Bryggverk eller manuellt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Bryggverk eller manuellt?

Inlägg av lesonen »

Tjo.
Planerar att uppgradera mitt bryggande från 10l till 20-25l.

Så jag funderar på om jag ska fortsätta att brygga med BIAB eller om jag ska köpa ett bryggverk.

Vilka fördelar finns det som skiljer dom?

Känns som att bryggverk ger fördelen med att nästan hela processen sker i samma behållare. Och även att ett bryggverk ger ett mer konstant resultat på bryggningarna.

Vad tycker folk? :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bryggverk eller manuellt?

Inlägg av skyking »

lesonen skrev: Känns som att bryggverk ger fördelen med att nästan hela processen sker i samma behållare.
Gäller inte det också BIAB?

Om man tar detta som en fördel så bör man ju fråga sig vari fördelen med det ligger. Som jag ser det så är ju motivet bakom BIAB att man håller ner på utrustningen och därmed kostnaden för densamma. Tar man detta som fördelen med att brygga i en och samma behållare så faller det ju lite när man talar bryggverk då de ju inte är den billigaste lösningen. Jag skulle faktiskt tro att anledningen till att bryggverk ofta är konstruerade så är för att hålla ner på tillverkningskostnaderna snarare än att det är en bättre metod att brygga på.

Dock skall ju erkännas att det finns en fördel med att det blir mindre att rengöra ifall man har färre kärl, men då kanske man skall ta hänsyn till att olika kärl kan vara olika otympliga att rengöra.
Och även att ett bryggverk ger ett mer konstant resultat på bryggningarna.
Jag skulle nog vilja tro att det är den största fördelen.

Jag tycker nog frågan du skall ställa dig isf är ifall du tycker att du får för mycket variation i dina resultat (då menar jag varierande resultat med samma recept).

Börja med att fundera på vilken kapacitet du behöver både för mäskning och kok och undersök vilka alternativ som finns. Det är förvisso inte säkert att bryggverk är så mycket dyrare, men kör du BIAB så skall det ju bara behövas att du skaffar större gryta (om du har värme så det räcker).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Från en rent teknisk synvinkel så får man säkert mindre variabilitet med ett bryggverk, d.v.s. man prickar mäsktemperaturer bättre, och kanske också OG och i FG. Dock har detta ganska försumbar effekt rent smakmässigt vilket gör att jag inte är beredd att pynta flera lakan för just den sakens skull. Det som lockar mig är att det tar mindre plats samt att det är enklare. Det förstnämnda får man förvisso med BIAB också.

Vill man satsa på jämnare och bättre kvalitet är det jäsningen man ska fokusera på och kanske skaffa ett kylskåp med temperaturreglering.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Håller med ekstedt om att du får bättre öl om du kan kontrollera jästempen och kanske även tvångskolsyra ölen i fat. Själva kvalitén på bryggningen är mest beroende på ditt egna kunnande vilket gissningsvis blir mer fylligt med BIAB än med ett bryggverk.

Brygger själv med grytor och har trimmat ihop krossning, bryggning, jäsning, lagring till i mitt tycke förhållandevis liten arbetsinsats. Det tar en dag i anspråk att brygga, om man gör det med BIAB eller bryggverk kan nog kvitta.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Lägger mitt +1 pilsnerkokaren och ekstedts åsikter. Bryggverk eller biab är mest smaksak. Jag själv tycker om när saker är enkla att plocka isär och rengöra. Då föredrar jag gryta och kokplatta, men alla är frälsta i sin egen tro :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mannbergo »

När jag tänkte uppgradera min biabutrustning slutade det i denna.
http://www.electronic-star.se/Klarstein ... 200803.htm
Jag är väldigt nöjd, håller värmen bra under mäskning och har bra kok, nästan lite för mkt kok. Jag kör en biabpåse direkt i.
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av rick.lindqvist »

Är också helt med pilsnerkokaren och ekstedt.

Fasen, den där Klarstein verkar ju intressant även om man vräker på lite i beskrivningen:
" Det 2585 W starka kraftfulla värmeelementet kokar sedan mäsken och når den valda temperaturen praktiskt taget på nolltid".
Hm, den ser ut som en budgetvariant av Braumeister, dock utan pump antar jag. Ser som sagt intressant ut.

quote="Mannbergo"]När jag tänkte uppgradera min biabutrustning slutade det i denna.
Jag är väldigt nöjd, håller värmen bra under mäskning och har bra kok, nästan lite för mkt kok. Jag kör en biabpåse direkt i.[/quote]
Swedeman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Swedeman »

Mannbergo skrev:När jag tänkte uppgradera min biabutrustning slutade det i denna.
Jag är väldigt nöjd, håller värmen bra under mäskning och har bra kok, nästan lite för mkt kok. Jag kör en biabpåse direkt i.
30 liters? Hur långt ned kan man gå i volym? 10, 20 liter?
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mannbergo »

Eftersom värmeelementet sitter i botten ser jag inget problem att köra mindre satser som typ 10 liter. Eftersom det inte är någon pump heller som kan gå torrt eller dylikt.

Termostaten har jag aldrig vågat lita på, så jag kör upp mäskvattnet i t ex 73 grader, tillsätter malten och påsen och låter kokaren stå avstängd under mäsktiden. Vad jag mätt så sjunker det max 1 grad.

Det kanske inte riktigt går så snabbt son dom antyder, men vi har nog sparat in 1,5-2 h på våra bryggningar bara pga att det går snabbare att få upp värmen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Även om värmeelementet sitter i botten finns det andra saker som kan ställa till det ifall du minskar volymen. Kan man inte reglera effekten så kan det ju bli oproportionellt stort bortkok ifall man miskar volymen. Sen kan det ju finnas dödvolymer (i mäsken) som gör att mindre volymer inte låter sig göras generellt, iaf inte effektivt.
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mannbergo »

Absolut, men ifall jag får för stort bortkok brukar jag fylla på med vatten så man får det bortkok man vill ha.
Skriv svar