lesonen skrev:
Känns som att bryggverk ger fördelen med att nästan hela processen sker i samma behållare.
Gäller inte det också BIAB?
Om man tar detta som en fördel så bör man ju fråga sig vari fördelen med det ligger. Som jag ser det så är ju motivet bakom BIAB att man håller ner på utrustningen och därmed kostnaden för densamma. Tar man detta som fördelen med att brygga i en och samma behållare så faller det ju lite när man talar bryggverk då de ju inte är den billigaste lösningen. Jag skulle faktiskt tro att anledningen till att bryggverk ofta är konstruerade så är för att hålla ner på tillverkningskostnaderna snarare än att det är en bättre metod att brygga på.
Dock skall ju erkännas att det finns en fördel med att det blir mindre att rengöra ifall man har färre kärl, men då kanske man skall ta hänsyn till att olika kärl kan vara olika otympliga att rengöra.
Och även att ett bryggverk ger ett mer konstant resultat på bryggningarna.
Jag skulle nog vilja tro att det är den största fördelen.
Jag tycker nog frågan du skall ställa dig isf är ifall du tycker att du får för mycket variation i dina resultat (då menar jag varierande resultat med samma recept).
Börja med att fundera på vilken kapacitet du behöver både för mäskning och kok och undersök vilka alternativ som finns. Det är förvisso inte säkert att bryggverk är så mycket dyrare, men kör du BIAB så skall det ju bara behövas att du skaffar större gryta (om du har värme så det räcker).