började hembrä... eh. hembryggarbutiker sälja tomma fat efter att först bara ha haft tapputrustning. Kvalitén på utförandet var ju inte direkt tänkt för flergångsanvändning - stora ölburkar helt enkelt.
Björn Petersson
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

reta skrev:tror ni det även gäller deras 5L fat (står: Engångsfat 5000 ml, Party Keg) eller kan man anta att dessa är byggda efter en viss standard? De brukar väl oftast se likadana ut? Tänker om en flexitap hade gått att trycka ned i en sån
Inte testat / döm själv:

https://youtu.be/tA9ZLNQhrgg
https://youtu.be/pe8oeqhLc-A

Typ exakt samma video. Den första är originalet som den andra nog kopierat men den andra är mer laid back ;-)
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

Humle har några men kolla vilken koppling din/dina favoriter har först så du slipper ha en massa olika:
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... yggerifat/

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

reta skrev:Hej,

Jag äger ett corneliusfat med diverse standard snabbkopplingar (kulkoppling och nippelanslutning) och slangar, samt trapetzadapter för sodastream flaskor för kolsyresättning, enkel regulator och en helt ok tappkran i rostfritt stål med flödesreglerare, m.m. Rätt standard uppsättning skulle jag tro.

Vad skulle behövas för att kunna byta ut corneliusfatet mot ett fat inköpt från systembolaget och servera öl med annars samma utrustning?
Jag har satt på Cornelius kopplingar på en fathandske som passar till typ g vilket jag tror är den vanligaste kopplingen blan dom svenska bryggerierna. Så kan man enklelt använda stora fat också utan att behöva ändra slangar mm.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (28.32 KiB) Visad 16859 gånger
Senast redigerad av Stenstugan den lördag 2017-07-15 12:25, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar